במסגרת ההסכם הקואליציוני בין הליכוד ועוצמה יהודית, סוכם על הקמתה של יחידה מיוחדת בשב"כ לטיפול בפשיעה במגזר הערבי. ראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי, שוחח הבוקר (שישי) עם גיא פלג ב-103FM בנושא.

חסינות לחיילי צה"ל ומאסר על פרוטקשן: עיקרי ההסכם בין עוצמה יהודית לליכוד

"קודם כל אני חושב שבגדול ההחלטה הזו נכונה. כיוון שהיכולות המודיעיניות של שב"כ, ויכולות האיסוף, הן באמת הרבה יותר גדולות והרבה יותר מתוחכמות לעומת היכולות של משטרת ישראל. יחד עם זאת, אני בהחלט מביע פליאה מכיוון ששירות הביטחון איננו גוף, איך אני אנסח את זה בעדינות, אהוד על איתמר בן גביר. איתמר היה במשך שנים יעד של השב"כ, ואחת מההצהרות שלו ושל סביבתו הוא שצריך לבטל את החטיבה היהודית בשב"כ. לכן, מצד אחד ההחלטה, אני חושב, היא ההחלטה נכונה, אבל היישום שלה יהיה יישום בעייתי. שירות הביטחון יהיה צריך להיערך לאיסוף פלילי וזו משימה לא פשוטה. מדובר ביעדים ובמשפחות פשע במגזר הערבי-ישראלי וצריך ללמוד עליהם, וללמוד אותם", פתח פרי את דבריו. 

יעקב פרי (צילום: פלאש 90)
יעקב פרי (צילום: פלאש 90)

כשפלג הזכיר כי חקירות השב"כ אינן מתועדות, השיב פרי: "אתה צודק לחלוטין מכיוון שבאמת איסוף ראיות פלילי מחייב פרוצדורה שתוכל אחר כך להביא אותה לבית המשפט, ולהרשיע את מי שראוי להרשעה. זו פרוצדורה שונה, לא לגמרי, אבל שונה מעבודתו הרגילה של שירות הביטחון. לכן, ההערכות תיקח זמן רב ועלולה להיות גם בעייתית מבחינת התפיסה של ערביי ישראל. שירות הביטחון מקובל בקרב ערביי ישראל כמי שמחפש את האויבים, את הטרוריסטים, ואת אלה המחפשים להזיק לביטחונה של מדינת ישראל. המרקם הפלילי, כמויות הנשק שנמצא במגזר הערבי, וכיוצא בזה זה סיפור אחר. זה הרבה יותר רחב, זה הרבה יותר עמוק ועלולה להיות גם בעיה שיתעוררו יפה נפש, וגם הרבה כאלה שהם פחות יפה נפש שיתעוררו ויגידו שיש פה סכנה לדמוקרטיה".

כשנשאל על ההשלכה החברתית של ההחלטה השיב פרי: "זה בהחלט עלול להיות סיכון, ואי אפשר להתעלם מזה. למרות שהדוגמה האמריקאית, ה־FBI למשל, מטפל בעבירות ביטחוניות ופליליות זה עובד די בסדר. פה אנחנו מדינה קטנה יותר ומאוד אינטימית ובהחלט יכול להיווצר הרושם אצל ערביי ישראל שאנחנו מסמנים את כל ערביי ישראל כסיכון פלילי והם לא יאהבו את זה. זה סיכון שצריך לקחת אותו בחשבון. הוא לא רק בשמה של הדמוקרטיה. הוא מה שנקרא - עניין יומיומי שצריך לקחת אותו בחשבון".

"בסופו של דבר רוב רובו של הנשק שנאגר במגזר הערבי הוא מיועד למטרות אישיות, וחלקו לפליליות. מיעוטו, ממש מיעוטו, מיועד ומשתמשים בו לצרכים טרוריסטים. אני חושב שזה באמת שברי אחוזים בודדים. אגב, זה לא משנה את העובדה שברגע שהמגזר הערבי מלא בנשק הוא זמין למחבל, וזמין לפליליסט", סיים פרי את דבריו.

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM