הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

"תופעת המתנות במקרקעין בין בני משפחה הפכה זה מכבר לכלי לתכנון ולחיסכון במיסים, רשות המיסים יודעת את זה, ובמקרים רבים עורכת בדיקות עמוקות יותר, לגבי מתנות שנראות חריגות, אשר במסגרתן מסתתרות החלפת זכויות במקרקעין והתחשבנות בתוך התא המשפחתי המצומצם ללא תמורה.

זאת, כאשר מתגלה תוך כדי הטיפול בהצהרה שהוגשה, כי אין מדובר במתנה אמיתית והכינוי שנתנו לה הצדדים לא משקף את העסקה שנעשתה, במטרה שלא לשלם מס שבח או מס רכישה. כך, מתנות בין בני המשפחה הפכו לפופולריות אצל רבים, שמשתמשים בכלי זה על מנת לחסוך במיסים מוטלים על מכירת מקרקעין בישראל, אף שלא תמיד מדובר במתנה של ממש."

ליצירת קשר עם עורך הדין ארז שגיב לחצו כאן

"ברשות המסים מבינים את זה ובהעברות מסוג זה הם מקפידים ומחמירים בבדיקות. בעוד הענקות מהורים לילדיהם מהווה פעולה מובנת בהיותה לגיטימית, הרי ש"מתנה הפוכה", מילד להורה או "מתנה מקבילה" בין אחים, מעלה חשד טבעי שיש להסביר אותו, כדי להימנע מחיוב במס. הסבר זה אינו תיאורטי ומחייב היערכות מוקדמת והסדרת האירוע, כך שבסופו של יום רשות המיסים לא תחייב את העברה במתנה במס שבח או מס רכישה, וכך תגרום לתאונת מס.  

עורך הדין ארז שגיב (צילום: ברצי גולדבלט)
עורך הדין ארז שגיב (צילום: ברצי גולדבלט)

הבדיקות שנעשות על ידי רשות המיסים ב"מתנות הפוכות" אינן מופרכות והן מצטרפות למגמה קודמת של רשות המסים, לאחר שגילתה כי מתנות בין אחים היוו מקור לתכנוני מס לא לגיטימיים, והעבירה חקיקה ששללה פטור מהעברות אלה, למעט אם הדירה התקבלה בידי המעביר או אחות, לגבי זכות במקרקעין שקיבלו מהורה או מהורי הורה בלא תמורה או בירושה.

בסופו של דבר, המדיניות המחמירה של רשות המיסים שהפכה לתיקון בחוק מיסוי מקרקעין, כך שהפטור ממס החל על העברת נכס בין אחים בוטל, מנע הרבה תכנוני מס ולא מאפשר יותר החלפות מקרקעין או התחשבנות בתוך התא המשפחתי המצומצם ללא אירועי מס וחיובם במס שבח ומס רכישה. על כן, ועל מנת להיערך לכך יש להתייעץ עם עורך דין הבקיא בדיני מקרקעין ובתכנון המיסוי במכירתם או העברתם ללא תמורה. עורך דין מנוסה בתחום ידע לכוון אתכם בנפתולי החוק ולוודא כי תכנון המס שלכם נכון, בהתאם לחוק וסביר שיתקבל גם ברשות המיסים.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר