פעילותו של סוכן משטרתי סמוי, שכונה "שופל" בקרב סוחרי אמצעי לחימה בלתי חוקיים ברחבי איו״ש, מזרח ירושלים ומרכז הארץ, הפכה הבוקר (שלישי) לגלויה, כאשר מאות שוטרים ולוחמי מג"ב עצרו 25 סוחרים - פלסטינים ותושבי יו"ש, כאשר הצעיר ביותר בן 19 והמבוגר הינו בשנות ה-50 לחייו. חלק מהחשודים הינם בעלי עבר ביטחוני. צפויים מעצרים נוספים. 

בנוסף לחשודים, שנלקחו לחקירה בימ"ר ירושלים, נעצרה אישה שניצלה את אזרחותה הישראלית על מנת להעביר חלק מהסוחרים במחסומים ולהבריח את אמצעי הלחימה ברכבה. במהלך פעילותו של הסוכן, שנמשכה כשמונה חודשים, הוא התחיל במחנה הפליטי שועפאט ומשם המשיך, כאמור, לאזורי המרכז. הוא ביצע עשרות עסקאות שבהם נרכשו 31 כלי נשק עם תחמושת תואמת, בהם: 22 אקדחים מסוגים שונים, תשעה רובי סער מסוג M-16 ושלושה רימוני רסס, שעפ"י החשד חלקם הוברחו מחוץ לגבולות ישראל. כמו כן, חלק מרובי הסער הוסבו מנשק "אייר-סופט" לנשק תקני שביכולתו להרוג. 

מעצר החשודים בסחר באמל''ח (צילום: דוברות המשטרה)
מעצר החשודים בסחר באמל''ח (צילום: דוברות המשטרה)

העסקאות בוצעו ברחבי הארץ, והאמל"ח שנקנה ע"י הסוכן נתפס לחקירה ביחידה המרכזית של מחוז ירושלים והועבר למיצוי פורנזי במעבדות הזיהוי הפלילי של משטרת ישראל.

הנשקים שנקנו ע״י הסוכן ושנתפסו ע״י המשטרה במסגרת הפעלתו. צילום: דוברות המשטרה

לפנות בוקר פשטו כ-400 שוטרים של מחוז ירושלים בסיוע לוחמי מג"ב, כוחות תגבור משטרתיים נוספים, בהם יחידות מיוחדות של משטרת ישראל, כוחות צה"ל, כלבנים משטרתיים ועוד, על בתיהם של החשודים בסחר באמל"ח. המעצרים בוצעו במקביל בלוד, במזרח ירושלים וביהודה ושומרון. 

היום, כאמור, עברה החקירה לשלבה הגלוי עם מעצרם של החשודים, והם יובאו להארכת מעצרם בבימ"ש במטרה למצות עמם את החקירה והדין. 

במטה מחוז ירושלים, הוענקו בעקבות הפעילות תעודות הוקרה, בין היתר, למפעיל הסוכן ע׳ שקיבל בהפתעה במעמד זה את דרגת הרנ״ג, וכן לקצינים ושוטרים ממחוז ירושלים ומאגף החקירות והמודיעין שהיו שותפים לפעילות והפעלת הסוכן במהלך החודשים האחרונים.

דברי השר לבטחון לאומי איתמר בן גביר, מפכ״ל המשטרה רנ״צ יעקב שבתאי, ומפקד מחוז ירושלים על הפעילות המשטרתית. צילום: דוברות המשטרה

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר השתתף באירוע חשיפת הסוכן שהביא למעצרם של עשרות סוחרי נשק במזרח ירושלים. הוא בירך: "אני מדבר על הקרבה ואני מסתכל עליכם, אחד, אחד. אחת, אחת. וצריך לומר, לא פחות, גיבורים זה בני ובנות הזוג, המשפחות הן המקריבות הגדולות, הן אלה שבזכותם אנחנו חוגגים היום את הניצחון הזה".

"יכולתי לקחת כל מיני תפקידים בממשלה, אבל המשרד הזה זה הנשמה של מדינת ישראל. אם במשרד הזה מצליחים וקוצרים ניצחונות, זה לא רק ניצחון שלנו, זה ניצחון של מאות אלפי ילדים שהם הדבר הכי יקר לכולנו. נגיד כל הכבוד על העבודה והפעולה הזו ונזכור שעוד דקה אנחנו חייבים להמשיך, כי זה בנפשנו. אנחנו גאים בכם ואני אתן את כל הגיבוי כדי שיהיה לכם גב וגם לתת לכם את התנאים הכי טובים שתוכלו להצליח להציל את מדינת ישראל".

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי אמר הבוקר: ״אני מברך את מחוז ירושלים והעומד בראשו ניצב דורון תורג׳מן, על הישג מרשים של הפעלת סוכן סמוי שהפליל עשרות חשודים בעבירות אמל״ח. חיי אדם רבים ניצלו בזכות פעולה זו, שכן אותם נשקים היו עלולים להגיע לידיים רעות. אנחנו נמשיך לפעול כנגד אותם עבריינים שעוסקים באמל״ח לא חוקי, אמל״ח שחלקו משמש לפשיעה חמורה וחלקו זולג ומשמש לפעילות טרור. רק אתמול חשפנו הפעלה של שני סוכנים בדרום והיום בירושלים. נמשיך לפעול לטיפול נחוש בעבירות הנשק, בכל הכוח ובכל האמצעים שברשותנו.

מעצר החשודים בסחר באמל''ח (צילום: דוברות המשטרה)
מעצר החשודים בסחר באמל''ח (צילום: דוברות המשטרה)

מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן אמר: ״שמנו לעצמנו כיעד מהמעלה הראשונה להילחם מלחמת חורמה בנשק הבלתי חוקי ובמחוללי הפשיעה, בדגש על הסוחרים והמבריחים. אני מביע הערכה רבה לסוכן ולמפעיליו, וכמובן לכל השוטרים הרבים שלקחו חלק בהפעלת הסוכן ובמעצרים הרבים שבוצעו לפנות בוקר. פעילות זו של ימ״ר ירושלים היא תולדה של תכנון, השקעה, יצירתיות ויוזמה. הפעלת הסוכן אפשרה להרים מסך ולחשוף עשרות סוחרי אמל״ח, להפלילם, לעצור אותם ולהביאם לדין".

"חשוב מכך", הוסיף, "היא הרחיקה נשקים מסוכנים מהרחוב - נשקים שיכלו להוביל לפגיעה משמעותית בחיי אדם. זהו עוד נדבך חשוב במאבק המתמשך שלנו נגד אותם עבריינים ונגד עבירות הנשק בחברה הערבית ובכלל. מאבק עיקש, נחוש ויום יומי, שמחייב אותנו לפעול בכל הכלים והאמצעים שברשותנו לשמירה על שלום הציבור ובטחונו".