הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

המחאה נגד המהפכה המשפטית צוברת תאוצה משבוע לשבוע והיא מאתגרת גם את כוחות הביטחון. אף שעד כה במרבית ההפגנות נשמר השקט באופן יחסי, הרי שכבר צפינו בהפגנת כוח ושימוש באמצעים שונים לפיזור ההפגנות מצד המשטרה כמו גם למצעד מפגינים שנעצרו במהלך ההפגנות השונות. חופש הביטוי הוא זכות בסיסית במדינה דמוקרטית, כך גם הזכות להפגין ולמחות על פעולות הממשלה. לצד זאת, מפגינים שיפרו את הסדר עלולים למצוא עצמם בחקירה משטרתית, תחת מעצר ואפילו לעמוד לדין. אז בטרם תצאו להפגנה הבאה חשוב שתקראו את עצות הזהב שלי למקרה שתיעצרו.

ידע הוא כוח ועל כן חשוב לדעת את החוק, מה מותר ומה אסור לעשות בעת הפגנה וכמובן מה הן הזכויות שלנו במקרה של מעצר במהלך פעולת מחאה. זאת, בפרט כשמדובר על מפגינים שמרביתם אנשים נורמטיביים, נטולי עבר פלילי, שזו להם ההיכרות הראשונה עם גורמי אכיפת החוק, עם מעצרים, אזיקים, חקירות משטרה או הליכים פליליים. דווקא אתם, אלה שאינם מכירים מקרוב את תאי המעצר, עלולים לעשות טעות גורלית במהלך החקירה. זוהי העצה הראשונה שלי והיא חשובה ביותר - דעו את הזכויות שלכם, הקפידו עליהם והישמרו מטעויות מיותרות. 

עצה נוספת נוגעת לשלב המעצר, או העיכוב על ידי השוטר בשטח. במידה וניגש אליכם שוטר וביקש לעצור אתכם, דעו כי הוא מחויב, על פי החוק, לזהות את עצמו וכן להודיע לכם על הסיבה שבגינה הוא עוצר אתכם. מהשלב הזה, שלב המעצר, כל מה שתגידו יכול לשמש נגדכם, על כן, היזהרו בלשונכם, גם אם עדיין לא הגעתם לתחנת המשטרה וגם אם למעשה לא החלה "באופן רשמי" חקירתכם בחדר החקירות. החקירה מתחילה כבר בשטח. 

במידה ושוטר עיכב אתכם, להבדיל ממעצר, הוא רשאי לעשות זאת רק למשך 3 שעות. במידה ומדובר בקצין שהוא בדרגת סא"ל או קצין משטרה, ניתן להאריך את משך זמן העיכוב ב-3 שעות נוספות. מרגע שנעצרתם יש להביא אתכם לקצין הממונה בתחנת המשטרה באופן מיידי. בשלב הזה הקצין הממונה מחויב לעדכן אתכם בדבר הזכות שלכם כחשודים להיוועץ בעורך דין. אל תהססו! דרשו ייצוג משפטי. הימנעות מהתייעצות עם עו"ד המתמחה במשפט פלילי עלולה לעלות לכם בטעויות מיותרות ולעלות לכם ביוקר בהמשך הדרך. דעו, כי במידה ועדכנתם את הקצין כי אתם אכן מעוניינים בייצוג משפטי עליו לעצור את החקירה ולזמן את עוה"ד מטעמכם ולהמתין עד לתום הייעוץ. 

לאחר הייעוץ המשפטי שתקבלו ובתום חקירה, יחליטו במשטרה אם לבקש להאריך את מעצרכם או לשחרר אתכם לביתכם, תחת תנאים מגבילים או ללא תנאים מגבילים. במידה ויוחלט לבקש את הארכת מעצרכם בבית המשפט, על המשטרה לעשות זאת בתוך 24 שעות מרגע המעצר. כלומר, בתוך יממה תובאו בפני שופט שיקבע אם יש או אין מקום להאריך את המעצר, בהתאם לעילות השונות והיכולת לאיין את המסוכנות שלכם דרך הפקדה כספית, ערבויות וכדומה.  

במידה ושוחררתם ממעצר, מיד או בתוך מספר ימים, חשוב מאוד לזכור שההליך לא הסתיים. החקירה נמשכת והתיק פתוח. הייעוץ המשפטי שקיבלתם בראשית הדרך, יהווה אבן דרך בגרסה שתציגו בפני החוקרים וישמש את הבסיס לבחינת הראיות בתיק. עו"ד מיומן, בעל ניסיון ומקצועי, ידע לכוון אתכם כבר בשלב החקירה, אבל גם לאחר השחרור ממעצר, ולנהל את ההליכים מול הרשויות השונות בניסיון לסגור את תיק החקירה. הדבר תקף גם במידה וספגתם אלימות מצד השוטרים במהלך ההפגנה עצמה. חשוב שיהיה לצידכם סנגור המתמחה בתחום שידע לפנות למח"ש ולנציב תלונות הציבור על השוטרים כדי שיבדקו את המקרה.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר