הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

כך היה בשבוע שעבר וכך גם השבוע בסיפור מכירת יוסף, אך לא רק מכירת יוסף אלא גם ובעיקר הסיפור שבתוך הסיפור, סיפורה של תמר, האלמנה, שעשתה הכל כדי להרות ולא להשאר לבדה.

אפתח ראשית באמירת תודה רבה לכל הקוראים והמגיבים לטור, התגובות שלכם ממש מחממות את הלב, ונותנות לי את הדרייב להמשיך ולכתוב כל שבוע.

השבוע נקרא את פרשת וישב, פרשה שעמוסה בסיפורים מעניינים ובראשם מכירתו של יוסף ע"י אחיו.
בשל העובדה שכבר עסקנו בשאלת הסחר בבני אדם ומשמעויותיה החוקיות, בחרתי להתמקד דווקא בסיפור פחות מרכזי – סיפורם של יהודה ותמר.

אבל כפי שאתם מכירים אותי, לא בכדי ציינתי גם את סיפור מכירת יוסף, היות ולשני הסיפורים יש קשר.התורה מספרת שהאחים קשרו קשר לרצוח את יוסף, ראובן – האח הגדול שמע את זה והתנגד לביצוע עבירת ההמתה, והציע לזרוק את יוסף לבור ולהותירו שם. התורה מציינת בפירוש שמטרתו הייתה לחזור להוציא את יוסף ולהשיבו הביתה. 

אלא, שכאן מגיע טוויסט בעלילה, בשלב מסוים ראובן נאלץ לעזוב את המקום, ויהודה (כמו יתר האחים) לא ידע על מטרתו הסופית של ראובן סבר כי להותיר את אחיו למות לבד בבור חשוך זה מעשה לא מוסרי, יהודה שהיה המנהיג הבלתי מוכתר של האחים, הציע כי לא יהרגו את יוסף אלא ימכרו אותו, בהנחה שכל עוד יוסף בחיים אפשר יהיה לפדותו ולהצילו. 

לאחר שהאחים רומזים ליעקב אבינו שיוסף מת, נפל עליו אבל כבד והוא נכנס למרה שחורה. כאקט של מחאה כלפי צעדו של יהודה, תוך שהם מאשימים אותו בכך שלא הניא אותם מלפגוע ביוסף וטענתם שאם הוא היה מניא אותם יוסף לא היה נמכר, הורידו האחים את יהודה מגדולתו.

עורך הדין אמיר ברכה. (צילום אימפקט שירותי הפקה)

אלמנה שחורה
מלבד הירידה מגדולתו יהודה עובר גם טרגדיה בחייו האישיים, יהודה משיא בנו הבכור עם תמר, ולאחר הנישואין הוא נפטר, יהודה מבקש מבנו השני ליבם את אשת אחיו, וגם הוא נפטר מיד לאחר החתונה. לאחר כל זאת, ומלבד זאת, אשתו של יהודה הולכת לבית עולמה.

מצוות היבום היא מצווה ממש חשובה, אך יהודה שחושש לחייו של בנו השלישי שכן חשש שתמר היא "אישה קטלנית", לא נותן אותו כחתן לתמר. בזמנם סיווג של אישה כ"אישה קטלנית", עלול לגזור עליה, חיים של בדידות נידוי משפחתי וחרפה.

תמר יודעת שהאשמה למותם של שני בני יהודה לא תלויה על צווארה, והיא יודעת גם שאם היא לא תעשה צעד דרסטי היא עלולה להיוותר מעוגנת ובודדה, כאשר בזמנם כאמור המשמעות היא מוות. 

זה המקום לציין כי ייבום כמוה כחתונה לכל דבר, אך איננה דורשת חופה וקידושין אלה רק את קיום היחסים בין האלמנה ליבם, על מנת להפוך אותה לאשתו. תמר מתכננת להפוך את יהודה ל"יבם" שלה – ומכך לבעלה!

תככים ומזימות
כמו בכל מבצע, תמר מתחילה לאסוף מידע, היא מגלה שיהודה יורד לאיזור מגוריה על מנת לגוז את צאנו, והיא יוצאת לצומת דרכים כשהיא מחופשת לזונה ופניה מוסתרות. יהודה האלמן לא מצליח לעמוד בפיתוי וסר מן הדרך על מנת להיזקק לשירותיה של ה"זונה" - תמר.

עורך הדין אמיר ברכה (צילום: אמיל מושיאייב)
עורך הדין אמיר ברכה (צילום: אמיל מושיאייב)

בתמורה לשירותים התחייב יהודה לשלוח לה גדי עיזים, אך תמר לא הסתפקה בהבטחות ודרשה ערבון – את חותמו פתיליו ומטהו, בימים עברו מדובר היה בשלושה פרטי זיהוי מהותיים, הם פרטי זיהוי  ייחודיים לכל אדם ואדם.

לאחר מכן, שלח יהודה את רעהו עם גדי, אך תמר כבר לא הייתה שם, מבירורים שערך החבר התברר שבמקום זה כלל לא ידוע על זונה.

כתוצאה מהחיבור, תמר מתעברת, ובשל העובדה לפיה הייתה אסורה לכל אדם והתגלה שהיא הרה, כאשר היא לא מספרת למי היא הרה, נגזר דינה לשרפה. היא מבקשת כבקשה אחרונה לשלוח לחמה – יהודה את הערבונות שהותרו בידיה כאשר היא מוסרת לו ש" לְאִישׁ֙ אֲשֶׁר־אֵ֣לֶּה לּ֔וֹ אָנֹכִ֖י הָרָ֑ה וַתֹּ֙אמֶר֙ הַכֶּר־נָ֔א לְמִ֞י הַחֹתֶ֧מֶת וְהַפְּתִילִ֛ים וְהַמַּטֶּ֖ה הָאֵֽלֶּה׃"

יהודה יכל להתחמק מהאחריות ולא להכיר להודות שהוא זה ששכב עם תמר, אך כמנהג מנהיג אמיתי, הוא לקח אחריות ואמר צָֽדְקָ֣ה מִמֶּ֔נִּי כִּֽי־עַל־כֵּ֥ן לֹא־נְתַתִּ֖יהָ לְשֵׁלָ֣ה בְנִ֑י וְלֹֽא־יָסַ֥ף ע֖וֹד לְדַעְתָּֽה׃

כלומר יהודה  מודה בפני זקני המקום שהוא זה ששכב איתה, ובכך הפך אותה לאשתו, והוא הודה שזה בגלל שהוא לא נתן אותה כאשה לבנו השלישי, אך מכאן גם הוכח שתמר לא הייתה אחראית למותם של שני בניו הראשונים שכן שהיא לא אישה קטלנית. תמר ניצלה הן ממוות מהיר בשריפה, והן ממוות איטי ובודד!

אז מה היה לנו כאן?
התחזות לזונה, ומתן שירותי מין בתמורה לתשלום, קבלת שירותי מין. וכמנהגנו נשאל, האם מעשיהם של יהודה ותמר עולים לכדי עבירה פלילית, ואם כן איזו הגנה עומדת להם.

נתחיל בשאלה הקלה יחסית – ביחס לתמר, אין כל שאלה, בישראל אין חוק האוסר מתן שירותי מין בתשלום. לאשה מותר לעסוק בגופה כל העולה על דעתה, וכן, איסור על מתן שירותי זנות פוגע בחופש העיסוק שלה. זכות זו הוכרה כזכות יסוד בסיסית המגיעה לכל אדם. ביחס לאספקת שירותי מין החוק מאוד ברור, אסור לסרסר ו/או לארגן שירותי מין, מותר לספק, אך אסור לצרוך.

בשנת 2019 נחקק חוק האוסר על אדם לצרוך שירותי מין בתשלום, החוק קובע כי צרכנות מין הינה עבירה מנהלית היינו עבירת קנס. במקרה דנן יכולנו לטעון לטובת יהודה, שהוא בעצם עבר תרמית ע"י תמר, אבל יחד עם זאת, היסוד הנפשי שלו ביחס לכך שהוא סבר שהוא פונה ליצאנית ומקבל שירות מיצאנית , פוגע בטיעון הזה ועל פניו אם היו ננקטים כנגדו הליכים פליליים יהודה היה נדרש לשלם קנס.

שבת שלום!

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר