הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

אני לא אוהב להיתמם, עבודת הסניגור היא עבודה קשה, שוחקת ולא פשוטה, היום יום שלי מורכב מאנשים שחטאו, או פשעו, שמעשיהם לא פעם מזעזעים את אמות הסיפים, כשר' הגיע אלי היה מאד קשה לתקן את המצב שלו, הוא הורשע בכך שביצע מעשה מגונה בקטינה, תלמידה שלו..

איש לא מרשים במיוחד ר', כשקראתי את כתב האישום התכווצתי מעט, הוא קרא לתלמידתו, שאל אותה שאלות אישיות, ובכך גרם לה לבכות. אחר כך, הניח ר את ידו על פרק ידה, באומרו, כי הוא רוצה לחוש בה; היא יצאה מן המשרד, אך שבה כעבור מספר דקות. או-אז, חיבק אותה תחילה בגבה, אחר כך נגע בישבנה, ליטף את ראשה ואת צווארה ואף נישק אותה פעמים רבות.

הוא אף נשען על השולחן, הרים את המתלוננת והשעינה על גופו. הוא המשיך ושאל אותה שאלות שונות, ובהן, אם היא רוצה שיבוא אליה בחלום לחבקה. הוא אמר לה שהיא הבחורה היפה ביותר בשכבה והבטיח לעזור לה בכל דבר שתרצה.

מסובך לגלות אמפתיה למקרא הדברים הללו, מסובך ממש, אין פלא ש בית הדין גזר דינו והוטלו עליו 6 חודשי מאסר לריצוי בפועל בדרך של עבודה צבאית, 12 חודשי מאסר על תנאי, פיצויים למתלוננת, בסך של 20,000 ש״ח וכן הורדה לדרגת רס״ר, עונש חמור או קל, כל אחד רואה זאת באופן שונה אך דבר אחד היה ברור-הלכה הפנסיה. המשפחה לא תקבל שקל .

אלא שגזר הדין לא התאים לאף אחד, לא לפרקליטות שטענה שמדובר בעונש קל מדי, ולא לר' שישב מתייפח במשרדי, הכתם המרחף על ראשו עם הרשעה שכזו ילווה לא רק אותו כאדם, אלא גם את כל בני ביתו, הוא יהיה האיש הזה שכולם מצביעים עליו ברחוב, אבל לא רק הוא, גם אשתו, גם ילדיו, כל אלו שמחייתם תלויה בו באופן בלעדי כמעט.

מכל משחקי הלוח האפשריים אני אוהב שח. לא רק משום שמדובר במשחק אסטרטגיה מובהק, אלא בעיקר משום שאין בו שום מרכיב של מזל, הוא מחייב רק הבנה של התמונה המלאה, וכך החלטתי יחד עם ר' על אסטרטגיה של התרסה, דרשנו זיכוי מלא בדין או לפחות ביטול של ההורדה בדרגה והפיצויים.

זו כמובן היתה דרישה שהרגיזה את הפרקליטות אבל כל מי שבילה יום בבית המשפט יודע שאין דבר כזה שאין דבר כזה, בטח לא כשר' משנה את כללי המשחק לחלוטין, זה חייב אותם שם להזמין אותי למשא ומתן, ככה זה עובד, כשהכללים משתנים המשחק הופך מאוזן, ומצאתי את עצמי במספר פגישות תמציתיות עם התובע הצבאי, זה לא היה קל, אבל כשמעל ראש כולנו מרחפים שני ערעורים – הם על קלות העונש, ואנחנו בדרישה לזיכוי, הצלחנו להגיע יחד לעמק שווה.

בסיומו של משא ומתן, הגענו הצדדים לכלל הסכמות בין השאר, שלמרות שר' שאותו אני מייצג יורד לדרגת טוראי, פסק־הדין יינתן לאחר שר' ישתחרר משירות צבאי, זאת, על מנת למנוע פגיעה כספית קשה בו ובבני משפחתו, פועל יוצא של הורדתו בדרגה. 

השופטים קיבלו את ההסכמות במלואן, וציינו בהחלטתם כי ראוי היה להוריד אותו לדרגת טוראי, אולם ה״קשר הגורדי" שבין עונש ההורדה בדרגה לבין הזכויות הכספיות בפרישה מביא לא פעם לתוצאות שאינן מיטביות במישור ההרתעה וההלימה.

גם סכום הפיצוי ירד באופן ניכר כיוון שבית הדין לא היה מוסמך על פי החוק להטיל פיצויים בסכום כזה. לא פעם, מתבקשת מחומרת העברה, מאופייה ומנסיבות ביצועה הטלת עונש של הורדה ניכרת בדרגה, אשר תביא לידי ביטוי את הסלידה ואת שאט הנפש הניבטים מהמעשים, ואת צורכי הרתעת הרבים, הגמול וההלימה.

"משמובהרות לערכאה השיפוטית הצבאית המשמעויות הכספיות מרחיקות הלכת הטמונות בהטלת עונש שכזה, לעיתים נרתעת היא מהטלת העונש הראוי מתוך התחשבות בעתידו הכלכלי של הנאשם, ולעיתים אף יותר מכך, מתוך התחשבות בעתידם הכלכלי של בני משפחתו, התלויים בו והסמוכים על שולחנו.", כתבו השופטים בהחלטתם.

יש המכנים את המשפט הזה כתקדים על שמו של ר׳ לפיו במקרים הראויים יש לאפשר למשרת הקבע לפרוש לפני מתן גזר הדין כדי שהפנסיה לא תפגע. לפעמים כששואלים אותי איך אני ישן עם העובדה שאני עוסק במקצוע שבו אני עוסק אני אומר להם שלרוב על הגב ולפעמים על הצד, כי גם כשמייצגים אדם שעשה את הדברים האיומים ביותר יש הכרח לזכור שקודם כל מדובר באדם שמגיע לו ייצוג הולם, ושכל עונש שיוטל עליו ישליך על כל הסביבה שלו, שכמעט באף מקרה שבו ייצגתי לא היתה אשמה.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר