פרסום ראשון: שופטת בית המשפט העליון רות רונן צפויה להשתתף בחודש מאי הקרוב בכנס של עמותת המשפטנים ישראל גרמניה, שיתקיים במשך שבוע שלם על אדמת גרמניה.

בפנייה לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, אשר השתתפה בעבר בכנס בעצמה, חבר הכנסת משה ארבל מש"ס מתריע מפני ניגוד עניינים, זאת מכיוון שאחד מחברי הוועד המנהל של העמותה הנו עורך דין המופיע לא מעט לפני בית המשפט העליון.

מדובר על עו"ד חגי קלעי, עורך דין בכיר שהופיע מול שופטי העליון בשלל עתירות, בהן עתירה שהגישה חברת הכנסת לשעבר סתיו שפיר בעניין תקציב המדינה, עתירה לחיוב המדינה לממן פונדקאות לזוגות חד מיניים, עתירה להקמת בית ספר לרפואה באריאל ועוד.

רונן נטלה חלק כשופטת עליון בשני הליכים לכל הפחות בהם מעורב עורך הדין קלעי, בהם פסק הדין בעניין קיום מצעד הגאווה במצפה רמון.
ארבל כתב לנשיאה חיות כי אמנם טבעי כי עורכי הין יהיו מעורבים בניהול עמותות משפטיות, "אולם אין דינו של עורך דין מן השורה כדינו של עורך דין המרבה לעסוק בליטיגציה בפני בית המשפט העליון דווקא".

"בנסיבות אלו", הוסיף ארבל, "לא ברור כיצד יוכל אותו שופט בית משפט עליון לנהוג ללא משוא פנים וללא מראית של עין של משוא פנים כלפי עורך דין קלעי או עורך דין ממשרדו עת יידונו בפניו. השתתפות שופט בית המשפט העליון בכנס זה צפויה בסבירות כמעט וודאית ליצור חשש ממשי למשוא פנים ולהציב את השופט במצב פסול של ניגוד עניינים".

ארבל אף ביקש לוודא כי למשלחת הישראלית יסופק אוכל כשר בכדי שלא להדיר את רגליהם של שומרי כשרות ממשלחות שונות, "והן בשל סמליות הדבר והנוהג הקיים מימי הקמת המדינה". בנוסף לכך, בעמותה כתבו במפורש בקול הקורא כי הם ישלמו עבור השתתפות בכנס של עוזרים משפטיים מבית המשפט העליון "לרבות טיסות הלוך ושוב, מלון" ועוד.

תפקידם של העוזרים המשפטיים הוא קריטי, מכיוון שהם אלו הכותבים את רובם המכריע של פסקי הדין עבור השופטים. ניגוד עניינים יכול להיווצר גם מכיוון העוזרים המשפטיים. לא מכבר פרסמנו את דרישתו של המשנה לראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יוסף ויצמן, לפרסם את שמות העוזרים המשפטיים של השופטים בכדי למנוע מצב של ניגוד עניינים.

כעת, השופטת רות רונן צפויה להשתתף בכנס הקרוב של עמותת המשפטנים ישראל גרמניה, כאשר היא חתמה לא פעם על החלטות שיפוטיות הקשורות באחד מחברי הוועד המנהל.

בעבר, כותב שורות אלה פרסם כי השופטת רונן דנה בתיק השייך למשרד של חבר שלה אשר היה ברשימת ההימנעויות שלה, ואישרה את המשרד שלו כנאמן. מי שהופיע מולה בפועל היה עורך הדין יחיאל כשר – היום שופט עליון גם כן.

בפסק הדין נשוא אותו התיק, רונן כתבה כי היא לא ידעה על השותפות בין כשר לחבר שלה, אך בתגובתה לפרסום נטען כי השופטת סברה שעד למועד פסק הדין לא היה צורך לעדכן את הצדדים על הקשר של השופטת למשרד של הנאמן.

ח״כ משה ארבל מסר למעריב: ״נחשפתי לתופעה חמורה ביותר לפיה משרד עורכי דין שמתמחה בייצוג בעתירות לבג״ץ ״מפנק״ דרך עמותה שהוא מבעליה שופטי עליון ועוזרים משפטיים לשופטי עליון בטיסות העברות ומלונות פאר לגרמניה מבלי שהציבור מקבל דיווח פומבי גלוי ושקוף להטבות אלו שניתנות במקביל לייצוג עותרים בפני בית המשפט. כך לא נראה צדק״.

מדוברות הרשות השופטת נמסר בתגובה כי התבקש שיהיה אוכל כשר למשתתפי המשלחת, וכי "נסיעה לחו"ל של כל גורם שיפוטי במערכת בתי המשפט במימון גורם זר כפופה לחוות דעת של המחלקה המשפטית בהנהלת בתי המשפט, בהתאם לנוהל מנהל בתי המשפט. השופטת רות רונן צפויה להשתתף בכנס, בכפוף לאישור המחלקה המשפטית בהתאם לנוהל".

בנוגע להשתתפות עוזרים משפטיים מבית המשפט העליון בכנס, נמסר כי "השתתפותם כפופה גם היא לחוות דעת של המחלקה המשפטית, בהתאם להוראות התכ"ם והתקשי"ר".

עורך הדין חגי קלעי מסר בתגובה: ""עמותות המשפטנים ישראל גרמניה וגרמניה ישראל הוקמו לפני מעל 30 שנים ופועלות מאז לדיאלוג בתחומי משפט עשירים ומגוונים שבין שתי המדינות. בחלק מהכנסים שקיימה העמותה השתתפו שופטים מבית המשפט העליון הישראלי, כמו גם שופטים מבית המשפט החוקתי הגרמני, וערכאות המשפט העליונות הנוספות בגרמניה. זאת, לצד אקדמאים ועורכי דין בכירים".

"בדומה לכל כנס מסוג זה, לרבות כנסים בהם משתתפים חברי כנסת ושרים, העמותה מממנת את עלויות הטיסה (במחלקת תיירות) והשהיה במלון של המרצים והמרצות, כמו גם של עשרות סטודנטים ישראלים צעירים שמקבלים אפשרות להשתתף בכנס ללא עלות לרבות טיסות ומלון".

עוד הוסיף קלעי כי "הוועדים המנהלים של שתי העמותות מונים מעל 20 איש, בהובלת שרת המשפטים הפדרלית של גרמניה לשעבר ועו"ד דן אסן. בשים לב לכך שהכנס מתקיים באותה המתכונת מזה עשרות שנים, ואילו אני מוניתי (בהתנדבות) לחבר בוועד המנהל לראשונה רק בקיץ האחרון, מובן כי טענותיו של חה"כ ארבל משוללות יסוד ואינן מכבדות את הטוען".

קלעי הדגיש כי "מכל מקום, למען הסדר הטוב, לא הייתה לי כל מעורבות בהזמנת השופטת רונן לכנס, וודאי שאיני ״הבעלים" של העמותה, או מחלק טובות הנאה כלשהן למאן דהו".