הכתבה נכתבה בשיתוף עו"ד רן רוט

אמנון ודנה הכירו כשאמנון היה בשנות ה- 50 לחייו, גרוש עם 3 ילדים, בעלים של חברה הנדסית גדולה, במצב כלכלי מצוין ועם זיכרון מאוד מר וטרי ממלחמת הגירושין שאשתו לשעבר ניהלה מולו. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד רן רוט לחצו כאן

דנה הייתה רווקה בת 40 שהחזיקה בדירה קטנה, התפרנסה מעבודתה כמעצבת גרפית והייתה רגילה לחיות בגפה ובשקט. הם הכירו במקרה, דרך חברים משותפים, ולמרות שאף אחד לא חשב עליהם כפוטנציאל לשידוך, זה קרה. אמנם לא כמו באגדות, אבל להם זה עבד מצוין. 

למעשה, זה לא כל כך הסתדר עם שירה, ליעד ונויה, הילדים של אמנון שהיו כבר אז ילדים בוגרים ודעתניים ומאוד כאבו את מה שהם חוו כנטישה של אביהם את הבית. הניסיונות לייצר מערכת יחסים משמעותית בינם ובין דנה לא צלחו. 

שירה היתה באותה התקופה סטודנטית שנה א', ליעד שירת בצבא ונויה הייתה בתיכון. לשלושתם היה מפתח לבית של אמנון והם הגיעו והלכו כאוות נפשם, הזמינו חברים להתארח ולישון, שמעו מוזיקה בקולי קולות, השאירו בגדים פזורים ברחבי הבית והתנהלו כמו הצעירים המפונקים הטיפוסיים שהיו וכמי שמודעים לרגשות האשם של אביהם ואף יודעים איך לנצל זאת לטובתם. 

זאת הייתה אחת הסיבות לכך שדנה לא ויתרה מעולם על דירתה ולא עברה לגור עם אמנון. היא אמנם ישנה אצלו כמה פעמים במהלך השבוע, אבל שמחה שיש לה את הפינה השקטה שלה במקום בו היא מרגישה בטוחה. 

אבל מעבר לזה, היה להם טוב ביחד, הם נסעו לחו"ל לעיתיים קרובות, נפגשו עם חברים משותפים, ליוו אחד את השניה לבדיקות רפואיות משמעותיות, בילו בחגים ביחד ותמכו זה בזו. גם כלכלית. מטבע הדברים, מכיוון שאמנון היה מסודר כלכלית זה עבד רק לכיוון אחד, כך שלאורך השנים תמך אמנון בדנה והעביר לה כספים באופן די קבוע. 

אמנון לקה באירוע מוחי בזמן שהייה עם דנה, היא זו שהזמינה את האמבולנס וזו שישבה מחוץ לחדר המיון והודיעה לילדים שימהרו להגיע. בזמן השבעה היא היתה זו שקיבלה את פני המנחמים, חברים משותפים ובני משפחה שלו ושלה.

אמנון היה בן 67 כשנפטר, המוות שלו, מטבע הדברים, תפס את דנה לא מוכנה. הם אף פעם לא דיברו על מה שיקרה אם וכאשר. 

קצת אחרי השבעה התקשרה שירה לדנה והזמינה אותה להיפגש איתה ועם יתר האחים אצל אמנון בבית. דנה שהתרגשה מאוד מהמחווה נדהמה כאשר שירה ביקשה ממנה לאסוף את החפצים ששייכים לה ואף הוסיפה ברוב נחמדות שאם יש משהו של אבא שהיא מעוניינת לקחת כמזכרת היא בהחלט יכולה. מהשיח שהתפתח הבינה דנה שאמא של הילדים, גרושתו של אמנון היא זו ש"מנהלת את ההצגה" והחליטה למכור את הבית ולחלק את תמורתו, יחד עם שאר נכסיו של אמנון בין שלושת ילדיו בהתאם לחוק הירושה.

כשדנה ניסתה להסביר לשירה בעדינות שגם היא בעלת זכויות בעיזבון מעצם היותה ידועה בציבור של אמנון היא נדהמה לגלות ששירה בקיאה, או לפחות מתיימרת להיות בקיאה, בכל הקשור לדיני ירושה והיא זו שהסבירה לדנה שמאחר ודנה ואמנון מעולם לא התגוררו ביחד ולא היה בבעלותם חשבון משותף הרי שהיא לא נחשבת לידועה בציבור שלו ולא זכאית לדבר מהעיזבון.

שירה כמובן טעתה. ההגדרה של ידועים בציבור אכן אינה קבועה בחוק, אבל קיימת בנושא פסיקה ענפה וקבועים בה מספר מבחנים. קיומו של בית משותף הוא אמנם אחד התנאים להכרה בידועים בציבור, אך היעדרו אינו בהכרח שולל את הזוגיות. בפסיקה נקבע לא אחת כי ישנם סממנים נוספים שיכולים להעיד על זוגיות חזקה וטובה כמו יחסי אישות, נראות בציבור ושותפות כלכלית.

על אף שאין צורך לדאוג לדנה, שתקבל את חלקה בעיזבון כראוי, נגרמה לה עוגמת נפש רבה בתקופה שבלאו הכי הייתה קשה עבורה. ברור שאמנון לא היה רוצה בזה. אם אתם רוצים להגן על היקרים לכם, ולדעת שהם נותרים מסודרים גם לאחר לכתכם, דאגו להסדיר את ענייניכם המשפטים מבעוד מועד ואל תסמכו עליהם שיעשו זאת עבורכם. 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.ilלביקור באתר של עו"ד רן רוט לחצו כאן 

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף עו"ד רן רוט