120 אקדחים שהוחזקו באופן לא חוקי ובממוצע ארבעה אקדחים לכל יממה נתפסו במהלך חודש ינואר האחרון על ידי המשטרה בקרב המגזר הערבי. בנוסף נתפסו קרוב ל-200 כדורים בכל יממה, כך עולה מנתונים שהגיעו לידי מעריב.

תופעת השימוש וההחזקה של נשק בלתי חוקרי מהווה מאז כניסתו של המפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי לתפקידו לפני כשנתיים כיעד המרכזי של המשטרה. גורם במשטרה מציין כי התרחיש שהכי מטריד את המשטרה בתופעת הנשק הלא חוקי הוא מכירת נשק מהתחום הפלילי לידי המחבלים לביצוע פעולות טרור ופיגועים. 

מהנתונים עולה כי בחודש ינואר 2023 נרשמו 47 אירועים של תפיסת נשק במדינת ישראל. 31 רובי סער, 31 רובי צייד, 29 רובים מאולתרים, 120 אקדחים, שני אקדחי עט מאולתרים, 12 איירסופט, 1 רובה איירסופט, 79 רימונים, 1 חנ״מ, 4 בלוני גז שיועדו לפלילי, 99 כוורות זיקוקין, 4 זיקוקין ו-5172 כדורים. 

על פי גורמים במשטרה, בכל הפיגועים ניתן לראות כי כלי הנשק שאיתם עושים שימוש המחבלים שנגנבו ועברו דרך ידיים פליליות או יוצרו במעבדות לייצור נשק מאולתר. 

במסגרת מבצע אכיפה ׳מסלול בטוח׳ בהובלת מפכ״ל המשטרה רנ"צ שבתאי וראש אח״מ ניצב יגאל בן שלום, תפסה משטרת ישראל אלפי כלי נשק לא חוקיים ביישובים ערביים, כלי נשק שנמצאו בידיי מחוללי פשיעה מרכזיים ברחוב הערבי. 

נציין כי עד כה בוצעו כבר 4093 מעצרים של מחוללי פשיעה מרכזיים ברחוב הערבי, עשרות מהם עבריינים מתוך ארגוני פשיעה דומיננטיים ברחוב הערבי. לצד זה סיכלה משטרת ישראל בשנת 2022 74 מעשי רצח מתוכננים, בחלקם העבריינים נתפסו בדרך לחיסול עם כדור בקנה. 

מצד שני גורמים עויינים מעבר לגדר (גורמי טרור, מדינות מזה״ת) עובדים כל הזמן בניסיון להציף את ישראל בכלי נשק. 

ב-2022 סוכלו 45 הברחות נשק מהגבולות בהן נתפסו כ-650 כלי ירייה שהיו בדרך לעבריינים בישראל. 

״הקלות של מכירת הנשק הלא חוקי מהתחום הפלילי לטרור צריכה להדליק לכולנו נורה אדומה״ אומר גורם בכיר במשטרה ״משטרת ישראל חונקת את העבריינים בחילוט כסף תפיסת נשקים ומעצרים והם נאלצים כדי להכניס כסף מהיר וקל למכור את הנשקים הלא חוקיים ואמצעי הלחימה לכל דורש ולא משנה להם אם הוא עבריין פלילי או המחבל הבא. הכל תמורת בצע כסף״ הוסיף.