הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

כותבת ועורכת המאמר: עו"ד דנה דוד - מתמחה בדיני התעבורה 

רבים מן הנהגים אשר מבקשים לעצמם לקבל, להשיב או להרחיב את רשיון נהיגתם, מוצאים עצמם מזומנים למכון הרפואי לבטיחות בדרכים. מי צפוי להשלח לשם, מה הן הבדיקות שיאלץ לבצע ומה סיכויי ההצלחה לצלוח אותו בשלום - במאמר שלפניכם. 

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים או בקיצור המרב"ד, הינו הרופא המוסמך של משרד התחבורה. כלומר, כאשר עולה סוגיה באשר לכשירותו של נהג, משרד הרישוי, אשר אינו מומחה לאבחן כשירות נהגים, נעזר בשירותיו של משרד הבריאות. 

עורכת הדין דנה דוד (צילום: ערוץ 14)

כיצד הוא נעזר בו? על ידי כך, שהוא פונה בבקשה למרב"ד, לבדוק את כשירותו של אותו הנהג. הבקשה הזו מועברת למרב"ד באופן מקוון וזה האחרון, שולח זימון לנהג לבדיקות שונות ומשונות. 

אם כך, באלו מקרים נזומן למכון הרפואי לבטיחות בדרכים?
ישנים מקרים רבים בהם נהג יזומן למרב"ד החל מנהג אשר מורשע בעבירה של נהיגה תחת השפעת סמים, נהג אשר צבר לחובתו 72 נקודות דרך נהג אשר רופאו החליט לדיווח אודות שינוי במצבו הרפואי או נהג אשר ביקש החמרת מצב בריאותי מהמוסד לביטוח הלאומי וכלה בנהגים אשר מבקשים להרחיב את רשיונם לרשיון מקצועי. 

האם זו איננה פסילה "כפולה"? הרי במקרים מסוימים, ריצה הנהג זה מכבר פסילה מטעם בית המשפט 
למצער, הפסיקה קבעה, כי לא מדובר בפסילה "כפולה" ובמקרים רבים המרב"ד רוכש סמכות, לבחון כשירות הנהג בנוסף לפסילה אשר הושתה עליו על ידי בית המשפט.  

הבדיקות אשר יבוצעו במרב"ד אינן אחידות לכלל הנהגים ותלויות בסוג הרשיון המבוקש ובסיבה אשר בגינה נשלח אותו הנהג לבדיקה במכון, אולם, ברוב המקרים הבדיקות יכללו מבחנים פסיכודיאגנוסטים ממוחשבים, בדיקת פסיכולוג ובדיקת פסיכיאטר

האם ישנה דרך להמנע מבדיקה במרב"ד?
במקרים מאד מסוימים, ישנה דרך להמנע מבדיקה, רצוי להוועץ בעורך דין המתמחה בתחומו של המכון הרפואי טרם הגעה למשרד הרישוי ו/או טרם ביצוע פעולה אשר עלולה לפגוע ברשיון הנהיגה או טרם בדיקה רפואית כלשהי. 

במקרה בו אני יזמתי פניה למרב"ד להרחיב את רשיוני, האם אוכל להיות סמוך ובטוח, כי הרשיון אשר קיים ברשותי לא יפגע?
על פי פקודת התעבורה, למרב"ד סמכות ליטול רשיון קיים. אולם, מדובר בסנקציה קשה, אשר לא אמורה להתרחש במקרים בו הנהג אינו מהווה סכנה למשתמשי הדרך. למען הזהירות, מומלץ להוועץ עם עורך דין המתמחה בתחומו של המרב"ד טרם הגשת בקשה להרחבת רשיון נהיגה. 

האם משרד הרישוי יכול להחליט אחרת ממה שהמליץ המכון הרפואי? 
על פי החוק היבש, הדבר אפשרי, שכן המכון הרפואי הינו גורם ממליץ בלבד, ואלו משרד הרישוי הוא הגורם המחליט. אולם בפועל לצערנו, לא כך הדבר. משרד הרישוי, בשל החוסר בידע רפואי ו/או משפטי, מקבל באופן מלא את המלצת המרב"ד. 

באם אינני מרוצה מהחלטת המרב"ד, האם ישנה דרך לערער על ההחלטה?
בהחלט. הנהג רשאי להגיש ערר על החלטתו של המרב"ד עד 30 יום מיום קבלת תשובתו. ועדת הערר הינה ועדה אשר הוקמה על פי חוק ושם עולים גם טיעונים משפטיים. מקום מושבה הינו בבית החולים ע"ש שיבא תל השומר והינה דנה בכלל התיקים אשר מוגשת עליהם השגה. חשוב ביותר, לבוא ערוך ומוכן לועדה זו שכן, זמן הטיעון בה קצוב והחלטתה הינה מכרעת. 

*האמור לעיל, אינו מהווה חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי ובכל מקרה יש להוועץ עם עורך דין המתמחה בתחום דיני התעבורה.

עו"ד דנה דוד מייצגת בהצלחה מעל 10 שנים, נאשמים בעבירות תעבורה. בעלת ניסיון עשיר בניהול תיקי מכון רפואי וועדות ערר. 
ליצירת קשר ללא התחייבות חייג: 077-30-11-521

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר