השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פנה בבוקר ביום שישי במכתב אל מפכ"ל המשטרה, בו שיבח אותו על ניהול התנהלות המשטרה באירועי המחאה נגד ההפיכה המשפטית, אך בד בבד ביקש ממנו לזמן לשיחה את מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד "ולחדד בפניו את מדיניותי בעניין חסימות צירים".

במכתבו מותח השר ביקורת עקיפה על העובדה שהמשטרה נהגה תחילה בסלחנות נגד מפגינים שחסמו את איילון, לאחר שתחילה ששיבח את המשטרה על התנהלותה במהלך ההפגנות בירושלים ותל אביב והעניק גיבוי מלא למפכ"ל רנ"ב יעקב שבתאי, לקצינים ולשוטרים. 

השר בן גביר פותח את מכתבו ב"תודה אישית למפכ"ל על הטיפול באירועים. אין לי ספק שאלמלא היית בחפ"ק ולקחת פיקוד על מה שהתרחש בכביש איילון היינו עדים לשיבוש חמור של הסדר הציבורי. ניהול האירועים על ידך הביא תוך זמן קצר לשליטה מלאה בהתפרעויות ושמירה על הסדר הציבורי, ואף מנע פגיעה נוספת בחיי השוטרים בשטח וברכוש הציבורי", נטען במכתב.

בן גביר ציין את הפגישות שקיים עם המפכ"ל יחד עם מפקד מחוז ירושלים וסממ"ז תל אביב וקורא לרנ"צ שבתאי לזמן אליו לשיחה את מפקד מחוז תל אביב ולחדד בפניו את המדיניות בנוגע לחסימות צירים כמי שלא מרוצה לכאורה מראשיתה של ההתנהלות על ידי המחוז. הדברים נכתבו לקראת ההפגנות המתוכננות למוצאי שבת ולמהלך השבוע.

השר ממשיך במכתבו: "אין חולק על חשיבותם של חופש הביטוי וחופש ההפגנה, אך חופש הביטוי אינו שיק פתוח לאנרכיה ופגיעה ושיבוש חיי אזרחי המדינה. מדיניותי היא, כי אין לאפשר חסימת צירי תחבורה מרכזיים, ואין לאפשר את שיבוש מרקם החיים בשל הפגנות ומחאות".

עוד ציין השר בן גביר בפנייתו כי "כמובן, שלכל מפקד בשטח שיקול דעת כיצד לממש את המדיניות, אך יש לזכור שהשר הוא שקובע את המדיניות". השר מדגיש כי על פי אותה מדיניות אין לאפשר חסימות בכל שלב ובוודאי שלא בראשיתה של הפגנה , מהלך שהוא נוגד את ההיתר לקיום ההפגנה.

נציין כי דברים דומים השמיע בית משפט השלום בירושלים ששחרר את שני העצורים שחסמו את כביש 1 באמצעות שלשלאות וגדר תיל כשקבע כי זכות ההפגנה הינה אבן יסוד במדינה דמוקרטית אלא שחסימת צירי תנועה מהווה עבירה המסכנת חיים ואין היא עולה בקנה אחד עם זכות המחאה.

פנייתו של בן גביר למפכ"ל הגיעה לאחר הביקורת הציבורית על משטרת מחוז תל אביב בעניין השימוש ברימוני הלם כלפי המפגינים ב"יום השיבוש הלאומי". במשטרה טענו כי נעשה בהם שימוש לאחר שהופעלה אלימות כלפי שוטרים, דבר שלא קרה עד אז.

בעקבות העימותים נפצעו 11 מפגינים שנזקקו לטיפול בבית החולים, לצד 11 שוטרים כפי שציין המפכ"ל, וכן נעצרו 39 מפגינים ששוחררו מרביתם בסיום חקירה.