הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

לאחרונה הורתה שופטת ביהמ"ש המחוזי, על מינוי כונס נכסים לשם השלמת ביצוע עבודות חיזוק ותוספות מכוח תמ"א 38 לבניין מגורים בהרצליה. זוהי החלטה אחרי תקופה ארוכה של התדיינויות במקרה זה, במספר הליכים ובערכאות שונות. נראה, כי בפני ביהמ"ש עמדה החלטה לא פשוטה, אך הכרחית למען הדאגה לאינטרס של דיירי הבניין שבו מתבצע הפרויקט. החלטה זו ממחישה עד כמה ישנה חשיבות גדולה לליווי משפטי הדוק, מטעמם של בעלי דירות ורוכשי דירות בפרויקטים של התחדשות עירונית, שילחמו לשמירה על זכויותיהם וכדי למנוע מצב שבו יישארו הרוכשים בלי כסף ובלי דירה, קירחים מכאן ומכאן. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד ונוטריון גיל אלימלך לחצו כאן

מדובר בבני זוג שנישאו בשנת 2010 והתגרשו בדצמבר 2019 כשלהם שלושה ילדים משותפים, בני 6,9 ו-10. הסכם הגירושין שנחתם בין הצדדים, וקיבל תוקף של פסק דין, קבע כי המשמורת המרכזית תהיה בידי האם ואולם הילדים ישהו אצל אביהם פעמיים בשבוע, ילונו אצלו כל שבת שנייה וישהו אצלו שבועיים במהלך חודש אוגוסט ומחצית החגים. נקבעו מזונות בגובה 1,500 שקל לכל ילד ובסך הכל 4,500 שקל דמי מזונות לילדים. 

כשלושה שבועות לאחר הגט, נסע האב לארה"ב ולא חזר מאז. לדבריו, הוא מנסה להשיג אישור "גרין קארד" שיאפשר לו לעבוד שם בצורה מסודרת. בעקבות זאת, בפברואר 2022 עתרה האם לבית הדין ודרשה להגדיל את המזונות שמשלם הגרוש עד לסכום של 10 אלף שקל. 

האם בתביעתה טענה, כי האב הפר את הסכם הגירושין באי-קיומם של הסדרי הראייה, וכן לא עמד בהבטחותיו בעל פה בעת נסיעתו לפרנס את ילדיו בריווח ולשלוח סכומים של כאלף דולר מידי שבוע. 

לעמדתה של האם, היעדרותו המוחלטת של האב מאז שטס לארה"ב מהווה "שינוי נסיבות מהותי" המצדיק את התערבות ביה"ד בגובה המזונות שנקבעו בהסכם, ואת הגדלתם. עוד צוין כי היעדרות האב גורמת לאם הוצאות ישירות נוספות, פוגעת ביכולת השתכרותה וגם מטילה עליה נטל מוגבר בטיפול בילדים כמשמורן יחידי. 

מנגד, טען האב כי יש לדחות על הסף את בקשת האם להגדלת מזונות שכן היא הוגשה ללא אסמכתאות על הוצאות הקטינים בפועל, בסכום מוגזם של 10 אלף שקל. האב טען עוד כי עניין מזונות הקטינים נקבע בהסכם גירושין כולל ואין שינוי נסיבות היורד לשורש גובה המזונות. אם כבר, הוסיף האב, שינוי הנסיבות חל בכיוון הפוך, ואף יש צורך בהפחתת דמי המזונות מכיוון שאין לו השתכרות כלשהי. 

הדיינים הסכימו עם האב וקבעו כי אכן לא הובאה כל ראיה לשינוי נסיבות מהותי בבסיס המזונות שנקבע בהסכם. לפי הדיינים, שני הצדדים לא הביאו אסמכתאות ברורות לגבי הכנסתם השוטפת כעת. "נמצא", כך נכתב, "שלא הוגשה כל ראיה להורות על שינוי נסיבות מהותי ביחס לבסיס המזונות שנקבע בהסכם". 

מאידך, הוסיפו הדיינים, אין ספק שנסיעתו של האב לחו"ל, והיעדרותו כליל למשך יותר משנתיים וחצי "מהווה שינוי נסיבות מהותי וקיצוני לעניין הסדרי השהות וכלכלת הילדים בזמנים אלו". 

לדברי הרבנים, לאור נסיעתו והיעדרותו של האב, האם היא זו שצריכה לכלכל ולטפל בילדים בזמנים שבהם הם היו אמורים לשהות עמו. "אמנם", נכתב בפסק הדין, "ביה"ד אינו רואה בהיעדרותו של האב עילה לביטולו המוחלט של ההסכם, לא מחמת שינוי נסיבות, לא מחמת הפרה יסודית, ולא מחמת הטעיה מכוונת, אך בהחלט יש בכך שינוי נסיבות מהותי בייחס לאותם הזמנים שבהם נקבע בהסכם הגירושין שהילדים ישהו עם האב, ושינוי זה דורש עדכון בגובה המזונות שהוסכם וקיבל תוקף פס"ד".

לאור חישוב שערכו הרבנים, נקבע כי יש להגדיל את גובה המזונות החושי לסכום של 5,600 (תוספת של 1,100 שקל בחודש). חישוב זה מתבסס על כלכלת הילדים על ידי האם בזמנים בהם היו אמורים לשהות עם אביהם. התוספת הזו תחושב מיום הגשת התביעה, כלומר מחודש פברואר 2022.  

בסופו של יום, קבעו הרבנים כי אין בעזיבתו של האב את הארץ שינוי נסיבות מהותי לעניין דמי המזונות המשולמים לגרושתו. יחד עם זאת, נקבע כי האישה אינה צריכה לשלם על כלכלת הילדים בזמן שהם לא היו אמורים כלל לשהות עימה, ולכן השינוי בסכום שישולם לה. לכך רק נעיר, שלחישוב הקר של הרבנים, המחשבים את סך הארוחות שצריכה האם להכין, לא נכנסו ההשקעה, האהבה וההקרבה מצידה - גם בתקופות בהן הילדים היו אמורים לשהות עם אביהם. אבל אהבה והשקעה קשה לאמוד בכסף.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפרטים נוספים אודות עו"ד ונוטריון גיל אלימלך לחצו כאן
הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר