הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

האם כאשר הגרוש יורד מהארץ ועובר לגור במדינה רחוקה הוא למעשה מפר את הסכם הגירושין שלו? האם עזיבתו את הארץ מהווה שינוי נסיבות מהותי המצדיק התערבות בפסק הדין שניתן להסכם הגירושין והגדלה של דמי המזונות? לפי בית הדין הרבני האזורי באשקלון התשובה היא כן, אבל לא מהסיבות הברורות. 

עורכת הדין יעל בן דוד (צילום: דוד דרזי )
עורכת הדין יעל בן דוד (צילום: דוד דרזי )

אולם, כשלושה שבועות לאחר הגט, נסע האב לארה"ב ולא חזר מאז. לדבריו, הוא מנסה להשיג "גרין קארד" שיאפשר לו עבודה מסודרת שם. 

בפברואר 2022 הגישה האם בשם הילדים תביעה להגדלת מזונות עד ל-10 אלף שקל לחודש. בעקבות דיון, שהתקיים בהיעדרות האב ובנוכחות בא כוחו, ניתנה החלטה לתוספת של 500 שקל כמזונות זמניים. 

האם טענה בתביעתה, כי האב הפר את הסכם הגירושין באי קיומם של הסדרי הראייה ולא עמד בהבטחותיו בעל פה בעת נסיעתו לפרנס את ילדיו בריווח ולשלוח סכומים של כ-1,000 דולר כל שבוע. לדבריה, העדרתו המוחלטת של האב מאז שטס מהווה "שינוי נסיבות מהותי" המצדיק את התערבות ביה"ד בגובה המזונות שנקבעו בהסכם ואת הגדלתם.

היעדרות האב גורמת לאם הוצאות ישירות נוספות, פוגעת ביכולת השתכרותה וגם מטילה עליה מטל מוגבר בטיפול בילדים כמשמורן יחידי. 

מנגד, טען האב כי יש לדחות על סף את הבקשה, שהוגשה ללא אסמכתאות על הוצאות הילדים ובסכום מוגזם. לעמדתו, עניין מזונות הקטינים נקבע בהסכם גירושין כולל ואין שינוי נסיבות היורד לשורש גובה המזונות. האב הוסיף עוד כי  שינוי הנסיבות חל בכיוון ההפוך, להפחתת המזונות, מכיוון שאין לו השתכרות כלשהי כעת. 

הדיינים בבית הדין הרבני האזורי באשקלון, הרב מאיר כהנא, הרב שלמה צרור, הרב דניאל גודיס, סברו כי אין לשנות את בסיס המזונות, שכן לא הובאה כל ראיה לשינוי נסיבות מהותי בבסיס המזונות שנקבע בהסכם. ועל כן החליטו לדחות את תביעת האם להגדלת המזונות מ-4,500 שקל לסך מופרז של 10 אלף שקל.

יחד עם זאת, הרבנים מצאו כי יש לחייב את האב בתוספת העלות שנגרמה לאם כתוצאה מהיעדרות האב. "אין ספק", כתבו הרבנים, "שנסיעתו של האב לחו"ל, והיעדרותו כליל למשך יותר משנתיים וחצי מהווה שינוי נסיבות מהותי וקיצוני לעניין הסדרי השהות וכלכלת הילדים בזמנים אלו. אמנם ביה"ד אינו רואה בהיעדרותו של האב עילה לביטולו המוחלט של ההסכם, לא מחמת שינוי נסיבות, לא מחמת הפרה יסודית ולא מחמת הטעיה מכוונת. בהחלט יש בכך שינוי נסיבות מהותי בייחס לאותם הזמנים שבהם נקבע בהסכם הגירושין שהילדים ישהו עם האב, ושינוי זה דורש עדכון בגובה המזונות שהוסכם וקבל תוקף פס"ד". 

ביה"ד חישב את המזונות עבור שעות השהות עם האם בזמנים הקבועים לשהות עם האב, כשהוא מחשב למעשה את כל הארוחות שנאלצה ונאלצת האם להכין בכל פעם שהילדים שוהים איתה במקום עם אביהם, כפי שסוכם. נמצא, שבחישוב שנתי, יש להוסיף בממוצע למזונות שבהסכם סך של 1,100 לחודש, כלומר, כי יש להגדיל את גובה המזונות החודשי לסך 5,600 שקל בחודש.

לפיכך, קבע ביה"ד כי נסיעתו של האב לארה"ב והטלת כל עול כלכלת הילדים על האם, יתווסף לסכום המזונות שנקבע בהסכם סכום של 1,100 שקל. החישוב יהיה למפרע מיום התביעה, כלומר החל מפברואר 2022.

המסר היוצא מבית הדין האזורי הוא כי תפקידו של האב הוא לא רק לשאת בעול של דמי המזונות, כפי שנקבע בין הצדדים בהסכם הגירושין. חלק בלתי נפרד מאותו הסכם הוא חלוקת זמני השהות בין בני הזוג שהתגרשו, ומשצד אחד לא עושה את שהתחייב לו, עליו לשלם. יחד עם זאת, וזו אולי תהייה שתעלה בהמשך במסגרת ההתדיינויות בין בני הזוג האלה, או אחרים, איש לא נתן את הדעת על היעדרותו של האב מחיי ילדיו. נכון, שהותם אצל האם במקום אצל האב גרמה להוצאות כלכליות נוספות עבורה.

יש לקחת בחשבון את הנושאים שאינם ממוניים שהקטין נזקק לדמות אב בחייו ולמצב בו חיי האם סביב השעון הינם עם ילדיה ואינה מתפנה לעצמה ואת זה ניתן לכמת בתשלום כספי. הורה אינו יכול להחליט לזנוח את ילדיו מבלי לקחת אחריות כלכלית עליהם.

מוזמנים לפנות לעו"ד יעל בן דוד שלה ניסיון רב בתחום ותקבלו הכוונה.

דרך העצמאות 57, חיפה. טל: 07-33246767
נייד : 054-5653999
פקס: 04-8620566

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר