פעם אחר פעם לאורך כל תקופת מאסרו מוחזק יונתן סימנדוייב, צעיר בן 23, אסיר המרצה עונש מאסר בגין עבירת הצתת רכב במסגרת סכסוך עם חבריו לשעבר, בתנאי כליאה קשים, סובל לטענת מקורביו מהתנכלויות של שירות בתי הסוהר (שב"ס) ובעיקר לא מקבל את ההזדמנות הממשית להיכנס למסלול שיקום שהוא כל כך משווע לו.

רק לאחרונה, כך טוענים אותם מקורבים, התעלם שב"ס מהחלטת בית המשפט בנוגע להנחייה שהעביר, לפיה נדרש שב"ס להוציא את האסיר עוד לפני סוף חודש פברואר, בפרק זמן קצוב כדי שיוכל לעלות לקבר של אחיו הבכור כדי להתייחד עם זכרו, במלאות שנה לפטירתו. 

"במקום להגיע במועד שסמוך ליום האזכרה כפי שבית המשפט הנחה אותם הם עשו דין לעצמם בטיעונים של מודיעין וכל זה. פעם הגיעו בסוף חודש ינואר עוד לפני שחלפה השנה ואסור היה לעלות לקבר על פי ההלכה ובפעם השנייה הגיעו ב-2 במרץ בשעה 04.30 בבקר אחרי שחלפה שנת האבל ויונתן התנגד לצאת בשני המקרים. אי אפשר לשחק עם ההלכה, עם הרגשות, עם כל דבר. זה עוד רגע במהלך התקופה שהם מזלזלים בו ומנסים לשבור אותו ולגרום לו מפח נפש", טוענים המקורבים.

לדבריהם, בחודשיים האחרונים הוא נדד בין מספר בתי סוהר שמורים בתנאים לא תנאים עד שעורכי דינו ביקשו שיועבר לאגף השמור בכלא אילון שברמלה. 

סימנדוייב, מאמין בזוגיות ובהקמת משפחה, זאת תוך תובנה שאימץ בחודשים האחרונים לפיה החיים בפשע בסופו של יום אינם משתלמים, מורכבים ורוויים בשקרים. 

"הוא מבחינתו עושה חישוב מסלול מחדש. רוצה מאד להקים משפחה, להביא ילדים ולהתמסד ושב"ס חייבים לו את העזרה לשיקום וליציאה מהכל", אומר פרקליטו עו"ד צחי מצרי.

בשנה האחרונה ספג מכה קשה עם פטירתו של אחיו הבכור בנסיבות טראגיות. עד סוף שנת 2023 הוא אמור לסיים את ריצוי עונשו אולם הרבה קודם לכן אמור לעלות לוועדת שחרורים ומיד לאחר מכן להגיש בקשה לשחרור מנהלי כדי לנכות שליש מתקופת מאסרו.

"עד אז הוא רוצה להיכנס להליך שיקומי. הוא באמת מחפש את השקט ואת הפינה החמה עבורו" אומר עו"ד מצרי, "אם יעמידו בפניו את ההזדמנות לשיקום החברה תצא נשכרת מכך והוא באמת יעשה חישוב מסלול מחדש. כל סיטואציה עלולה לגרור אותו חזרה למעגל הפשיעה וחבל יהיה מאד אם לשם יאלצו אותו להיגרר כדי לשרוד".