הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

הליך הגירושין מזמן לבני הזוג אתגרים רבים. אחד מהם הוא חלוקת הרכוש המשותף, זה שנצבר לאורך החיים המשותפים. לרוב, הרכוש המשמעותי הוא בית המגורים ובעת "פירוק החבילה" יש צורך בפירוק השותפות. איך עושים זאת הלכה למעשה? על כך במאמר הבא.

עורך הדין רענן גל (צילום: אילן ספירא)
עורך הדין רענן גל (צילום: אילן ספירא)

מהו בעצם פירוק שותפות? מדובר למעשה בחלוקת הרכוש והנכסים המשותפים של בני הזוג, אלה שנצברו במהלך חייהם. לרוב, הרכוש המשמעותי הוא דירה או רכב. כדי לבצע את החלוקה, ראשית יש להגדיר מה מהנכסים נחשב למשותף ומה שייך לכל אחד מבני הזוג בנפרד. בשלב הבא תפורק השותפות ביחס לנכסים שנקבע כי הם משותפים. 

ליצירת קשר עם עורך הדין רענן גל לחצו כאן

כדי לבצע את הפירוק הלכה למעשה יש להגיש תביעה לפירוק השיתוף. לרוב הדבר נעשה תוך מכירת הנכס וחלוקת התמורות מהמכירה בין הצדדים. חוק המקרקעין קובע כי כל אחד מאלה הרשומים כבעלי הנכס רשאי לפנות בכל זמן ומכל סיבה ולדרוש את פירוק השיתוף. כשמדובר בשותפים עסקיים התהליך פשוט יותר, אך כשמדובר בבני זוג המתגרשים, מדובר בהליך רגשי יותר, המשלב בתוכו פרמטרים נוספים ובעיקר הילדים. על כן, במהלך השנים נקבע בפסיקה כי כאשר מדובר בפירוק שותפות בדירה במסגרת גירושין, יכול בית המשפט לבחון בצורה רחבה יותר את התביעה ואף לעכב את הליך הפירוק. 

זה קורה, כאמור, בעיקר כשיש ילדים בתמונה. ביהמ"ש יכול להחליט על ביצוע פירוק השיתוף אך לעכב את ההליך על מנת למצוא סידור ראוי למגורי הילדים, או בהתאם לבקשת ההורה המשמורן שגר בנכס המשותף. פרט לעיכוב ביצוע הפירוק יכול ביהמ"ש לאשר את המכירה ולקבוע שחלק מהתמורה שתתקבל מהמכירה יופקד בנאמנות אצל צד שלישי על מנת להבטיח את מדור הקטינים. 

לעיתים ממנה בית המשפט כונס נכסים שיבצע את פירוק השיתוף והוא זה שמחלק את הכספים שהתקבלו מעסקת המכירה בין הצדדים. בעל התפקיד הוא לרוב עוה"ד המייצגים את הצדדים, על מנת לוודא שנשמרים האינטרסים של השניים בעת הליך הפירוק והמכירה.

ליצירת קשר עם עורך הדין רענן גל לחצו כאן
הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר