הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בשנת 2017 נפל דבר בישראל כאשר נכנס לתוקפו תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תשכ"ב 1962) המאפשר לאדם לערוך ייפוי כוח מתמשך. עד אז, גורלו של אדם שהפך בלתי כשיר לקבלת החלטות היה נתון בידי המדינה. המסמך המשפטי החדש מאפשר לאותו אדם לקחת את הכוח לידיו ולהחליט מבעוד מועד על עתידו, ברגע שכבר לא יוכל להחליט עבור עצמו. 

עורכת הדין איריס מורנו (צילום: raz Tamam)
עורכת הדין איריס מורנו (צילום: raz Tamam)

מסמך ייפוי כוח מתמשך הוא למעשה מסמך משפטי שמאפשר לכל אדם בגיר, כלומר מעל גיל 18, לקבוע כיצד ועל ידי מי יטופלו ענייניו בהמשך הדרך, כאשר הוא יהיה בלתי כשיר לעשות זאת בעצמו. לשון תיקון החוק קובעת כי האדם יכול לחתום על המסמך בתנאי שהוא מבין את המשמעות, המטרות והתוצאות של ייפוי הכוח. אם כן, אדם יכול לחתום על המסמך רק בעת שהוא עדיין כשיר לעשות כן. 

החותם על המסמך של ייפוי כוח מתמשך, כלומר הממנה, יכול להורות לאדם מסוים, לעיתים גם לכמה אנשים, כי הוא יהיה זה שיקבל את ההחלטות בשבילו. הממנה יכול לקבוע כי ההחלטות שיתקבלו בענייניו יהיו רק בעניינים אישיים, כולל עניינים רפואיים, ויכול לקבוע כי ההחלטות יתקבלו גם או רק בענייני רכוש, נכסיו וכספו.

במצב זה, הכוח על ההחלטות שיתקבלו בעתיד, במקרה שהממנה יהיה לא כשיר מבחינה רפואית או נפשית (כמו דמנציה), נתון בידיו. הוא זה שקובע מי יהיה זה שיכריע במצבים שונים וגם באילו מצבים ובאילו נושאים.  

החתימה על מסמך של ייפוי כוח מתמשך היא הליך קצר אשר לא דורש אישור של בית המשפט. זאת, בניגוד למינוי אפוטרופוס המחייב פנייה לבית המשפט ובהמשך גם פיקוח של ביהמ"ש ושל האפוטרופוס הכללי. חתימה על המסמך משמשת כמעין צוואה לאדם שעדיין חי, כלומר מסמך שיוודא כי רצונו של הממנה נשמר. בנוסף, היא גם מונעת סכסוכים ודילמות מיותרות בין בני משפחתו וקרוביו של הממנה לגבי מי יקבל את ההחלטות ולגבי אילו נושאים. 

החוק קובע כי כדי להיות מיופה כוח יש להיות מעל גיל 18 ולהסכים מראש לשמש ככזה. ניתן למנות את אותו מיופה כוח לכל העניינים המופיעים במסמך, אך ניתן גם למנות מספר מיופי כוח שונים. מייפה הכוח יכול לקבוע האם מיופי הכוח יפעלו במשותף או בנפרד ומה היקף הסמכויות והאחריות של כל אחד ואחד מהם. אגב, מי שהוכרז כפושט רגל על ידי בית המשפט ולא ניתן לו הפטר, או שהוכרז כלקוח מוגבל חמור על ידי בנק ישראל - לא יכול להתמנות כמיופה כוח לענייני רכוש. 

משום שהמסמך לא דורש אישור של ביהמ"ש, רק עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת מטעם האפוטרופוס הכללי מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך ולהחתים את מייפה הכוח. עו"ד המוסמך לכך יסביר למייפה הכוח את המשמעויות המשפטיות של המסמך עליו הוא חותם, ומה הוא כולל. בנוסף, עליו להסביר למיופה הכוח את המשמעות והאחריות שבמינויו. 

לאחר עריכת המסמך והחתימה עליו, יעביר אותו עורך הדין להפקדה אצל האפוטרופוס הכללי. כניסתו לתוקף של ייפוי כוח מתמשך תהיה כאשר הממנה לא יהיה עוד כשיר לקבל החלטות בענייניו או בהתקיים תנאים מסוימים, שיפורטו במסמך. במקרים מסוימים תידרש חוות דעת רפואית שלפיה הממנה אינו מסוגל עוד להבין בעניינים שלשמם נערך ייפוי הכוח המתמשך.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לביקור באתר של עו"ד איריס מורנו לחצו כאן

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר