הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

הסוגיה שנידונה בפני ביהמ"ש לענייני משפחה ואף נידונה בהכרעת ערעור בבית המשפט המחוזי בתל אביב הייתה חריגה: גבר שנפרד מבת זוגו דרש לקביעת זמני שהות עם הכלב המשותף, שנמצא בחזקתה של הפרודה, ואף טען שהיא מונעת מממנו ומכלבו האהוב קשר שהיה חשוב עבורו ועבור חיית המחמד. שופט המחוזי בתל אביב, נאלץ להכריע האם אכן מדובר בכלב המשותף לשני בני הזוג שנפרדו זה מכבר, וכיצד יש לפעול למען טובתה של חיית המחמד. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד ונוטריון גיל אלימלך לחצו כאן

בפני השופט נידונה בקשת ערעור על החלטת בית המשפט לענייני משפחה במחוז תל אביב, החלטה שדחתה את בקשת הגבר לקביעת זמני שהות זמניים עם הכלב הנמצא בחזקת פרודתו. 

ברקע הבקשות, בני זוג שנישאו בשנת 2012 ונפרדו כעשור לאחר מכן. הגבר עזב את הדירה המשותפת והותיר בה את האישה יחד עם כלב שנרכש בשנת 2018, במהלך החיים המשותפים.
באוגוסט 2022, חודשים ספורים לאחר הפרידה, הגיש הגבר תביעה לביהמ"ש לענייני משפחה במסגרתה עתר להצהרה כי הכלב משותף לשני הצדדים, חרף רישומו במשרד החקלאות על שם האישה בלבד, וכן לקבוע הסדרי שהות שלו עם הכלב במחצית מימי השבוע. 

ביהמ"ש לענייני משפחה דחה את בקשת הגבר. "הצדדים", נכתב בהחלטה, "נפרדו לפני כשיש חודשים ומאז שוהה הכלב באופן בלעדי עם האישה. נוסף על כך ועל אך שהדבר איננו חזות הכל, הכלב רשום על שם האישה, ומאישורים שצורפו עולה כי היא שנושאת בהוצאות החזקתו, לרבות טיפולים וטרינריים וחיסונים. נוכח האמור, בשלב זה אין בפניי די ראיות לכאורה התומכות בטענה לפיה מדובר בכלב משותף ועל כן, לא ניתן להורות בשלב זה כי הצדדים התכוונו לחלוק ביניהם את הזמן בו ישהו עם הכלב. נוכח האמור, הבקשה לקביעת זמני שהות זמניים נדחית". 

על ההחלטה הזו ביקש הגבר לערער לבית המשפט המחוזי. לדבריו, ביהמ"ש שגה משנתן משקל לעובדה שהכלב שוהה באופן בלעדי עם האישה, שעה שהוא הסביר כי הסיבה לכך נעוצה בכך שהיא מונעת ממנו כל קשר עם הכלב ומנכסת אותו לעצמה. לדבריו, מדובר בכלב משותף, שהשניים גידלו ביחד וכי הוא, כמו הכלב, חווה קושי מן הנתק שנכפה עליהם. עוד ציין כי ביהמ"ש למשפחה התעלם ממצבו הרפואי-נפשי כתוצאה מהפרידה מהכלב. 

השופט לא התרגש מטענותיו של הגבר עד כדי כך שדחה את בקשת הערעור אף מבלי לקבל את תשובת האישה. לדבריו, לפי הפסיקה, ישנן 3 גישות בעת ההכרעה על גורלו של בעל חיים לאחר פרידת בני זוג: גישה הרואה את טובת בעל החיים כאבן בוחן להכרעה, גישה אשר שמה דגש על המישור הקנייני לצורך הכרעה וגישה אשר מתמקדת בנסיבות, בהתעלם משאלת הרישום והבעלות. 

"במקרה דנן", כתב השופט בהחלטתו, "בשלב זה אין צורך להכריע באשר לגישה הנכונה יותר מבין הגישות, זאת משום שהנימוקים שהובאו בהחלטת ביהמ"ש קמא, בהם לא מצאתי להתערב, תומכים בתוצאה אליה הגיע, תהא הגישה הנבחרת אשר תהא".

בפן של טובת הכלב, כך על פי ביהמ"ש, ולאור העובדה שהכלב שוהה כבר תקופה ממושכת עם האישה, אין בשלב זה כל אינדיקציה לכך שטובת הכלב, לטווח הקרוב או הרחוק, היא בקביעת זמני שהות עם הגבר. בפן הקנייני, הוסיף השופט, רשום הכלב בבעלות האישה בלבד. "רישום הכלב על שמה בלבד היה בהסכמת הגבר ויש בכך כדי להעיד על כוונת הצדדים באשר לבעלות בו". 

באשר ליתר הנסיבות, ציין השופט כי אכן התקיימה חיבה עמוקה בין הגבר לכלב. "איני מטיל ספק בכך", כתב בהחלטה, "ומוכן אני גם לקבל בשלב זה את גרסת המבקש לפיה בשעה שהצדדים התגוררו יחדיו הוא טיפל בכלב במסירות... אלא שבשלב זה לא ניתן לקבוע כי חיבתו של הגבר לכלב עמוקה יותר מזו של האישה וכי הכלב לא מהווה והיווה תמיד חלק משמעותי יותר בחייה". 

זהו אינו סוף פסוק, שכן מדובר בהליך לקביעת זמני שהות זמניים של הגבר עם הכלב, ממנו לטענתו נותק. בהמשך, צפוי ביהמ"ש להכריע בתביעה העיקרית שהגיש הגבר, לקביעת זמני שהות קבועים. "הצדדים", סיכם השופט, "לא בורכו בילדים וניכר מכתבי הטענות כי אהבתם לכלב דומה לאהבת הורים את ילדיהם. במשפחות רבות זוכים ילדים שאינם משותפים לשני הוריהם לאהבה זהה לזו לה זוכים ילדים משותפים. ראוי כי הצדדים ינצלו את פרק הזמן הקרוב לניסיון הידברות במטרה למצוא פשרה מסוימת שתעלה בקנה אחד עם טובת הכלב. 

החלטת השופטת מלמדת שהסערות בין בני זוג הן לא מצומצמות רק לילדים או לרכוש, אלא גם אל בעלי החיים שלהם. גם כאן, כמו במקרים אחרים, דומה כי הסכם משותף וגישור יש והיו מונעים סכסוכים והליכים מיותרים בבית המשפט. פסק הדין מלמד, כי לא רק לבני הזוג או לילדיהם המשותפים יש אינטרס שיש לפעול לטובתו, אלא שגם לחיות המחמד שלנו יש זכויות, וביהמ"ש נמצא, בין היתר, על מנת להגן על אותן הזכויות.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפרטים נוספים אודות עו"ד ונוטריון גיל אלימלך לחצו כאן
הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר