הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

אם אדם צבר חובות, בתום לב (כלומר לא בגלל שגנב או רימה), והוא לא יכול לשלם אותם, המדינה אומרת לו, אני מוכנה שתתן לי את כל הנכסים שלה, ובנוסף אבדוק כמה אתה יכול לשלם מדי חודש, ולאחר שתתן את כל נכסיך ותשלם את התשלום, תהיה פטור מכל החובות שלך, גם מאלה שלא הצלחת לשלם. לכן אם לאדם יש חובות של 3 מיל' שקלים ונכסים בגובה של מיליון שקלים, בהליך פשיטת הרגל, אותו אדם ייתן את הנכסים שלו, ישלם עוד תשלומים חודשיים (בד"כ למשך 5 שנים), ולמרות שהוא עדיין יהיה חייב סכום של כ 2 מיל' ₪, הוא לא ישלם אותם, ויהיה פטור מיתר החובות.

לפרטים נוספים אודות עו"ד הילה צאירי לחצו כאן

אבל מכיוון שמדובר במתנה, שבמסגרתה מוותרים לאותו אדם על הרבה מאד כסף, אותו אדם חייב לתת את כל הנכסים שלו לנושים, ובין היתר גם את זכותו לקבל ירושה. לכן, לפושט רגל, אין זכות לוותר על ירושה שמגיעה לו, וככל שיחתום על ויתור, רשם הירושה יעדכן את כונס הנכסים הרשמי והויתור, יבוטל. 

במילים אחרות, אם פושט רגל הוא יורש, דינה של הירושה להגיע לנושים ולא ליורש. 

אז מה צריך לעשות כדי שהרכוש שאנחנו מורישים לא יגיע לנושים? לערוך צוואה. במסגרת צוואה אנחנו יכולים לקבוע תנאים שונים ומשונים. כך למשל אנחנו יכולים לקבוע שכל עוד היורש הוא פושט רגל (או חייב סכומי כסף משמעותיים), הוא לא יוכל לקבל את הירושה והיא תחכה לו, עד לסיום הליכי פשיטת הרגל או עד שיסיים לשלם את החובות. לחילופין ניתן לקבוע שהירושה תחכה לו למשך מס' שנים, ואם הוא לא יסיים את ההליכים בתוך מספר שנים, העיזבון יעבור ליורשים האחרים, או לילדיו. 

מומלץ מאד להשתמש בתנאים שאפשר להכניס לצוואה, לא רק למצב שבו היורש הוא כבר פושט רגל או חייב סכומי כסף משמעותיים. אפשר להכניס תנאי כזה, גם אם כרגע הכל "ורוד" ולא נראים חובות באופק, אך עלול להיווצר מצב כזה, למשל אם יש לנו יורש יזם, או שהוא בעל עסק עצמאי, גם אם מדובר בעסק רווחי ומצליח, הוא יכול בתוך זמן קצר להיות במצב של חובות (למשל, אם אחד הספקים פתאום לא יכול לשלם, דבר שיכול ליצור אפקט דומינו ולהפיל עסקים נוספים יחד איתו). 

הילה צאירי, עו"ד ומגשרת, מומחית לסכסוכי ירושה, עריכת צוואות והעברה בין-דורית
052-3350816 | [email protected] 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר