הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

מאז מותו של האומן והיוצר צביקה פיק ז"ל באוגוסט השנה, מייצרת צוואתו לא מעט כותרות. לאחר שנודע כי הותיר את כל הונו לילדיו הקטינים ולאחר שאלו הבגירים הגישו התנגדות לצוואה, מתברר כעת כי פרט להון שהותיר אחריו המאסטרו, הוא השאיר גם לא מעט חובות. אך מה זה בכלל אומר כשאדם נפטר ומותיר אחריו חובות? האם למעשה היורשים הם אלה האמורים לכסות את החובות? האם החובות הן חלק מהירושה?

לפרטים נוספים אודות עו"ד הילה צאירי לחצו כאן

חוק הירושה קובע סדר תשלומים ברור ומוגדר. ראשית, התשלום הראשון היוצא מעזבון המנוח הוא עבור הוצאות הקבורה והלוויה שלו. לאחר מכן משלם העיזבון את ההוצאות לקיום צו הירושה והצוואה. בשלב הבא, כך לפי הסדר בחוק, ישולמו חובותיו של המנוח. בשלב הבא משולם מהעיזבון הסכום המגיע לבן או בת הזוג מכוח מערכת הנישואין, ולבסוף יקבלו היורשים את חלקם בעיזבון. 

אם כך, היורשים לא ממש מכניסים יד לכיס כדי לשלם חובות של המנוח, אבל לפני שיוכלו להינות מהירושה, משולמים החובות ועל כן – הנתח של  היורשים בצוואה מצטמצם.

בהתאם לחוק הירושה, ישנו סדר תשלומים, כאשר בסוף בסוף לאחר כל התשלומים, היורשים יקבלו את הירושה: לאור כבוד המת, לפני כל דבר אחר, העיזבון משלם את הוצאות הקבורה וההלוויה של המנוח.ה. לאחר מכן העיזבון ישלם את ההוצאות הדרושות להוציא צו ירושה או קיום צוואה, בשלב הבא ישולמו חובות של המנוח (ובכלל זה גם חוב הכתובה, לכל מי שזוכר את הטור הקודם), לאחר מכן את מה שמגיע לבן או בת הזוג מכוח מערכת הנישואין, ולבסוף יקבלו היורשים את חלקם בעיזבון. 

מה חשוב לדעת במקרה שנשארו חובות?
סעיף 147 לחוק הירושה, מוציא מהעיזבון נכסים סוציאליים כלומר, ביטוחי חיים, ביטוחי מנהלים, קרנות פנסיה ועוד. הכספים הנמצאים בנכסים אלו אינם נכללים בעיזבון. מי שיהנה מהכספים הללו הם מי שרשומים כמוטבים בפוליסות השונות. משמעות הדבר כי הנושים אינם יכולים לקבל מנכסים אלו כספים והם מוגנים מפני חובות המנוח. הסיבה לכך היא שנכסים אלה אמורים לשמור על בטחון המשפחה, (גם) במקרה שבו יש הרבה חובות בעיזבון. על ידי כך אנחנו מבטיחים שבכל זאת נשאר משהו לבני המשפחה. 

משמעות הדבר שכספים המועברים לטובת צבירה של זכויות סוציאליות, תגרום לכך שהזכויות האלה לא נכנסות לתוך העיזבון, וברגע שהן לא נכנסות לתוך העיזבון, הנושים לא יכולים לגעת בכסף הזה. כלומר, החובות לא ישולמו מתוך הזכויות הללו, אלא רק מתוך מה שבעיזבון. 

חשוב לשים לב, מנגד בהחלט ייתכנו מצבים שבהם נעדיף שהזכויות הללו כן יהיו חלק העיזבון שלנו, ולכן חשוב לשקול את הדברים ולהבין את היתרונות והחסרונות בכל אחת מהדרכים. 

הילה צאירי, עו"ד ומגשרת, מומחית לסכסוכי ירושה, עריכת צוואות והעברה בין-דורית
שותפה במשרד גדעון פישר ושות'
מעבירה את ההרצאה "הדירה ברח' 'מה פתאום!' על טעויות משפחתיות נפוצות" לחברות, ארגונים ולקהל הרחב.
052-3350816 | [email protected] 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר