סיעת התעוררות בירושלים פנתה לבית המשפט לעניינים מינהלים, בטענה לפרקטיקה לא חוקית בה פועלת העירייה המקומית. על פי הטענה, העירייה נוהגת להתקשר בהיקפים עצומים של עשרות מיליוני ש״ח בפטור ממכרז על בסיס טענה “למיזם משותף״ בין העירייה לגוף הפרטי. בדרך זו העבירה העירייה בפטור ממכרז מיליוני שקלים לגופים ועמותות שונות, כך על פי טענתם.

העירייה, מצידה, טענה כי מדובר בפרקטיקה שרווחת ברשויות מקומיות רבות, ולכן מדובר בסוגיה עקרונית לכל השלטון המקומי. נוכח עמדת העירייה, החליט בית המשפט על צירוף משרד הפנים להליך. המשרד קבע כי מדובר בפרקטיקה לא חוקית של העירייה, שאין לה בסיס בדיני המכרזים של הרשויות המקומיות. עוד טען המשרד שהעירייה מנסה להתבסס על סעיף פטור שחל רק על משרדי הממשלה, אך אין לו מקבילה בדיני המכרזים של העיריות.

במסגרת פרקטיקה בלתי חוקית זו שנוהגת בעירייה הועברו מיליוני שקלים לארגונים ועמותות שונות ללא מכרז כך למשל הועברו כ-2.5 ש״ח לעמותה בשם לשם הפקת פסטיבל מוזיקה חסידית ״צמאה״, כ-3 מיליון ש״ח הועברו לארגונים שונים להפקת אירועים לסיום הש״ס, כמיליון ש״ח הועברו לחברת הפקה פרטית לארגון אירוע לסיום שנת השמיטה. לצד זאת, העבירה העירייה כמיליון ש״ח לפרויקט לקליטת עולים מצרפת, כחצי מיליון ש״ח להפקת אירוע יום הסטודנט, וכמיליון ש״ח לעמותת לתת לחלוקת סלי מזון.

נוכח העמדה הנחרצת של משרד הפנים הורה בית המשפט לעירייה לגבש עמדה לשם ביטול הנוהל ללא צורך בהכרעה שיפוטית סופית. לאחר מכן, הודיעה העירייה לבית השמפט כי היא תפעל לביטול הנוהל. היא הוסיפה בקשה  לתקופת השהייה לשם הסדרת הסוגיה ברמה המערכתית מול משרד הפנים.

אדיר שוורץ יו״ר סיעת התעוררות בירושלים מסר: ״שמים סוף למסחרה בכספי ציבור. אני גאה ושמח שעקב מאמצינו בבית המשפט עיריית ירושלים החליטה לשנות את הנוהל הבעייתי שאפשר למליונים רבים לעבור מתחת לרדאר, ללא כל בקרה ופיקוח ציבורי. נעמוד על כך שהנוהל החדש יעמוד בקנה מידה מוסרי ראוי לשמו״.

עורכי הדין המייצגים את סיעת התעוררות ד״ר מתן גוטמן ועו״ד אריאל מרנס מסרו: ״מההליכים שהתנהלו עולה תמונה קודרת לפיה עיריית ירושלים, העירייה הגדולה בישראל, משך שנים ארוכות התקשרה על בסיס נוהל לא חוקי והעבירה עשרות מיליונים מהקופה הציבורית ללא מכרז כדין. ביצוע פעולות עירוניות, גם אם מדובר בפועלות לטובת הציבור, יש לעשות אך ורק כדין ועם סמכות בחוק. כך נוהגים במדינת חוק".

בנוסף, אמרו כי "הלכה למעשה, בעקבות העתירה שהוגשה ועמדת משרד הפנים, עיריית ירושלים תבטל את נוהל ההתקשרות, והיא למעשה מודה כעת, שהתבצעו התקשרויות בהיקפים אדירים, באופן שיטתי בניגוד לחוק, תוך כסות של פעולה שלטונית לגיטימית. העברת כספים בצורה זו היא פעולה מחוץ לגדר החוק ועלולה להוביל להעברת כספים בצורה שאיננה שוויונית, לבעלי עניין ולפגיעה בטוהר המידות".