הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

אנחנו מכירים אותם מסדרות הדרמה בטלוויזיה או מהסרטים ההוליוודיים: לבושים בחליפות מגוהצות, מציגים את טיעוניהם ברהיטות בפני השופטים ובדרך כלל (ככה זה בטלוויזיה) מובילים לניצחון המשפטי של הלקוח שלהם בתפנית בלתי צפויה. מעל מסך הטלוויזיה זה נראה נוצץ וקל, אבל החיים האמיתיים הם לא סדרת דרמה. לא כל עורך דין יכול להיות ליטגטור מעולה ולא כל אחד יכול לטעון בצורה המוצלחת ביותר. זה מקצוע, מקצוע לא תמיד פשוט, אך מספק ביותר.

אבל האם כל עורך דין יכול לייצג בבית משפט ולספק את ההופעה הטובה ביותר? מה דרוש כדי להיות ליטגטור מקצועי שיוביל לתוצאה משפטית מוצלחת? 

לִיטִיגַצְיָה הוא שם מקובל למקצוע ההתדיינות והטיעון בבית המשפט. אז מה צריך עורך דין כדי להיות ליטיגטור טוב? מה מבדיל אותו מאחרים ומוביל את הלקוחות שלו להצלחה בהתדיינות המשפטית?  ישנם כמה גורמים לכך והם כוללים, בין היתר, חדות מחשבה, אינטואיציה מעולה, חשיבה אסטרטגית וגם יכולת משחק לא רעה.  

עבור הליטיגטור, הייצוג איננו רק בבית המשפט. ליטיגטור טוב יוודא שהתיק בו מייצג יתנהל בחוכמה מתחילתו. כבר בכתב הטענות הראשון, בין אם הוא כתב תביעה או כתב הגנה או כל בקשה שהיא - על הליטיגטור להחליט מהי האסטרטגיה והטקטיקה בה ינקוט בתיק, ולנסות ולצפות עד כמה שניתן את הטענות של הצד שכנגד, שהרי גם למה שכותבים ומגישים לבית המשפט יש משמעות וזה חלק בלתי נפרד מהתיק.

מעבר לכך, חלק ניכר מהעיסוק המשפטי נמצא באולם, מול השופטים והקולגות מהצד השני. זהו המקום שבו המחלוקות מתבררות וזהו גם המקום שבו עורך הדין יכול להשפיע בצורה הברורה ביותר על ההליך, באמצעות טיעוניו והדרך בה הוא מציג אותם. בנוסף, לעיתים יש צורך בניהול משא ומתן, גישור או בוררות, לפני שמגיעם לבית המשפט או אפילו תוך כדי. ואופן ניהולם חשוב לא פחות. 

כמו בכל הצגה שאנו עדים לה, גם "מאחורי הקלעים" של הלטיגציה מלווה בהכנה, בחזרות ובלמידה בטרם ההופעה באולם. כדי לספק את מלוא הטיעונים הנכונים, על עורך הדין להיות בקיא בחומרי התיק, בטיעוני התביעה ובטיעוני ההגנה, באופי העדים וגרסתם. שיעורי הבית של עורך הדין כוללים נבירה בכל בדל מידע שיש בתיק. בנוסף, עליו להכיר על בוריו את פיתולי החוק, את התיקונים לו ואת הפסיקה הרבנטית. 

ליטיגציה כוללת בתוכה גם לא מעט פסיכולוגיה, ועל כן, ככל שיש לעורך הדין מידע והבנה טובה יותר על הצדדים בתיק, כולל העדים, הוא ידע טוב יותר כיצד לפענח אותם, כיצד להוביל אותם (מבלי להוביל אותם בפועל) לתשובות שיסייעו ללקוח שלו. לצד שלו בתביעה.

החלק המעניין והמאתגר ביותר בחייו של התיק, לדעתי, הוא חקירת עדים. פרט להכנה שכבר פירטנו, כאשר מכינים חקירה לעד מסוים, צריך להיות מוכנים לכל תשובה. את החקירה יש לבנות באופן אינטיליגנטי וטקטי, שתביא לכך שהליטיגטור "יוציא" מהעד את התשובות שרצה.

אולם בחיים, כמו בחיים, צריך לפעמים לאלתר. למצוא פתח שממנו ניתן להוביל לתוצאה טובה יותר ומשם להמשיך. לא תמיד העדים עונים תשובה שציפינו לה. חלקם ״שוכחים״ פרטים, חלקם מעוותים את העובדות וחלקם פשוט משקרים. עורך דין עם ניסיון, הבנה של התיק וחושים טובים, מפתח יכולת לחקור גם עדים שכאלה. היכולת הזו מצריכה אינטואיציה טובה, יכולת אלתור, חשיבה מהירה, זיכרון טוב, וחדות לשון. 

בשורה התחתונה, על מנת להוביל לתוצאה הטובה ביותר, על הליטיגטור להיות סוג של "תמנון" ולפעול תוך ניצול מיומנויות רבות בו זמנית. ההופעה שלו וטיעון קוהרנטי וברור לאורך ההליך, בהחלט יסייעו ללקוח. עורך דין שיודע להציג את טיעוניו והראיות שבידו באופן המשכנע והחכם ביותר, יהיה בדרך לניצחון.

כפי שאמרתי לעיל, אל תחפשו רק צדק מוחלט, אלא נסו להגיע לתוצאה שאתם מייחלים לה, ללא קשר לשאלה מי צודק. הצד שיגיע לתוצאה וינצח בתיק, לרוב, הוא מי שהיה לו עורך דין יותר טוב. על כן, אל תזלזלו - יש משמעות עצומה לבחירת הליטיגטור שייצג אתכם.

ליצירת קשר
מייל: [email protected] 
טלפון: ‭076-5384724‬

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר