הכתבה נכתבה בשיתוף עו"ד רן רוט

כשראיתי שהפגישה שנקבעה לי ביומן היא עם ורדה (שם בדוי) די הופתעתי. ורדה ובעלה חיים (שם בדוי) הם לקוחות של שנים, ובדרך כלל חיים הוא הצד היוזם, קובע, מגיע לפגישות. שיערתי לעצמי שורדה רוצה לחתום על איזשהו תצהיר או משהו דומה ולכם מאוד הופתעתי כשהיא ביקשה להבין שוב בדיוק מה הזכויות הרכושיות שלה וכיצד והאם אפשר לבטל את הצוואה ההדדית שלה כלפי חיים שאני ערכתי להם בשנת 2017.

לפרטים נוספים אודות עו"ד רן רוט לחצו כאן

חיים הוא איש עבודה. בעשר אצבעות הוא הקים מפעל מצליח למוצרי פלסטיק, הוא גם איש משפחה שהכניס את הבן הבכור שלו לעבוד איתו בעסק, ולמרות שהוא ידוע כטיפוס תובעני במיוחד וגם חמום מוח, ורדה ידעה לא רק להכיל אותו במשך כל השנים, אלא גם לנתב אותו, בסופו של דבר, בדיוק לאן שהיא רוצה. 

לפני שלוש שנים חיים ורון, הבן הבכור שלהם, הסתכסכו קצת במסגרת העבודה. כולם חשבו שזה מריבה שעוד רגע תעבור, אבל זה לא קרה. חיים התעקש שרון מחריב לו את העסק, שכל התארים והקשקושים והרעיונות החדשים הם עצלנות לשמה, שככה לא עובדים, ושבכלל מי מנהל עסק וטס פתאום לחופשה של שבועיים בחו"ל. השלב הבא היה שחיים החליט שגם ההתנהלות הכספית של רון לא הייתה תקינה, היו צעקות, האשמות והיעלבויות וחיים אפילו איים שהוא יגיש תלונה על גניבה ממעביד ומעילה. זה היה השלב שרון נשבר סופית ועזב בטריקת דלת את העסק המשפחתי. 

הסתבר שרון יצא לא פחות עקשן מאבא שלו ולא רק שהוא עזב את העסק שחיים תמיד דמיין אותו נושא את שם משפחתם לדורות, הוא גם עבר לעבוד אצל המתחרים. ועבר עוד חודש ועוד חג, ורון אמנם שמר על קשר טוב עם ורדה, והיא היתה מגיעה אליו הביתה כדי לראות  אותו וכמובן את הנכדים, ולפעמים הם היו נפגשים אצל קרובי משפחה בחתונות ואירועים מיוחדים, אבל רון לא החליף מילה עם חיים כבר כמה שנים. 

ולפני שבוע, סתם בשיחת חולין, ורדה קיטרה על כמה קשה לליאת (שם בדוי) אחותו של רון, עם ההוצאות הכספיות של הילדים, וחיים ענה לה שהם כבר מסודרים, כי אחרי 120 ליאת תקבל את המפעל והנכסים ואין מה לדאוג. לא לליאת, ולא לילדים. וכשורדה הזכירה לו שיש לו עוד ילד ועוד שלושה נכדים הוא ענה לה שהנכדים בטח יצאו דומים ל"בן שלה" ושהוא לא מתכוון להוריש לאף אחד מהם כספים, וכשהיא ניסתה להתעקש ולהגיד שהיא לא מוכנה לשום דבר אחר חוץ מלהוריש לילדים הכל בחלקים שווים, זה התפתח למריבה נוראית. 

אז היא הגיעה אליי. בלי לספר לו כמובן, כדי לבטל את הצוואה ההדדית שלה ולערוך צוואה חדשה שבה היא תוריש את כל הרכוש שלה לרון כשהיא יצאה מנקודת הנחה שחיים יוריש את החלק שלו לליאת וככה כולם יצאו מרוצים. אבל פשוט כדי שלא יהיו עוד דרמות ומריבות וגם כהגדרתה "זה לא שחיים נהיה קל יותר עם השנים" היא ביקשה להשאיר בינינו את הדברים. 

אבל, את הצוואה ההדדית של ורדה כלפי חיים אי אפשר לבטל מבלי להודיע לו מראש. החוק קובע כי בן הזוג ומבקש לבטל צוואה הדדית ימסור הודעה בכתב על ביטול הצוואה לבן הזוג האחר. הודעה זו תבטל את הצוואות של שני המצווים. תנאי הסף הוא לביטול צוואה בהיות שני בני הזוג בחיים, הוא הודעה בכתב, שאחרת הצוואות ההדדיות יוותרו בתוקף.

ורדה חזרה הביתה לעשות חשיבה מחדש ולחשוב על הדרך הכי נכונה להודיע לחיים. כמה שבועות לאחר מכן היא אושפזה בבית החולים לאחר שהתגלה אצלה סרטן בלבלב במצב מתקדם. הגעתי לבקר אותה בבית החולים וחיכיתי לשעת כושר שבה אוכל לברר איתה את הדברים. זה לא לקח הרבה זמן. קצת אחרי שהגעתי נכנסו לחדר שלושה ילדים צעקניים שטיפסו על המיטה לנשק את סבתא וסבא חיים לקח אותם למכונות החטיפים. אלו היו הילדים של רון שהגיע חמש דקות לאחר מכן והצטרף לאבא שלו ולילדים. 

הם שניהם נשברו היא חייכה אליי בחיוך חלש ועייף. רון לא זז מהמיטה שלי מהרגע שאושפזתי וגם חיים לא. בהתחלה הייתה בניהם שתיקה מעיקה, אבל מהרגע שהם חזרו לדבר בניהם הכל חזר לקדמותו. לפעמים, אין כמו אסון משפחתי כדי לקרב את הלבבות וליישר את ההדורים. 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.ilלביקור באתר של עו"ד רן רוט לחצו כאן 

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף עו"ד רן רוט