הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

שנת 2022 עומדת להסתיים ובגזרה הכלכלית-פיננסית קיים חוסר ודאות גדול בשווקים. שוק הקריפטו מאופיין בחוסר ודאות בשל המשבר העולמי, בדומה לכלכלה ה"מסורתית", שמושפעת מאינפלציה גבוהה ומהעלאת הריבית על ידי בנקים מרכזיים רבים. 

מספר מחקרים מצביעים על עלייה לא מבוטלת של גניבת מטבעות דיגיטליים ושל הונאות מסחר דיגיטליות. בשנה החולפת הייתה עלייה דרמטית של 37% לעומת 2021 ובסך הכל חושב כי נגנבו כ-4.3 מיליארד דולרים. בחודש שעבר נעצרו שני אזרחים אסטונים והוגש נגדם כתב אישום על גניבה של כחצי מיליארד יורו וגם במדינות נוספות הרשויות רודפות אחרי הנוכלים.

כדי להבין את היקף התופעה ולהתכונן כראוי לשנת 2023, שוחחנו עם עו"ד ליאור שבי, מומחה בהונאות מסחר דיגיטליות. "אזרחים בישראל, וגם כאלה שמתגוררים בחו"ל, צריכים להישמר מהונאות כאלו שהולכות ומתרבות", הסביר עו"ד ליאור שבי.

איך מתבצעות הונאות מסחר דיגיטליות?
"מבלי להלאות בפרטים טכניים מורכבים, שלא כולם ידועים לנו, אפשר לומר כי האקרים מוצאים נקודות פרצה במערכות האבטחה, דרך הקוד או המבנים של פלטפורמות הקריפטו למשל. יש מערכת פיננסית מבוזרת בשם DeFi, המבוססת על קוד פתוח, ששימשה להונאה על ידי הטייה של ערך המטבע, מה שגרם לכאוס". 

מאילו מדינות פונים אליך?
"ממש מכל העולם, קשה לבצע השוואה בין מדינה למדינה בהיקף ההונאות, אבל על פי הנתונים רק בארה"ב מתקרבים להיקף של מיליארד דולר. זה סכום עצום. אבל זה קורה ממש בכל מקום על פני הגלובוס: אוסטרליה, אירופה, אסיה. לאמצעים הדיגיטליים אין גבולות".

היזהרו מ"משיכת שטיח"

באילו סוגי הונאות נוספים אתה נתקל?
"יש מקרים בהם נוכלים מצליחים ללוות סכומי כסף גדולים ללא ביטחונות בעזרת מטבעות דיגיטליים. במקרים כאלו ההלוואה בעצם לא מוחזרת והכסף הגנוב נשאר אצל הנוכל. ה-NFT ירד מעט מהכותרות, אבל גם הטכנולוגיה הזו משמשת כר פורה להונאות מסחר דיגיטליות מכיוון שאין שם עדיין רגולציה ברורה, כמו "משיכת שטיח". יש גם הונאות כבר שנים רבות במסחר של פורקס ובאופציות בינאריות".

"ברגע שהמחירים מגיעים לתקרה מסוימת, המפתחים מעבירים במהירות את הכספים מהאקוסיסטם ונעלמים לחלוטין. אתר האינטרנט שדרכו ביצעתם את ההשקעה נסגר ואין אפשרות לאתר את השרתים. כל ההכנסות שנצברו מועברים לארנקים דיגיטליים שונים והקורבנות נשארים ללא הכסף", הוסיף עו"ד ליאור שבי.

עורך הדין ליאור שבי (צילום: תומר רוטנברג)
עורך הדין ליאור שבי (צילום: תומר רוטנברג)

הרשויות יכולות לפעול? דרוש שיתוף פעולה בין המדינות.
"נכון, הרבה פעמים הנוכלים מנצלים את האופי האנונימי והגלובלי של האינטרנט ומצליחים לחמוק מעונש. אבל בארצות הברית למשל יש פעילות מוגברת לאכיפה וגם בארץ מתמקצעים יותר ויותר בתחום. זה עדיין יותר מורכב מלתפוס גנב ששודד כספת של סניף בנק לדוגמה".

מה עשוי להשתנות ב-2023?
"המדינות עוסקות בנושא בצורה פורמלית מ-2016 פחות או יותר ומבטיחות ליצור יותר מנגנוני פיקוח והגנה. לצערנו אנחנו רואים שזה לא עובד כל כך ואני צופה שתהיה עלייה בסכומים כתוצאה מהונאת מסחר דיגיטליות בשנה הבאה – וממליץ לנקוט במשנה זהירות בכל עסקה ועסקה. מספר המשתמשים ממשיך להרקיע שחקים כי המון אנשים מחפשים להרוויח "כסף קל" ומהיר, כך שצפויה עלייה גם במספר הנוכלים ובמספר ההונאות".

איזה טיפ אתה יכול לתת למשקיע בקריפטו או בכל פלטפורמת מסחר דיגיטלית?
"תמיד להיות חשדן, תמיד לעמוד על המשמר, לא להתפתות להשאיר פרטים בפרסום שמבטיח רווחים גבוהים. גם אם השקעתם והרווחתם סכום כסף יפה בפלטפורמת מסחר דיגיטלית מסוימת, בדקו שלא מדובר בפיתיון שנועד לגרום לכם להשקיע סכום כסף גדול יותר ולאבד אותו. תשואה גדולה בזמן קצר תמיד מדליקה נורת אזהרה אדומה ומהבהבת".

האם יש סיכוי להשיב כספים לקורבנות?
"בוודאי. משרדנו הוא מהמובילים בארץ בתחום ויש לנו רקורד מוצלח בהשבת כספים לתושבי ישראל וגם לתושבים שגרים מחוץ לישראל ונפלו קורבן של הונאות מסחר דיגיטליות. במהלך השנים צברנו ניסיון רב בתחום ואנו יודעים שרכיב הזמן קריטי וחשוב לצורך נקיטת פעולות משפטיות הכרחיות. לכן, מי שנפגע מהונאות כאלו חייב לפנות בהקדם לעו"ד מומחה בתחום".

לפרטים נוספים אודות עו"ד ליאור שבי לחצו כאן

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected] 
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר