הכתבה נכתבה בשיתוף מולי ארי ואוביטר

שום דבר במסלול הראשוני של חייו לא צפה את ההצלחה של עורך הדין שלומי הראל, הילד שגדל בפנימיות מעיד על עצמו  . "גדלתי בבית מפורק, ההורים שלי נפרדו כשהייתי בן 9. בגיל 14 כבר נשלחתי לפנימיית אורט נתניה. כל החברים שלי מאותה תקופה באו ממשפחות הרוסות, אבל זה היה הבית ספר הכי טוב שיכולתי לבקש. שם למדתי מה זה להיות אדם. למעשה הדי.אן.איי שלי התגבש שם". 

ליצירת קשר עם עו"ד שלומי הראל לחצו כאן

היום כשהוא בן 50, נשוי ואב לילדים מנהל עו"ד שלומי הראל  את משרד עורכי הדין בבאי הראל ושות', עוסק בהיבטים השונים של תחום הנדל"ן ונחשב למוביל בתחום ההתחדשות העירונית. הניסיון והידע הנרחב שצבר עו"ד הראל, שותף ומייסד המשרד, בתחום הארנונה והמיסוי המוניציפאלי, מסייעים לקידום ולמימוש פרויקטים רבים של תמ"א 38 על כל סוגיה. בין שלל תפקידיו, כיהן עו"ד הראל גם כחבר ועדת ערר לענייני ארנונה של עיריית ר"ג.

עורך הדין שלומי הראל (צילום: צוות המתנדבים של עו
עורך הדין שלומי הראל (צילום: צוות המתנדבים של עו

במבט ראשון קל להתבלבל ולחשוב שהאיש החייכן הזה שעומד מולך גדל מאז ומתמיד כשכפית של כסף בפיו, אבל רק חדי העין ישימו לב לכמות הצעצועים המפוזרים במשרדו רחב הידיים, וקערות הממתקים, מן סימן לחוסר שחווה בילדותו, "האמת שרציתי להיות שוטר ואיכשהו מצאתי את עצמי עובד כחוקר פרטי, משם הדרך ללימודי המשפטים היתה קצרה" מסביר עורך הדין הראל ומוסיף "תמיד אמרו לי שיש לי תקרת זכוכית מעליי", הוא אומר. "גיליתי שאין לי. בעבודה קשה התגברתי על הכל". 

בצבא שירת בחיל החימוש והיה תומך לחימה בנח"ל ולאחר שחרורו המשיך לעשות מילואים בצנחנים. "כשהייתי צעיר חלמתי להיות שוטר, כי אבא שלי שירת במשטרה ואף זכה בעיטור המופת", הוא מספר. "לאחר שחרורי מהצבא ניסתי להתקבל ליחידה מיוחדת במשטרה אבל לא הצלחתי. אז הלכתי לדבר הכי קרוב לזה שיש – חוקר פרטי. דפקתי על דלתות של משרדי חקירות עד שקיבלו אותי באחת החברות. משם, התחלתי לעבוד והפכתי לחוקר רשוי וליוויתי כמה מהחקירות הגדולות בישראל". 

עורך הדין שלומי הראל (צילום: צוות המתנדבים של עו
עורך הדין שלומי הראל (צילום: צוות המתנדבים של עו

איך חוקר פרטי הופך לעו"ד בתחום הנדל"ן?
"כחוקר פרטי הייתה לי אינטראקציה רבה עם עורכי דין. בגיל 34 התחלתי ללמוד משפטים בקריית אונו, ובהמשך הקמתי את המשרד". 

לדברי עו"ד הראל, עבודתו, הן כחוקר פרטי והן כעו"ד, חשפו אותו לעוול שנעשה לבעלי חוב, דבר שעיצב את תפיסת עולמו בעבודתו המשפטית. "כשאתה חוקר פרטי בתחילת הדרך", הוא משחזר, "אתה פונה כל הזמן לחייבים. אתה מגלה שהיד קלה על ההדק ושמפעילים עליהם לחץ מוגזם. כשאתה חלק מצוות שבא לפנות אותם. זו הסיבה שגם היום מלווה המון תיקים של חייבים ללא שכר. משפחות שנקלעות לקשיים. חותם על תצהירים לאנשים בשכונה בה הוא גר ללא תשלום, נותן להם ייעוץ או מחבר אותם לעורכי דין אחרים בתחומים שהוא לא מתמחה בהם". 

מה מייחד את המשרד שלך?
"הזמינות. אני עובד מסביב לשעון. חשוב לי שהלקוח יבין שאני איתו במאה אחוז, חי אותו, מבין את הלחץ הנפשי שהוא שרוי בו. אנחנו שמים דגש גדול במשרד על מקצועיות ומקפידים על עבודה יסודית. אנחנו מלווים מאות דיירים בפרויקטים של התחדשות עירונית וליקויי בנייה, ובמהלך המו"מ מול חברות נדל"ן גדולות". 

במשרד הראל בבאי מתמקדים בתחום ההתחדשות העירונית. "אנו מאמינים", אומר עו"ד הראל, "שהתחדשות עירונית מביאה עימה מקסום של התועלת הכלכלית עבור בעלי הזכויות, וכמו כן מסייעת בשילוב אוכלוסייה בחתך סוציו אקונומי גבוהה יותר במתחמים בהם היא מתקיימת".

מה הדבר הכי חשוב שלמדת בקריירה שלך?
"להיות ישר. צמוד לאמת המקצועית שלך ולהגיד אותה ללקוח גם אם הוא לא רוצה. זה נחמד לגרום למישהו אחר לחשוב שהוא צודק. אם הייתי יכול לתת לאחרים עצה כלשהי, הייתי אומר 'תקשיבו לצד השני'. לא רק לשמוע, אלא באמת להקשיב. רק אז אתה קורא בין השורות ומבין מה הצד השני רוצה". 

עורך הדין שלומי הראל (צילום: צוות המתנדבים של עו
עורך הדין שלומי הראל (צילום: צוות המתנדבים של עו

איפה אתה רואה את עצמך בעוד 5 שנים?
"הייתי רוצה לכהן בתפקיד ציבורי. יש לזה מחיר אישי. אתה לא בוחר להיות אלטרואיסט, זה בנשמתך. אני רוצה להשפיע בתחום הציבורי והאפשרות להפוך חלום למציאות היא ממכרת. המחיר האישי הוא אדיר אבל אני מוכן לשלם אותו".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף מולי ארי ואוביטר