כוחות משטרה גדולים אבטחו הבוקר (ראשון) את נטיעות קק״ל בנחל יתיר, סמוך למושב נבטים. בשבועות האחרונים הנטיעות עוררו סערה לאחר שהאישור מצד קק״ל התעכב, ככל הנראה מחשש לעימותים עם התושבים הבדואים שגרים בסמוך למקום. גם היום מפגינים רבים הגיעו לאזור הנטיעות באמירה ברורה למדינה - "אנחנו בעלי הקרקע", אך המדינה לא ממש התרשמה והחלה את העבודות על אף המחאות. 

מפגינים נגד הנטיעות בנגב (צילום: ארנולד נטייב)
מפגינים נגד הנטיעות בנגב (צילום: ארנולד נטייב)

הקרקע נמצאת בשטח המדינה, אולם למרות זאת, ח״כ יוסף עטאונה הרשימה המשותפת), עיכב את העבודות במקום. "תוציאו את הכלים והכוחות ונדבר", דרש. נציגת רמ״י שהייתה במקום השיבה: "אני לא מנהלת משא ומתן. מה שנעשה פה לא חוקי".

ח״כ עטאונה הוסיף ואמר: "המטרה הראשית היא לכתר את האזור ולשלוט עליו. משנת 1948 ועד היום, מדינת ישראל לא הכירה בבעלות של הבדואים על הקרקע. הם באים לנטוע עצים ולהשמיד את היבול. זה אפרטהייד". 

סערת הנטיעות בנגב: נציגת רמ"י מול המפגינים (צילום: ארנולד נטייב)

חוסיין אלרפעיה, חבר המועצה לכפרים בלתי מוכרים: "ברגע שהשלטונות מגיעים לקרקעות של אנשים אנחנו כן נתנגד. הקרקע נמצאת בשטח של המדינה, לכן אנחנו לא מתנגדים. אין שום סיכוי שנעזוב את האדמות שלנו. עכשיו אנחנו נמצאים בשטח בעלות, ליד בית הקברות אבל החלקה שמדברים עליה היום לא נמצאת בתביעת בעלות, לכן אנחנו לא נתנגד אם זה יתבצע שם. הקרקעות שלנו הם מזרחית לוואדי".

מפגינים נגד הנטיעות בנגב (צילום: ארנולד נטייב)
מפגינים נגד הנטיעות בנגב (צילום: ארנולד נטייב)

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף הגיע להשתתף בהכנות לקראת הנטיעות בחפ"ק המשטרה ונפגש עם ראש יחידת יואב אבי לוי, מנכ"ל רמ"י, אנשי קק"ל והצוותים שהתלוו לסקירת היערכות לפני הירידה לשטח הנטיעות.

השר וסרלאוף מסר: "החלטנו שיהיו נטיעות וזה קורה בשטח. הנטיעות בנגב מחזקות את המשילות שאנחנו מביאים, את ההיאחזות בקרקע ומונעות בנייה בלתי חוקית פרועה בפזורה. לא מדובר בנטיעות עצים, אלא בנטיעת ריבונות ומשילות בנגב, כדי למנוע פלישה לקרקעות המדינה, הפקרות והזנחה מתמשכת של הנגב".

גם ח״כ אלמוג כהן הגיע לנטיעות בנגב ומסר: "אין לנו שום כוונה לוותר אפילו על חצי מטר מאדמת מדינת ישראל. האדמה הזו היא שלנו והיא תשאר שלנו. ח״כ עטאונה הוא פרובוקטור ממפלגה של תומכי טרור. אין אפילו תביעת בעלות על הקרקע".