הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

סעיף 9 (5) לפקודת מס הכנסה קובע מי הזכאים לפטור רפואי ממס הכנסה עד לגובה התקרה הקבוע בחוק. על פי סעיף זה, הפטור יינתן למי שנקבעה לו במסגרת ועדה רפואית של מס הכנסה, נכות רפואית מזכה שתקופתה עולה על חצי שנה. האם מגיע לכם פטור ממס הכנסה? 

לקראת סוף שנת המס ותחילת שנת מס חדשה, חשוב לבחון האם אתם עומדים בתנאים לפטור רפואי ממס על ההכנסות. בין אם אתם שכירים או עצמאים, מומלץ מאוד לבדוק לעומק את תנאי הזכות, שכן במידה ומגיע לכם פטור קבוע ממס, המשמעות הכלכלית המצטברת עשויה להגיע למאות אלפי שקלים ואף למעלה מכך, שכן נכון להיום הפטור ניתן על הכנסה מיגיעה אישית שנתית עד תקרה של כ- 410,000 ₪. וזה המקום לציין שאין הבדל בעניין זה בין שכיר ועצמאי, כל אחד מהם יהיה זכאי לפטור ממס בהתאם להכנסתו בפועל ועד לגובה התקרה השנתית כאמור. 

ליצירת קשר עם עו"ד גיל קראוס לחצו כאן

כאמור, סעיף 9 (5) מעניק פטור רפואי ממס הכנסה בתנאים מסוימים, למי שנקבעה לו נכות בהתאם לכללים. על האדם לענות על אחד מהתנאים הבאים: עיוור, נכה בשיעור של 100%, נכה שזכאי לתגמול חודשי לפי חוק הנכים או לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, שנקבעה לו נכות בשיעור של 90% לפחות לפי חישוב מיוחד – חישוב משוקלל כמו שיוסבר בהמשך. או, נכה שאינו זכאי לתגמול חודשי לפי החוקים האלו, שנקבעה לו נכות של 90% לפחות לפי חישוב מיוחד ובלבד שנקבעה לו נכות בשיעור 40% לפחות בשל ליקוי אחד. תקופת הנכות המזכה בפטור ממס היא 185 ימים לפחות. 

המקרה הנפוץ הוא בדרך כלל של נכות הגבוהה מ – 90% לפי חישוב מיוחד, כמפורט לעיל. הכוונה היא לנכות משוקללת, כלומר מדובר בצירוף נכויות בגין פגיעות שונות, כאשר כל אחוז נכות לא מחובר יחד באופן רגיל, אלא הנכות הראשונה מחושבת באופן מלא והנכויות שלאחר מכן מחושבות לפי האחוזים שנותרו מתוך 100 אחוז לאחר ניכוי הנכות הקודמת. לדוגמא, אם לאדם נקבעה נכות של 50% בגין טרשת נפוצה, אז הנכות הבאה תחושב מתוך ה- 50% שנותרו ולא מתוך ה- 100%, כלומר 10% נוספים בגין פגיעת גב יהיו שווים רק 5% = 10% מתוך ה- 50% שנותרו ו – 10% נוספים בגין יתר לחץ דם יהיו שווים כבר רק 4.5% = 10% מתוך 45% שנותרו אחרי חישוב הנכויות הקודמות. וכן הלאה עם יתר הנכויות.  

המשמעות היא שבמקרים כאלו צריך בפועל נכות גבוהה משמעותית מ – 90%, על מנת שבחישוב המשוקלל אכן הנכות תהיה 90% ומעלה. 

על מנת לקבוע אחוזי נכות למבקש, עליו לפנות לוועדה רפואית לצורכי מס הכנסה. הבקשה מוגשת לפקיד השומה באזור מגורי המבקש, בצירוף מסמכים רפואיים תומכים ולאחר תשלום שובר תשלום בסך של 679 ₪ נכון להיום. הוועדות הרפואיות עצמן מתקיימות על ידי המוסד לביטוח הלאומי. 

הוועדה הרפואית מורכבת מרופאים בעלי מומחיות בנושאי הנכות הרלוונטיים. בתום הדיון, במידה ויוכחו הנכויות, ייקבעו למבקש אחוזי נכות המזכים בפטור ממס.

חשוב להדגיש כי לוועדה הרפואית יש סמכות לקבוע כי המצב הרפואי המזכה בפטור התחיל כבר רטרואקטיבית אחורה, לכל היותר עד 6 שנים ממועד הגשת הבקשה, כך שבפועל במצב כזה המבקש יהיה זכאי לפטור רפואי ממס והחזר מס עד 6 שנים אחורה או עד מועד התחולה הרטרואקטיבית של הנכות שנקבע בפועל על ידי הוועדה.  

לאחר קבלת הנכות המזכה יש לפנות בבקשה לפקיד השומה על מנת לקבל את החזר המס בפועל. 

ישנה גם אפשרות לערער על החלטת הוועדה הרפואית, באמצעות ערר. את הערר ניתן להגיש באופן מקוון או להגיש באופן פיזי למשרד פקיד השומה. במסגרת הערר יש להגיש מכתב ערעור מנומק, בצירוף אישורים רפואיים מתאימים. יש לעשות זאת בתוך 45 יום מהיום בו התקבלה הודעת מס הכנסה על החלטת הוועדה הרפואית ומסקנותיה. סכום שובר התשלום בגין הערעור עומד כיום על 979 שקלים. 

חשוב לדעת כי בניגוד לזכויות אחרות כמו נכות כללית או ניידות, ניתן להגיש את הבקשה לפטור רפואי ממס הכנסה גם אחרי גיל פרישה ואין הגבלת גיל להגשת הבקשה. 

עוד חשוב לדעת כי ניתן לקבל הקלות במס גם עבור ילדים עם מוגבלות. בין היתר ניתן לקבל פטור ממס על הכנסות הילדים, משיכה מקופת גמל ללא חיוב במס והקלה במס רכישה. כדי לעשות זאת יש לפעול מול המוסד לביטוח לאומי לצורך קביעת הנכות של הילד. במקרים בהם חל שינוי במצב הרפואי של הילדים ניתן לבקש להופיע בפני הוועדה הרפואית לצורכי מס הכנסה של הביטוח הלאומי.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

לביקור באתר של משרד עו"ד גיל קראוס לחצו כאן
לצפייה בעמוד הפייסבוק של עו"ד גיל קראוס לחצו כאן

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר