הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

גם ההחלטה על העלאת הריבית המצטרפת לעליות הקודמות בחודשים הקודמים לא תוביל לירידת מחירי הנדל"ן ומצטרפת לשורת החלטות כושלות של המדינה במטרה לכאורה לצנן את שוק הנדל"ן.

לפרטים נוספים אודות עו"ד כרמית שחיבר

העלאת הריביות חודש אחר חודש ואנו צפויים לעלייה נוספת בחודש דצמבר 2022 משפיעה באופן ישיר על כל שוק הנדל"ן: על רוכשי הדירות, יזמים, קבלנים, אנשים שנטלו משכנתאות והלוואות ורכשו כבר דירה.

ההחלטה פגעה, כבר עתה אנושות במי שכבר רכש דירה ונטל משכנתא וגרמה להעלאת ההחזר החודשי במאות שקלים, מה שיכול לגרום לזוגות צעירים שכבר נטלו משכנתאות להיכנס ללופ ולא להצליח לצאת ממנו ולהגיע לקשיים כלכלים גדולים עד כדי אובדן הדירה אליה הגיעו לאחר דם יזע ודמעות.

עורכת הדין כרמית שחיבר (צילום: יניב בן אדיבה)
עורכת הדין כרמית שחיבר (צילום: יניב בן אדיבה)

וכמובן גם פגיעה אנושה בנוטלי המשכנתאות החדשים שיאלצו לספוג ריבית גבוהה, החזר חודשי גבוה יותר וחלקם גם יאלצו בשלב זה להתרחק מהחלום לרכוש דירה וימשיכו להתגורר בשכירות שאף היא במגמת עלייה או לחילופין תופעה של יחידים וזוגות אשר ממשיכים להתגורר אצל ההורים בגילאים מבוגרים בשל חוסר יכולת לשכור דירה או לחילופין ניסיון לחסוך כספים לרכישת דירה. 

אם לא די בכך, ההחלטה על העלאת הריבית גם פגעה ביזמים אשר נוטלים מימון לביצוע הפרויקטים, ולא מן הנמנע, כי היזמים "יגלגלו" את העלייה בשיעור הריבית על ציבור רוכשי הדירות, מה שיגרום לעלייה נוספת במחירי הדיור או לחילופין העלאת הריבית תגרום להרבה חברות נדלן אשר ממונפות עד לצוואר להגיע למצב של חדלות פירעון ואי יכולת לעמוד בהסכמי מכר אשר נחתמו מול רוכשים. זהו מצב מסוכן שיכול לגרום לאפקט של כדור שלג ולהשפיע גם על הבנקים ועל המשק בכלל.

גם ההגרלות למיניהן של "דירה בהנחה" "מחיר למשתכן" "מחיר מטרה" הן לא יעילות בפתרון משבר הדיור והתשתיות, ורק מעטים זוכים לקבלת ההנחה על חשבון אותם זוגות צעירים שלא שפר עליהם מזלם ולא "זכו" בהנחה לרכישת דירה והם אלו אשר ממנים את הזוכים המאושרים. 

אם לא דיי בכך, הקריטריונים להרשמה להגרלה זה לא על בסיס מצב סוציואקונומי אלא על בסיס גיל! נוצר מצב מעוות שאנשים בעלי יכולת כלכלית גבוהה זוכים בהגרלה ואלו הזקוקים באמת לא בהכרח הם אלו שזוכים. איפה שמעתם על מדינה שמגרילה "דירות" מה זה "לוטו"? לבסס מדיניות לפתרון משבר על הגרלה זה אבסורד.

תכנית דירה בהנחה על כל גלגוליה זה גימיק נחמד, אך לא מעבר, אין כאן התמודדות אמיתית במשבר אלא פלסתר זמני בלבד על פצע מדמם ולא מעבר.   למרבה הצער, על אף העלאת הריביות מחירי הדיור ימשיכו לזנק, כי לא ניתן פתרון אמיתי למשבר הדיור.

ככל שיהיו פחות ביקושים, יהיו פחות התחלות בנייה שגם ככה רוויות בירוקרטיה שלוקחת שנים ומחירי הנדל"ן במצב של מחסור בדירות חדשות ימשיכו לטפס.

אם לא יהיה שינוי מהותי בקיצור זמני בירוקרטיה בפרויקטים של התחדשות עירונית והפשרת קרקעות, מחירי הדיור ימשיכו לנסוך מעלה מעלה בעיקר באזורי הביקוש שיהיו לבסוף מיועדים לעשירים בלבד. 

כולי תקווה, שהממשלה שתוקם בימים אלה תתייחס בכובד ראש ותוך רצון אמיתי לפתור את משבר הדיור והתשתיות ותפעל למתן פתרונות פרקטיים.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected] 
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר