הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בחודש אוגוסט האחרון הלך לעולמו המאסטרו צביקה פיק. כיוצר וכזמר מוערך, בעל קריירה של עשרות שנים, הותיר אחריו פיק ירושה המוערכת במיליוני שקלים. ימים ספורים לאחר מותו נחשפו פרטי הצוואה, מהם עלה כי היוצר בחר לחלק את כל ירושתו בין שני ילדיו הקטינים ולא להוריש דבר לשלושת ילדיו הגדולים, בנלי, שרונה ודניאלה. אף שתוכן הצוואה העלה תהיות, ההנחה הייתה כי ילדיו הבוגרים הסכימו עם דרכו של המאסטרו ועם בחירתו להוריש את כל רכושו לילדיו הקטינים, משום שאינם זקוקים כלכלית לכספו. 

עורכת הדין יעל בן דוד (צילום: דוד דרזי )
עורכת הדין יעל בן דוד (צילום: דוד דרזי )

בחודשים שחלפו מאז נחשפה הצוואה, ניצתה מלחמת עולם של ממש בין כל מקורביו של פיק ונראה כי זו רק ההתחלה. גרושתו הצעירה, שירה מנור, אם ילדיו הקטינים, נמצאה מחוץ לצוואה גם היא. 

בתו דניאלה פיק (טרנטינו) מיועדת, לבקשת אביה, לשמש כמנהלת עזבונו, דבר שעורר את התנגדותה של מנור. אך בעוד הצדדים מנהלים משא ומתן על הסוגייה הזו, נוסף לקלחת הבן הבכור, בנלי, שהגיש ביחד עם אמו, גרושתו הראשונה של פיק, מירית שם-אור, התנגדות לצוואת אביו. הבן והאם דורשים לקיים צוואה קודמת של פיק, בה חילק את רכושו בחלקים שונים בין כל הילדים. לשיטתם, הרגע להתנגדות נובע מגילויים חדשים וקשים כנגד מנור. מנור, בתגובה, צפויה להתנגד לעמדתם. טרם ידוע אם אחיותיו של בנלי, דניאלה ושרונה, יצטרפו לעמדתו ויתנגדו גם הן לקיום הצוואה. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד יעל בן דוד לחצו כאן

הסיפור של משפחת פיק, שנכנסת עתה לשלב המשפטי של הסכסוך שלה, ממחישה את החשיבות באופן שבו אנו עורכים צוואה. האם ניתן לערוך צוואה ולוודא שלא ניתן יהיה להתנגד לה? 

לאחר מותו של אדם, קובע חוק הירושה שתי אפשרויות בהן היורשים יוכלו לרשת את המנוח: האחת היא בצו ירושה, כלומר חלוקה על פי חוק הירושה כאשר בני הזוג וילדי המנוח הם הנהנים העיקריים מעיזבונו. השנייה היא בצו קיום צוואה, כלומר במימוש צוואת המנוח, המכתיבה את רצונו לחלוקת הרכוש בין היורשים. את הצוואה ניתן לערוך ב-4 אופנים: בכתב יד, בעדים, בפני רשות ובעל פה.

לעולם לא נוכל לבטל לגמרי את הסיכוי שמישהו יתנגד לצוואה. תמיד יהיה מישהו שיתאכזב מהצוואה ומהירושה שקיבל, ובפרט כאשר מדובר בעיזבון בהיקף של מיליוני שקלים. יחד עם זאת, ניתן לצמצם את הסיכוי להתנגדות ומעבר לכך, ניתן למנוע את האפשרות שההתנגדות אכן תתקבל בבית המשפט. 

כיצד ניתן לעשות זאת? בהקפדה מירבית על ההנחיות לכתיבת צוואה. שיתוף של עורך דין המתמחה בצוואות, ירושות ובסכסוכי ירושות, בעת עריכת הצוואה, יסייע בכך. עו"ד מקצועי ובעל ניסיון בתחום ידע לוודא כי הצוואה מהווה את רצונו של כותב הצוואה וכי הוא אינו פועל מתוך לחץ או כפייה של אדם כזה או אחר. 

ובמידה וקיים חשש לכשירותו של המצווה, ידע עו"ד המתמחה בתחום, לקבל אישור רפואי מטעם רופא מוסמך (פסיכוגריאטר) שיעיד כי המצווה כשיר לחתום על צוואה ואף לתעד את מעמד החתימה.

כאן המקום להדגיש, כי גם אם אדם אינו שבע רצון מהצוואה שיקירו הותיר, ואינו מרוצה מהיקף הירושה שקיבל במסגרת הצוואה, אינה מעידה כי נפל פגם בעריכתה. התנגדות לצוואה אינה מבטלת אוטומטית את הצוואה. להיפך, ידרשו מספר מבחנים, כך על פי הפסיקה, ורמת הוכחה גבוה במיוחד, בכדי שבתי המשפט יעתרו להתנגדותו של אותו היורש ויבטלו את הצוואה.

מוזמנים לפנות לעו"ד יעל בן דוד שלה ניסיון רב בתחום ותקבלו הכוונה.

דרך העצמאות 57, חיפה. טל: 07-33246767
נייד : 054-5653999
פקס: 04-8620566

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר