הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

פסק דין שניתן לאחרונה בביהמ"ש לענייני משפחה בראשון לציון, הורה על פסילת הצוואה של אישה, לאחר שקבע כי בנה, שזכה בכל הירושה, התערב שלא כדין בעריכתה. 

עורכת הדין יעל בן דוד (צילום: דוד דרזי )
עורכת הדין יעל בן דוד (צילום: דוד דרזי )

במרכז התביעה, אם ל-5 שחתמה באוגוסט 2017 על צוואתה ולפיה היא מורישה את כל רכושה לאחד מבניה. בינואר 2019, לאחר מותה, ביקש הבן לקיים את הצוואה, אך נתקל בהתנגדות אחיו. האחים טענו כי אימם לא הייתה כשירה לחתום על הצוואה במועד שבו חתמה עליה. לשיטתם, הבן לא סייע לאימו אלא נהג לקלל ולאיים עליה. 

הבן, שירש כאמור את כל רכושה של האם, התנגד לביטול הצוואה. לדבריו, אימו הייתה צלולה עת חתמה על המסמך ועשתה זאת מרצונה החופשי ובהבנה מלאה. לביהמ"ש הגיש האח גם תיעוד של בדיקה פסיכיאטרית שעברה האם בטרם חתמה על הצוואה, בדיקה המוכיחה כי הייתה כשירה לעשות כן. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד יעל בן דוד לחצו כאן

בפסק הדין שניתן בביהמ"ש נקבע כי בהתאם לחומר שהוצג, אכן האם הייתה כשירה מבחינה קוגניטיבית לחתום על הצוואה. יחד עם זאת, מצאה השופטת מיכל סער, כי הבן התערב בעריכת הצוואה. הוא זה שלקח אותה לבדיקה הפסיכיאטרית והוא זה שגם גייס את אחד מחבריו לשמש כעד במועד החתימה. 

"בבוא בית המשפט לבחון צוואה", כתבה השופטת בפסק הדין, "עליו לכבד את רצון המת ולהימנע ככל האפשר מלפגוע בחופש הציווי. בית המשפט, ככלל, ימעט לבטל או לשנות צוואת אדם ועל המבקש לעשות כן להרים נטל כבד ביותר".

ביטול הצוואה במקרה זה, כך על פי פסק הדין, מתבסס על סעיף 35 לחוק הירושה הקובע כי "הוראת צוואה, פרט לצוואה בעל פה, המזכה את מי שערך אותה או היה עד לעשייתה או לקח חלק באופן אחר חלק בעריכתה, והוראת צוואה המזכה בן זוגו של אחד מאלה - בטלה". 

תכלית סעיף זה היא לשמור על האוטונומיה של המנוח ובמקרים שכאלה - נפסלת הצוואה. "בענייננו", כתבה השופטת סער, "מכלול הראיות שהונחו לפני והתמיהות הרבות שעלו לעניין נסיבות עריכת הצוואה מצביעות ב'מבט על' על מעורבותו של הבן באופן בו יש לקבוע כי לקח חלק בעריכת הצוואה. התרשמתי כי מעורבותו של הבן, אשר נהנה מהצוואה, מגעת עד כדי מעורבות אשר יש בה כדי להיכנס לגדרו של סעיף 35 לחוק הירושה ולהביא לפסילתה של הצוואה". 

מקרה זה מדגים לנו עד כמה חשוב לדעת את סעיפי חוק הירושה ולהקפיד על עריכת הצוואה בהתאם. לשם כך, בטרם תערכו צוואה חשוב להתייעץ עם עורך דין בעל ניסיון בהתנגדויות לצוואה תוך שימת דגש על הפרטים הקטנים מתוך הידע המקצועי שצבר עם השנים.כל זאת כדי למנוע ביטולה של צוואה כשמדובר ברצון האמיתי של המצווה.

מוזמנים לפנות לעו"ד יעל בן דוד שלה ניסיון רב בתחום ותקבלו הכוונה.

דרך העצמאות 57, חיפה. טל: 07-33246767
נייד : 054-5653999
פקס: 04-8620566

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר