הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

האם בהכרח מי שנוטל כדורים פסיכיאטריים סובל מהפרעה נפשית? האם הפרעה נפשית או נטילת כדורים מהווים סיבה מספקת לפטור אדם מתשלום כתובתו? התשובה, על בית הדין הרבני לכל השאלות הללו היא "לא!". את התשובות סיפק בית הדין הרבני הגדול בירושלים במסגרת ערעור של גבר שביקש פטור מתשלום כתובתו, אך נראה כי הרבנים ניצלו את ההזדמנות לעשות קצת סדר בעולם הפסיכיאטריה והכדורים. "הקביעה כי נטילת כדורי ציפרלקס לא מצביעה על הפרעה נפשית כלשהי הינה נכונה", פסק הדיינים. "הקביעה כי הנוטל כדור שכזה 'סובל מהפרעה נפשית' אינה בהכרח הגדרה מדויקת". 

לפרטים נוספים אודות עו"ד ונוטריון גיל אלימלך לחצו כאן

אל בית הדין הרבני הגדול בירושלים, בפני הדיינים הרב אליעזר איגרא, הרב שלמה שפירא, הרב ציון לוז-אילוז, הוגש ערעור על פסק דינו של בית הדין הרבני האזורי, שבו חויב המערער, בדין כעין פשרה, בתשלום דמי הכתובה בסל 180 אלף שקל. 

במסגרת הערעור, טען הגבר, בין השאר, כי יש לפטור ו מתשלום הכתובה בטענה של "מקח טעות בקידושין". טענה של "מקח טעות בקידושין" משמעותה בהלכה היהודית ביטול של פעולת קנייה לאחר שהתברר כי הייתה טעות או הטעייה במהלך המשא ומתן לקראת ביצוע פעולת הקנייה. כשמדובר בנישואין, "מקח טעות" יכול להוביל למעשה לביטול הנישואין אף ללא צורך בגירושין, זאת כאשר נמצא שיש פגם משמעותי או שהתברר כי אחד מבני הזוג הטעה את השני לצורך הנישואין.

בערעור שהגיש הגבר, הוא טען ל"מקח טעות בקידושין" משום שלטענתו הוא לא ידע מקיומו של מום באישה. בטרם הגיש את ערעורו, נידון עניינו של הגבר בבית הדין האזורי, שם נקבעה פשרה, כי הגבר ישלם 180 אלף שקל מהכתובה (במקום 520 אלף שקל עליהם חתם). 

לטענת הגבר, כיוון שהאישה סובלת מהפרעה נפשית שבעקובתיה היא נוטלת את  התרופה הפסיכיאטרית "ציפרלקס", וכיוון שהוא, לדבריו, לא ידע על קיומה של ההפרעה בטרם נישאו זה לזה, הדבר מצדיק את תביעת הגירושין שלו בטענה של "מקח טעות", וממילא הוא פטור מתשלום הכתובה. לטענת הגבר, בין הדין האזורי העדיף את גרסת האישה שהודיעה לו על ההפרעה בטרם הנישואין עימו (וכבר במהלך ההיכרות) על גרסתו, שלא ידע על כך, ללא נימוק מדוע ולמה. 

הדיינים בבית הדין הרבני הגדול בירושלים, סברו כולם כי יש לדחות את הערעור של הגבר. עיקר פסק הדין שיצא תחת ידם התייחס לטעות הגבר באשר לטענותיו להטעייה מצד האישה. "טיעון זה של המערער", כך נכתב בפסק הדין, "מן הראוי שלא היה מועלה בפנינו לא בכתב, ומכל שכן שלא בעל פה, ובוודאי שלא בלהט שהועלה על ידי בא כוחו, כי אין בו לא טען ולא ריח". 

הרבנים ציטטו מפסק הדין של ביה"ד האזורי בו נכתב: "לעניין כדורי הציפרלס שהאישה הודתה כי היא נוטלת - הבעל לא הוכיח כי לא ידע מכך כבר שנים רבות... הבעל הודה כי האישה תפקדה כאם טובה לילדיו, הרי שהבעיות הנפשיות הקיימות, לדבריו, לא פגעו בתפקודה בחיי היום-יום. יתרה מזו, אם כדברי הבעל האישה מטופלת פסיכיאטרית ועובדה זו לא הייתה ידוע לו קודם הנישואין, מדוע המשיך לחיות עם האישה עוד שנים לא מעטות, ואף הביא עימה עוד חמישה ילדים, ולא זעק 'מקח טעות'? אלא שכנראה המשבר בחיי הנישואין נבע מסיבה אחרת, ולא הוכיח כי הגורם הוא האישה". 

לדברי הדיינים, די בדברים אלו של בית הדין האזורי כדי לדחות את טענת המערער ל"מקח טעות".  "נוסיף ונאמר", כתבו עוד, "בכתב התביעה לגירושין, שאותו הגיש המערער, לא מוזכרת טענה ל'מקח טעות' לא במילה ולא בחצי מילה".

אולם בשלב הזה בפסק הדין, מבקשים הדיינים לעשות סדר בנושא מחלות הנפש, בעובדה שרבים מאזרחי ישראל נוטלים כדורים פסיכיאטרים כאלה ואחרים גם מבלי לסבול ממחלה מסוימת. בכך, נראה, כי בית הדין תורם רבות להעלאת המודעות לשימוש הלגיטימי שיש לכדורים אלה.

"לדעתנו", נכתב בפסק הדין, "קביעתו של ביה"ד האזורי כי נטילת כדורי ציפרלקס לא מצביעה על הפרעה נפשית כלשהי הינה נכונה - הקביעה כי הנוטל כדור שכזה 'סובל מהפרעה נפשית' אינה בהכרח הגדרה מדויקת. כדור זה הוא כדור הרגעה המאפשר לאדם לתפקד בצורה אופטימלית, ולא כל מי שלוקחו סובל מהפרעה נפשית, וכמו שתופעות גופניות המצריכות לקיחת משככי כאבים לא מגדירות את הלוקחם כחולה, אף תרופות אלו הגורמות רוגע - אין הכרח לומר שהמצב ללא לקחיתן נובע מהפרעה נפשית". 

לאחר מכן, הוסיפו הדיינים לפרט מתי הפרעה נפשית הופכת ל"מקח טעות", זאת במטרה להוכיח כי במקרה זה, לא ניתן לקבוע עילה שכזו.

"אף הפרעה נפשית כשלעצמה אינה מום המאפשר טענת 'מקח טעות' בקידושין", כותבים הדיינים. "לא 'שם המום' כמו 'הפרעה נפשית', הוא הגורם את טענת 'מקח טעות' אלא תוכנו של המום. ברור הדבר שגם אם ל'הפרה נפשית' יש שם רפואי מקצועי, זה כשלעצמו אינו סיבה לביטול הקידושין. רק המשמעות שלה בתפקוד היום-יומי של הנושא אותה היא צריכה להיות הגורם, וככל שההפרעה אינה פוגעת בתפקוד היום-יומי היא לא יכולה לשמש עילה לביטול הקידושין. המערער הצביע רק על העובדה של נטילת כדורי הציפרלקס כמצביעה על הפרעה, ולא הצביע על בעיה משמעותית כל שהיא בתפקוד. כאמור, אין בנטילת הכדורים כשלעצמה כדי לטעון ל'מקח טעות', וגם אם היה מצביע על השם הרפואי של ההפרעה באותיות לטיניות - לא היה בזה ממש כלל, שכאמור לא השם הוא הקובע אלא התוכן". 

לדברי הדיינים, גם אם אכן, כדברי המערער, שהמשיבה מטופלת פסיכיאטרית, מכל מקום, מאחר שהוא זעק 'מקח טעות' כבר בתחילת הדרך והוסיף והביא עם האישה חמישה ילדים, סימן ש'סבר וקיבל' את המשיבה כמו שהיא, ולא יכול עוד לטעון ל'מקח טעות' גם אם היה בזה משום מום המבטל את הקידושין, שבמעשיו הוכיח שהמום הזה לא הפריע לו עד כדי ויתור ממה שהוא מקבל מהקידושין ומהמשכם. 

"בניגוד למה שקידש על תנאי שלא יהיה בה מום", נכתב עוד בפסק הדין, "שייתכן שהקידושין בטלים מאליהם ואין צורך בהקפדתו של הבעל, הרי אצל מי שקידש סתם, כבנידון דידן, ביטול הקידושין נובע ומתחיל מהקפדתו של הבעל, שמוכיח סופו על תחילתו, כאילו קידש על תנאי. ולכן, אם לא הקפיד כשנודע לו, הרי שמבחינתו אין זה מום המצדיק את ביטול הקידושין לגביו". 

נראה, כי השימוש ההולך וגובר של האוכלוסייה בכדורים שונים לצורך הראה, כסיוע במצבי דיכאון או חרדה, יצא במשך השנים מודעות חשובה, ונראה כי בית הדין הרבני תורם עוד למודעות זו. בפסיקתו, מוכיח בית הדין הרבני, כי נטילת כדורים מרגיעים המסייעים לאדם, הינה דבר לגיטימי, שאינו בהכרח קובע הפרעה או מחלה נפשית של האדם או האישה. ובכל אופן, אין בכך כדי לבטל נישואין בקלות.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפרטים נוספים אודות עו"ד ונוטריון גיל אלימלך לחצו כאן
הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר