ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת מתכנסת היום (ראשון) לדיון טעון במיוחד בתוכנית הרפורמה של שר המשפטים יריב לוין ('הליכוד') - כאשר תונח על שולחן חברי הוועדה הצעת חוק יסוד: השפיטה. הדיון נערך ללא נוכחות חברי האופוזיציה, שהודיעו על החרמת הדיונים.

מעט לאחר פתיחת הדיון כבר התחוללה סערה במהלכה נציגת מחאת הסטודנטים, עמית מלמד, סטודנטית למשפטים מאוניברסיטת תל אביב, הוצאה מהדיון בוועדה לאחר שהטיחה בפני חברי הכנסת: "זו הפיכה משטרית, ביטול בוטה של הפרדת הרשויות. לא נסכים שתיקחו לנו את העתיד. אתם גונבים לנו את המדינה".

מטעם מחאת הסטודנטים נמסר: "ההפיכה המשטרית לא תעבור. אנחנו נלחמים על העתיד שלנו במדינה הזאת מול ממשלה מסוכנת שמנסה להפוך אותנו להונגריה. נגיע לכנסת, נפגין, נשבות ונשבש את המדינה עד שהממשלה תחזור בה מההפיכה". 

במהלך הדיון ח"כ משה סעדה התייחס לפרסומים לפיהם נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות נפגשה עם הפוליטיקאית לשעבר ציפי לבני ותקף: "לנשיאה אסור היה להיפגש עם לבני, לבני מובילת מחאה, וזו זכותה, אך חיות צריכה ללכת לפי הכללים". הוא גם מחה על ההתנהלות: ״למה זה נעשה במחשכים?", טען.

נציגת מחאת הסטודנטים הוצאה מוועדת החוקה: "ההפיכה המשטרית לא תעבור" (צילום: מחאת הסטודנטים)

לפי הצעת החוק שיוזמת הממשלה, יוכלו שופטי העליון לפסול חוק אך ורק בהרכב מלא. בנוסף, יהיה ניתן לפסול חוק שהתקבל ברוב של 61 חברי כנסת, והוחלט כי הוא חסין מפני ביקורת שיפוטית. כן תדון הוועדה בביטול עילת הסבירות בנוגע לממשלה או נבחרי ציבור. בנוסף, מציעה הצעת החוק את שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים למצב שהחברים בה יהיו שר המשפטים ושני שרים נוספים, שלושה יושבי ראש ועדות הכנסת, כשאחד הוא יו"ר הוועדה לביקורת המדינה – נציג האופוזיציה, נשיאת בית המשפט העליון, ושני נשיאי בית המשפט השלום והמחוזי בדימוס. למעשה, החוק ייצור מצב שבו לקואליציה יש רוב של חמישה מתוך תשעת חברי הוועדה.

הדיון היום מתמקד כאמור בוועדה לבחירת השופטים, וכן משתתף בו פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל לכלכלה שהתייחס בעבר להשתתפות השופטים בוועדה למינוי שופטים כ"שחיתות ממוסדת". פרופ' אומן הסביר בוועדה כי הוא מתנגד לפסקת ההתגברות וטען כי "כמו שצריך איזונים ובלמים על מערכת המשפט, צריך איזונים ובלמים גם על מה שעושה הכנסת". 

חברי האופוזיציה החברים בוועדה החליטו להחרים את הדיון לאחר שנוסח החוק לא עבר בדרך המקובלת דרך הייעוץ המשפטי של הכנסת. ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) מסר: "לא נשתתף בדיון על הצעת חוק שנחזית כהצעת חוק של הוועדה ללא התייחסות היועץ המשפטי. מדובר בהליכים בלתי תקינים חסרי תקדים, שנובעים משימוש בכוח וכוח בלבד. לא נשתתף בתיאטרון בובות בתהליך שבא לפרק ולקעקע את מבנה המשטר בישראל".