הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

לפעמים אנחנו עלולים לעשות שטויות במערכות היחסים שלנו, בחיי הנישואין. אך לפעמים הטעויות האלו יכולות לעלות ביוקר. כמו במקרה של גבר מאזור המרכז שנאלץ לשלם כרבע מיליון שקל משום שנתפס בוגד. הסיפור שלו ממחיש עד כמה עלינו לשקול את צעדינו - ראשית לא לבגוד ושנית לא לרשום סכום מופרז על הכתובה - כי אין לדעת מה יוליד יום. 

עורכת הדין יעל בן דוד (צילום: דוד דרזי )
עורכת הדין יעל בן דוד (צילום: דוד דרזי )

בפשטות, סיפור המעשה הוא על רעייה שגילתה שבעלה בוגד בה עם אישה, שכבר ניהל עמה רומן לפני כ-20 שנה, התקשתה להשלים עם החיים לצידו ותבעה את כתובתה. ביה"ד האזורי הרבני בתל אביב צידד בעמדתה, חייב את הבעל בכתובה וציין כי לא ניתן לצפות מהאישה להשלים עם המקרה.  

על פי הדין, בעל שבגד באשתו מחויב לתת לה גט אך על האישה להוכיח את אותה הבגידה. רק לאחר שהצליחה האישה להוכיח את הבגידה ניתן לדרוש גט. בית הדין רואה בגבר הבוגד כ"רועה זונות" ולכן כחלק מהסנקציות הכלכליות המופעלות נגדו, הוא נדרש לשאת בתשלום הכתובה.

לפרטים נוספים אודות עו"ד יעל בן דוד לחצו כאן

ביולי 2021 תבע הבעל גירושין. הצדדים לא מתגוררים יחדיו מזה למעלה משנתיים עת הגישה האישה לביהמ"ש בקשה לצו הגנה כנגד הבעל. ביהמ"ש שכנע את הבעל לעזוב את הבית והוא אכן עזב. בדיון שהתקיים בביה"ד באוקטובר 2021, הסכימה האישה להתגרש ובלבד שהבעל ישלם לה את כתובתה העומדת על סך של מיליון שקלים. הבעל הודיע שככל והאישה עומדת על זכותה לכתובה, הוא חוזר בו מתביעת הגירושין. התיק נסגר לאחר שהבעל, למעשה, חזר בו מתביעת הגירושין. 

בדצמבר 2021 הגישה האישה תביעת גירושין ותביעה לכתובה. בתביעתה העלתה טענות לאלימות מצידו של הבעל וכן טענות על בגידתו בה. לטענת האישה, היא מצאה את הבעל מתנשק ומתחבק עם אישה אחרת בזמן שיצאה להליכה עם בתה. מדובר באישה שהגבר ניהל עמה רומן אסור 20 שנה קודם לכן. לדברי האישה, פרט לאישה זו, היו לבעל מספר נשים איתן ניהל רומנים במהלך חיי הנישואין והיא אפילו פירטה את שמותן. 

בכתב התשובה הודה הבעל שאכן הייתה לו "מעידה" בניהול רומן לפני למעשה מעשרים שנה, עם אותה האישה, רומן עליו התנצל זה מכבר. 

הדיינים קיבלו את בקשתה של האישה ונראה כי לא יכלו שלא להביע אהדה כלפי מצבה. לדבריהם, 

האישה ראתה בבעל את כל חייה. "מסוג הנשים שיש להן גבר אחד ויחיד והוא בעלה, והיא ציפתה שכך ינהג אף הבעל. ומכאן גודל האכזבה. אמונתה של האישה בערך הבסיסי של חיי המשפחה והזוגיות, כפי שראוי וחייב להיות, כנה וברורה. נאה דורשת ונאה מקיימת! מזה הטעם ליבה של האישה נקרע, כשהיא רואה את בעלה צועד להליכה עם אישה זרה, בפרט זו שהיה לו איתה רומן לפני 20 שנה, והוא ביקש את סליחתה, מתנשק עמה וכו'. היא זו המגלה נאמנות מוחלטת ומצפה שגם בעלה יגלה נאמנות מוחלטת לערכי המשפחה".

לדברי הדיינים, אין ספק כי לו המצב היה הפוך והאישה הייתה זו שנצפתה מתנשקת עם אחר, הם היו מחייבים אותה בגירושין מדין דבר כיעור, או לכל הפחות עוברת על דת. "האם בעל שמתנהג כך, בדרך כה מכוערת, נדונו בדרך שונה? האם במקרה כזה אין האישה רשאית לבקש להתגרש מהבעל ולא לקבל את התנהגותו?", דבר הדיינים. 

"אישה המרגישה משויכת לבעל אחד בלבד", נכתב עוד בהחלטה, "ואינה פוגעת בכל דרך במוסד הנישואין, תרגיש פגועה ונבגדת גם אם בעלה יוצא לצעידה עם אישה, או מסתובב עם ילדה של חברה בקניות. כגודל הציפייה כך גודל האכזבה. כעוצמת האהבה לבעל, כך כאב האכזבה". 

הרבנים התקשו לקבל את גרסתו של הבעל שטען כי נפגש במקרה באותה אישה. "קצת תמימות", אמרו, "לחשוב שהכל מקרה והכל אקראי ואין ביניהם כלום". 

בסופו של יום נקבע כי מעשיו של הבעל, שהם בליבת חיי הנישואין, מחייבים גם בגירושין וגם בכתובה. יחד עם זאת, משום שהכתובה נרשמה על מיליון שקלים, ולשיטת בית הדין מדובר ב"סכום מופרז מהמקובל", הוחלט להעמיד את הסכום שישלם הבעל לאישה על 250 אלף שקל.

"אין ספק", סיכמו הדיינים, "שקשר פסול של בעל עם אישה זרה, מהווה עילה לגירושין מחמת פשיעת הבעל. שרשרת המקרים הנ"ל, ובפרט לאור מסירותה של האישה לחיי הנישואין, והשקפתה לחיי זוגיות ערכיים, והתנגדותה המוצדקת ליחס הדו ערכי של הבעל, כל אלה מהווים עילה הסותרת את מהות הנישואין, משכך זכאית האישה לתובע גירושין ולתבוע כתובתה". 

מוזמנים לפנות לעו"ד יעל בן דוד שלה ניסיון רב בתחום ותקבלו הכוונה.

דרך העצמאות 57, חיפה. טל: 07-33246767
נייד : 054-5653999
פקס: 04-8620566

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר