הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

כותב: עו"ד ונוטריון ארז קרט

ירושה דיגיטלית היא תהליך העברת הנכסים הדיגיטליים ליורשים כחלק מהעיזבון. עם זאת, ירושה דיגיטלית אינה פשוטה כמו מסירת מפתח פיזי או מסמך. יש לתכנן מראש ולוודא שליורשים תהייה זכות גישה ושימוש בנכסים הדיגיטליים לאחר מותכם. אחרת, אתם עלולים לאבד את המורשת הדיגיטלית שלכם או לחשוף אותה לגורמים לא מורשים.

עורך דין ונוטריון ארז קרט
עורך דין ונוטריון ארז קרט

אי אפשר להפריז בחשיבותה של ירושה דיגיטלית. נכסים דיגיטליים יכולים לכלול כל דבר מחשבונות מדיה חברתית, חשבונות דואר אלקטרוני, חשבונות בנקאיים מקוונים, ארנקי מטבעות קריפטוגרפיים ועוד. ללא תכנון ירושה דיגיטלי נכון, נכסים אלה יכולים ללכת לאיבוד לנצח.

ישנן מספר תפיסות שגויות נפוצות לגבי ירושה דיגיטלית. אחת התפיסות השגויות הנפוצות ביותר היא שנכסים דיגיטליים אינם רכוש שעובר בירושה. זוהי כמובן תפיסה שגויה. נכסים דיגיטליים הם רכוש העובר בירושה וניתן להעבירם ליורשים בהתאם לדיני הירושה. בישראל אין חוקים ספציפיים העוסקים בירושה דיגיטלית. יחד עם זאת, החוק הישראלי מכיר בכך שנכסים דיגיטליים הם רכוש העובר בירושה. המשמעות היא שניתן להעביר נכסים דיגיטליים ליורשים בהתאם לחוקי הירושה בישראל.

טעות נפוצה נוספת היא שתכנון ירושה דיגיטלי נחוץ רק לאנשים עשירים. תפיסה זו שגויה מן היסוד, כל מי שיש לו נכסים דיגיטליים צריך לשקול תכנון ירושה דיגיטלי כדי להבטיח שהנכסים שלו יועברו ליורשיו בהתאם לרצונו.

אבדו לתמיד
חשוב להבהיר, אם אדם שהלך לעולמו השאיר אחריו נכסים ממשיים, כמו למשל נדל"ן, כספים בבנק, חסכונות וכיוצא בזה, יורשיו ברוב המקרים יוכלו לאתר את הרכוש שלו בסופו של דבר. לא כך הדבר לגבי הנכסים המחייבים קבלת סיסמה או קוד גישה מראש, בהיעדר התייחסות מראש, נכסים אלה עלולים לרדת לטמיון ולא להגיע ליורשים לעולם.

דוגמא מובהקת לכך הם המטבעות דיגיטליים למיניהם (מטבעות קריפטו), המטבעות נשמרים בארנק דיגיטלי המוצפן בצורות שונות, והסיסמה לארנק היא המפתח שלו. אם אבד המפתח – אבדה גם הגישה לארנק. סיסמה של ארנק דיגיטלי לא ניתנת לפריצה כיום.

אם אין לכם תוכנית ירושה דיגיטלית, הנכסים הדיגיטליים שלכם עלולים ללכת לאיבוד לנצח. זה יכול לגרום לבעיות משמעותיות עבור היורשים היקירים לכם. ללא תכנון ירושה דיגיטלי נכון, ייתכן שיורשיכם לא יוכלו לגשת לנכסים הדיגיטליים או לסיסמאות החשובות.

הפתרון המושלם - כספת סייבר™ - שירות ירושה דיגיטלי מתקדם
הדרך הטובה ביותר להגן על נכסים דיגיטליים היא באמצעות עריכת צוואה המתייחסת לנכסים הדיגיטליים ובה לתת הוראות והנחיות מפורשות בנוגע לשימוש שייעשה בהם, תוך התייחסות לחוק הגנת הפרטיות. מומלץ להיעזר במערכת צוואה חסינה™ לעריכת צוואות באמצעות בינה מלאכותית, שם הדבר נעשה כחלק אינטגרלי מהצוואה שאתם עורכים, לרבות הפניה מתאימה לשירות ירושה דיגיטלי. חשוב לזכור לשלב בצוואה הפניה לשירות ירושה דיגיטלי. שירות הירושה הדיגיטלי מאפשר לבעלי נכסים דיגיטליים לקטלג בקלות את נכסיהם, לקטלג ולאחסן בבטחה את הסיסמאות החשובות, המפתחות הפרטיים וכל אישור אחר.

דוגמא מצוינת לשירות כזה היא כספת סייבר™
כספת סייבר™ פותחה על ידי עו"ד והנוטריון ארז קרט, ממובילי הליגלטק הישראלי ומייסד צוואה חסינה™. שנים רבות וניסיון עשיר בתחום של דיני המשפחה, ובמיוחד בנושאים של ייפויי כוח מתמשך, צוואות וירושות לימדו אותו על הצרכים החיוניים והמגוונים לשמור על מידע ומסמכים הן של נכסים מוחשיים והן של נכסים דיגיטליים בחיסיון מוחלט עד להתרחשות אירוע כזה או אחר. כספת סייבר™  היא פרי התובנות והלקחים של עו"ד קרט מניסיונו והיא עוצבה לענות על הצרכים שהכיר בעבודתו.

כספת סייבר™ יכולה להכיל בתוכה מגוון סוגי מידע החל מפירוט הנכסים המוחשיים שלכם, כגון: נכסי מקרקעין, כלי תחבורה, פרטי חשבונות הבנק, פרטי חסכונות, תכשיטים , רכוש שאינו מצוי בישראל וכיוצא בזה. וכן פירוט הנכסים הדיגיטליים שלכם, כגון: מיקום הסיסמאות שלכם, חשבונות דואר אלקטרוני, רשתות חברתיות, מכשירים דיגיטליים, שירותי מוזיקה, אתרי קניות, משחקים, אחסון ענן, רישיונות לתוכנות ואפליקציות, אחסון אתרים ודומיינים, ארנקי קריפטו, שירותים דיגיטליים שונים ועוד ועוד…

כספת סייבר™ נמצאת תחת ניהולו ופיקוחו האישי של עו"ד ונוטריון ארז קרט והוא מאפשר גישה אליה למורשים בלבד לפי הנחיות בעל הכספת לאחר זיהוי מדוקדק, במקרה פטירה, רק לאחר קבלת תעודת פטירה רשמית של מדינת ישראל ובמקרה של אבדן כשירות רק בעקבות אישור מהאפוטרופוס הכללי להפעלת ייפוי כוח מתמשך.

כספת סייבר™ מסייעת לכם לוודא שלאנשים הנכונים לפי בחירתכם, יהיה כל המידע הרלוונטי, ההנחיות והמסמכים להם יזדקקו בבוא היום.

המלצה חמה מטובי עורכי דין בתחום
כיום המלצה היא להוסיף לכל צוואה ו/או ייפוי כוח מתמשך כספת סייבר™, פנו עוד היום לעו"ד  ובקשו לערוך צוואה וייפוי כוח מתמשך שמפנים לכספת סייבר™.

לאתר כספת סייבר™ - www.cybervault.co.il   

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר