הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

היי חברים,

פרשת השבוע שנקרא השבת, ממשיכה את סיפור השעבוד של בני ישראל במצרים. אחרי שה' מבטיח למשה שהוא יוציא את בני ישראל "...בִּזְר֣וֹעַ נְטוּיָ֔ה וּבִשְׁפָטִ֖ים גְּדֹלִֽים׃" הוא מתחיל באמצעות משה ואהרון שלוחיו להכות את מצרים במה שיכונה עשרת המכות, כאשר הפרשה שלנו מספרת על 7 המכות הראשונות ואילו הפרשה הבאה משלימה את עשרת המכות ומספרת על יציאתם של בני ישראל ממצרים.

כולם מכירים בצורה כזו או אחרת את עשרת המכות: דם, צפרדע, כינים, ערוב, דבר, שחין, ברד, חושך ומכת הבכורות.

אבל אלה מכות שמיימיות, ואם היינו עוסקים בעבירת  הכישוף יכול להיות שהיינו נדרשים אליהן, אבל מה עם מכות אנושיות? מה הדין של מי שמכה אדם אחר?

חוק העונשין מייחד מספר סימנים לעבירות התקיפה השונות, כאשר ברור שהענישה תשתנה בהתאם לנסיבות התקיפה וחומרתה. חילוק נוסף מתייחס גם לזהות הקורבן לדוג' קטינים, חסרי ישע או קשישים.

עשרת המכות בראי החוק הפלילי

בכדי לתת מקום של כבוד לעשרת המכות, בחרתי לכתוב את המאמר בצורה של "עשרת המכות":

1. תקיפה סתם – הסעיף מהווה סוג של סעיף סל, שמאגד בתוכו את כל סוגי ה"מכות" שלא קיבלו ביטוי מיוחד בחוק ספציפי ושלא נגרם בגינן נזק פיזי, לדוגמא סטירה. העונש בגין תקיפה זו יכול להגיע לעד שנתיים מאסר.
 
2. פציעה / תקיפה הגורמת חבלה של ממש – תקיפה חמורה יותר, שגרמה לקורבן חבלה – המטומה (דימום תת עורי), דימום שאיננו חמור כמו שריטה וכיו"ב. העונש בגין תקיפה זו יכול להגיע לעד 3 שנות מאסר.
 
3. "תקיפות שונות" או "תקיפה לשם..." – סעיף סל שנועד להתמודד עם סוגי תקיפות שונות שנועדו לאחת מהמטרות הבאות, העונש בגין סוג זה של תקיפות יכול להגיע לעד 3 שנות מאסר:
 
א.      תוקף חברו כדי לאפשר לתוקף לבצע פשע אחר;
ב.      תוקף חברו כדי לגנוב דבר;
ג.        תוקף חברו כדי להתנגד למעצר או ללכידה כדין, שלו עצמו או של זולתו, בשל כל עבירה, או למנוע לכידה או מעצר כאמור. החוק קובע סעיפי עבירה מיוחדים באם הקורבן הינו שוטר או איש ציבור.
 
4. תקיפה בנסיבות מחמירות – תקיפות ברמה של תקיפה סתם או תקיפה הגורמת חבלה של ממש, כאשר נסיבות ביצוע העבירות היו חמורות יותר כגון, שהתקיפה בוצעה ע"י יותר מתוקף אחד. בנוסף גם תקיפה כלפי בן משפחה (מה שמוגדר כ-אלמ"ב), קטין או חסר ישע תהווה נסיבה לחומרה. בגין עבירות אלה, קובע החוק כי העונש יעמוד על כפל העונש הקבוע בסעיפים 379-380 היינו 4 עד 6 שנות מאסר.
 
 5. חבלה חמורה – במובחן מהעבירות הקודמות כאן עוסק החוק את התקיפה שגרמה לזנק רפואי חמור, ודרשה טיפול רפואי משמעותי. העונש בגין תקיפה זו יכול להגיע לעד 7 שנות מאסר. בעבירה זו העונש יכול להיות חמור יותר בנסיבות חמורות כגון, שהקתיפה נעשתה באמצעות נשק חם/קר, שהתקיפה נעשתה ע"י שניים או יותר, או שהעבירה בוצעה כלפי בן משפחה. 

 ישנם לא מעט מקרים בהם, אדם הואשם בעבירה של ניסיון רצח שעונשה עומד על 20 שנות מאסר, אך בשל העובדה לפיה המדינה לא הצליחה להוכיח את כוונת ההמתה, היינו שלאדם התוקף הייתה כוונה להביא למותו של האדם, אפשר יהיה להביא לתיקון כתב האישום, מעבירת של ניסיון לרצח, לעבירה של חבלה חמורה, שבמקרה הזה מעמידה את הנאשם בפני סכנה של שנות מאסר שיכול ולא יעמדו על מספר דו-ספרתי.

עורך הדין אמיר ברכה (צילום: אמיל מושיאייב)
עורך הדין אמיר ברכה (צילום: אמיל מושיאייב)

6.  תקיפת שוטר – החוק רואה בתקיפת שוטר, נסיבה חמורה שכן מדובר בפגיעה בסדרי השלטון. תקיפת שוטר תהיה רלוונטית רק כאשר התקיפה נעשתה במסגרת מילוי תפקידו של השוטר, בעת שידוע לתוקף שהוא שוטר. בגין עבירה זו קובע החוק עונש מאסר מינימום, ז"א שהעונש בגין עבירה זו לא יוכל יהיה להיות מאסר על תנאי בלבד, ויכול יהיה להגיע לעד 3 שנות מאסר.

 ככל שהתקיפה נעשתה בנסיבות מחמירות היינו כשהעבריין חמוש, או במטרה למנוע מהשוטר לבצע את תפקידו, או ע"י 2 אנשים או יותר העונש יעמוד על עד 5 שנות מאסר. 

7. תקיפת עובד ציבור – החוק רואה בתקיפת נסיבה לחומרה. ברור שאנשי ציבור יכולים להיות עובדי ממשלה או מי שממלא תפקיד על פי דין. אבל החוק קובע שגם אנשים שלא מועסקים בידי גורם ממשלתי אך עובדים בגוף המספק שירות לציבור, גם הם יחשבו לעובדי ציבור. עסקינן לדוגמא בנהגי אוטובוס, רופאים / אחיות. פסיקות שונות של בתי המשפט הרחיבו את ההגדרה של עובד ציבור כך תכיל בחובה תחומים רבים ככל הניתן. וזאת על מנת לחזק את הבטחון האישי של מי שנותן שירות לכלל הציבור. 

 8. תקיפת קטין או חסר ישע – החוק ייחד סעיף מיוחד לפגיעה בקטינים ומבדיל בין אדם זר שפגע בקטין לבין מי שאחראי לשלמות גופו ונפשו. בעבירה זו מרווח העונש עומד בין 5 ל-9 שנות מאסר והכל כמובן תלוי חומרה ונסיבות.

9. תקיפה / התעללות בקטין או חסר ישע במוסד חינוכי / טיפולי – החוק רואה בחומרה רבה תקיפה שנעשתה בקטין או חסר ישע, ע"י מי שהוטלה עליו החובה והאחריות לטפל בקטין בין אם זה הורה, או מטפל במוסד החינוכי / הטיפולי שאחראי היה לשלמות גופו ונפשו. בגין תקיפות אלה קובע החוק עונשי מינימום, ולא ניתן יהיה לגזור על נאשמים בתיקים כאלה עונשי מאסר על תנאי בלבד. 

 10. תקיפת זקן – גם כאן ייחד החוק סעיף מיוחד למי שפוגע באנשים שעברו את גיל 65. בעבירה זו החוק מנחה את בתי המשפט שבגין עבירות אלה, אין להטיל עונשי מאסר על תנאי בלבד מבלי לנמק כדבעי מדוע בחר השופט שלא להטיל על הנאשם עונש מאסר.

הגנות משפטיות:
 
החוק כמובן לא מתקיים בחלל ריק והוא מבין שעבירות נעשות בחלל ובנסיבות מסוימות. ובשל כך הוא קובע מקרים בהם התוקף לא יועמד לדין, ואנו מדברים על מקרים כגון העדר שליטה גופנית, היינו אדם אשר איננו שולט בתנועות גופו ופגע בטעות במישהו, אי שפיות (קבועה או זמנית), עשיית המעשה בהסכמת הקורבן, כצורך להציל אדם אחר, כחלק מפעילות ספורטיבית,
 
או כאקט של הגנה עצמית – על זה ראוי להתעכב במקצת – בתי המשפט ראו בהגנה עצמית עשיית מעשה נקודתי כדי להגן על החיים, כאשר אין לחרוג ממנו. בית המשפט יבחן את האיום שרבץ על הנאשם, ויבחן האם התנהגותו והמעשים שנקט על מנת להסיר את האיום ממנו הינם בגדר הסביר או שהייתה פה התנהלות חריגה הרבה מעבר לצורך ההגנה העצמית, אם בית המשפט יהיה סבור שכן, אזי טענת ההגנה העצמית לא תעמוד כסייג לאחריות פלילית אלא רק כטענה במסגרת הטיעונים לעונש, לשם הקלה בעונש.

לסיכום,
 
פתגם צרפתי אומר "החירות שלי נגמרת באף שלך", היינו כשאין סיבה או עילה לגיטימיים אסור לי לנגוע בך. עשיתי זאת אני חשוף לכתב אישום בחומרה שמתאימה לחומרת המגע בך.

בכל מקרה אל תקבלו שום החלטה מבלי להיוועץ בעו"ד פלילי בעל ניסיון כדי שיטווה לכם את הדרך הנכונה לצעוד בה.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר