הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

כותב: עו"ד ונוטריון ארז קרט

עו"ד ארז קרט: "לדאבוני אני נתקל בלא מעט מקרים שמגיעים למשרדי של ילדים או נכדים שלא הוזכרו כלל בצוואה או נושלו ממנה. נישול ילד או נכד מירושה הוא דבר קשה שיכול לגרום למריבות משפחתיות, כעסים ונתק." חשוב להדגיש שגם במקרה של קיפוח או נישול מצוואה או כתיבת צוואה לא שוויונית יש מה לעשות. 

עורך דין ונוטריון ארז קרט
עורך דין ונוטריון ארז קרט

דרך המלך – הסכם בין יורשים 
עו"ד ארז קרט מסביר כי יורשים על פי דין ויורשים על פי צוואה רשאים לשנות את חלוקת העיזבון ביניהם, כך שכל אחד מהם יקבל חלק או פריט רכוש שונה מאשר החלק או הפריט המגיע לו על פי צו הירושה או צו קיום הצוואה. לכן הכי נכון במקרים של צוואה לא שוויונית או נישול לפנות לכלל היורשים, לשתף אותם בתחושות שלכם ולנסות להגיע להבנה בדרכי נועם או אפילו להיעזר בגורם מקצועי אובייקטיבי לצורך כך.

יש לציין כי  הסיטואציה שבה מחלקים את הרכוש המשפחתי בין בני המשפחה, לא תמיד נעימה בלשון המעטה ואף יכולה להציף משקעי עבר ולהכיל רגשות כגון: כעס, אכזבה, תסכול, תחושות קיפוח ולהוביל לחיכוכים, סכסוכים ומריבות, גם במשפחות הכי טובות, לכן תמיד מומלץ להיעזר במגשר ניטרלי בעל ידע משפטי מתאים.

עו"ד קרט שיתף אותנו בדוגמאות רבות מתוך מרכז הגישור, מגשרים בשניים, שלו ושל עו"ד דורית גלוברמן-קרט אשר מתמחה בגישור בתחום דיני המשפחה והירושה. המרכז מנע סכסוכי ירושה מורכבים בדרכי שלום וגישור וזאת עקב העובדה שהשילוב בין שני מגשרים, אישה וגבר, בעלי ידע משפטי רחב בסכסוכי משפחתים, אשר מופעים באופן קבוע בבתי משפט לענייני משפחה, מאפשר להם ליישום פתרונות יצירתיים ולמנוע סכסוכים בתוך המשפחה. 

חשוב להדגיש כי כדי לשנות את חלוקת העיזבון כפי שנקבעה בצוואה או בצו הירושה, צריכים היורשים לחתום ביניהם על הסכם חלוקת עיזבון וזאת טרם חלוקת העיזבון. הסכם כזה יכול להסדיר את הסוגיות שמצויות במחלוקת ולהציע דרך חדשה לחלוקת העיזבון, כזו שתתאים יותר ותהיה מקובלת על דעתם של כל היורשים, זאת על מנת למנוע תחושות מרירות, אכזבות, כעסים וקרעים מיותרים במשפחה.

ליצירת קשר עם המרכז גישור "מגשרים בשניים" לצורך גישור בסכסוך ירושה – לחצו כאן

נישול מצוואה או הדרה מצוואה – הבדל משפטי משמעותי 
עו"ד קרט מציין שיש הבדל משמעותי מבחינה משפטית בין נישול להדרה, ובמקרה של הדרה לא ניתן לערוך הסכם בין יורשים. נגדיר ראשית מה זה נישול, ומהי הדרה. נישול הוא בעצם מצב בו המצווה נמנע מלהעניק ליורש חלק כלשהוא מהעיזבון שלו (נישול מוחלט של היורש מכל חלק בעיזבון) או לחילופין מקטין את החלק שבו יזכה אותו יורש, הרי שיש בכך כדי לשלול את החלק הצפוי לאותו יורש בהתאם לירושה על פי דין.

הדרה היא בעצם מצב בו המצווה נמנע מלהעניק ליורש חלק מהעיזבון שלו (נישול מוחלט של היורש מכל חלק בעיזבון). חשוב להדגיש מוריש שרוצה להדיר יורש מעיזבונו – חייב לרשום זאת בצוואתו (“אבי לא יכול לקבל דבר מעיזבוני”), ואילו בנישול המוריש יכול פשוט לא להזכיר אותו בצוואתו.

המשמעות המשפטית של נישול והדרה מצוואה היא: אם יורש הודר מהירושה, הדרך היחידה להחזירו למעגל היורשים תהיה רק אם תיפסל הצוואה כולה. זאת אומרת שהשוני בין נישול להדרה מתבטא בכך, שבנישול אין כדי לשלול את החזרת היורש המנושל על ידי פועלות שהחוק הירושה מתיר כגון: הסתלקות לטובתו, ביטול הוראה, הסכם בין יורשים.

דרך נוספת – תביעת העיזבון - מזונות מן העיזבון, כתובה מן העיזבון 
עו"ד ארז קרט מסביר כי ניתן לתבוע את העיזבון במקרה שהמוריש הותיר חובות, לרבות הלוואה שקיבל מקרוב משפחה ולא החזיר או יותר נכון העדיף להוריש זאת לקרוב משפחה אחר. יתרה מזאת חובת המזונות, כלומר החובה של אדם לזון את אשתו או ילדיו ואפילו את נכדיו חלה גם בעת הפטירה. גם הכתובה היא שטר - חוב לכל דבר ועניין. מועד פירעון הכתובה היא במועד פקיעת הנישואין או בעת הפטירה של הבעל. התביעה היא בעצם חוב של העיזבון כלפי האישה והאישה יכולה לתבוע את העיזבון.

המוצא האחרון – כָּלוּ כָּל הַקִּצִּים – ביטול הצוואה 
עו"ד ארז קרט מסביר שבמקרה ולא ניתן להגיע להסכמות אין מנוס מלהגיש התנגדות לצוואה במידה כמובן שיש עילה משפטית מתאימה. קרי כל יורש על פי דין שנושל או הודר יכול להגיש התנגדות לצוואה ולבקש לפסול את הצוואה או חלק ממנה.

יודגש כי עילות המשפטיות לביטול צוואה מגוונות החל מהיעדר כשירות, השפעה בלתי הוגנת ומעורבות בעריכת הצוואה. עד לטענות קשות כלפי יורשים אחרים של הטעיה, לחץ פסול, זיוף, תחבולה ותרמית.

כמו כן גם אלמנטים התלויים בצוואה יכולים להביא לפסילתה. יודגש כי כדי שצוואה תהא כשרה עליה להיות תקינה על פי הוראות חוק הירושה ולכלול אלמנטים נדרשים, אשר בלעדיהם המסמך אינו נחשב כלל כצוואה או שתוכנה אינו בר ביצוע. האלמנטים הנוגעים לכשירות המסמך כצוואה הינם אלמנטים שבצורה, פגמים צורניים, צוואה סתומה, צוואה בלתי חוקית, בלתי אפשרית או בלתי מוסרית, צוואה פגומה.

להקדים תרופה למכה  - הפתרון השלם והמשתלם: צוואה חסינה™
עריכת צוואה (תכנון עיזבון) נחשב באופן מסורתי למורכב, מפחיד ויקר. אבל – יש חלופה שמאפשרת לרבים ליצור בקלות ובעלויות סבירות צוואה תקפה מבחינה חוקית ואמינה מאוד. היא נקראת: צוואה חסינה™.

מכיוון שתחום הליגלטק (יישום טכנולוגיה בעולם המשפט ובעבודת עורכי הדין) יקר ללבו של עו"ד קרט, הוא לקח על עצמו לבנות מערכת טכנולוגית מתקדמת, משולבת בבקרה של עורך הדין המתמחה בדיני ירושה, ונקראת צוואה חסינה™. המערכת מבוססת על הניסיון הרב שצבר בתחום דיני הירושה כדי שכל אחד יכול להשתמש בה כדי ליצור צוואה בלווי עו"ד שמתמחה בדיני ירושה.

בתהליך הזה מוטמעים בצוואה מנגנונים חכמים ויצירתיים למניעת סכסוכים בין יורשים ובמשפחה בכלל. התוצאה המתקבלת- הצוואה ברורה ומדויקת ובכך נמנע סילוף רצון המצווה, ככתוב רצונו של אדם כבודו.

כספת סייבר™ חלק אינטגרלי מצוואה חסינה™
מערכת צוואה חסינה™ מאפשרת בקלות את שילוב כספת סייבר™ בתוך הצוואה כחלק אינטגרלי מהמערכת. כאמור כספת סייבר™ היא שירות ירושה דיגיטלי מתקדם המבוסס על פלטפורמה מקוונת, מאובטחת ,אשר מאפשרת לבעלים שלה, לאחסן בתוכה בצורה מסודרת ובטוחה את כל המידע החשוב להם, לרבות פירוט כלל הנכסים שבבעלותם, הן המוחשיים והן הדיגיטליים.

כספת סייבר™ ניתנת לעדכון על ידי הבעלים שלה בכל רגע נתון באופן מקוון וללא תלות בגורם חיצוני כלשהו. תוכנה ייחשף רק בבוא היום - קרי ליורשים על פי צוואה רק לאחר אחרית שנותיהם ו/או למיופי כוח על פי ייפוי כוח מתמשך רק לאחר שבעלי הכספת איבדו את כשירותם.

לסיכום, סכסוכי ירושה מנהלים ברגישות המתאימה ובתכנון קפדני מראש על ידי בניית אסטרטגיה מתאימה. ביתר שאת יודגש כי כך הדבר גם בניהול הליך התנגדות לצוואה ששם העד המרכזי, המצווה, כבר אינו בין החיים ואינו יכול להביע דעתו ולהעיד על שאירע. לכן, בכל הליך של התנגדות לצו קיום צוואה, יש לבנות אסטרטגיה הצופה פני עתיד בכל האלמנטים הנדרשים, הן הצוואתיים, הן אלו הנוגעים לנסיבות החיצוניות לצוואה.

לאתר צוואה חסינה™ -  www.immunewill.co.il  
לאתר כספת סייבר™ - www.cybervault.co.il 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר