הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

כותב: עו"ד ונוטריון ארז קרט

ברנרד ארנו הוא אחד האנשים העשירים בעולם, עם שווי נקי של למעלה מ-200 מיליארד דולר נכון למרץ 2023. הוא היו"ר והמנכ"ל של LVMH, קבוצת היוקרה הגדולה בעולם, המחזיקה במותגים כמו לואי ויטון, דיור, פנדי, וטיפני ושות'. הוא גם אב לחמישה ילדים, שכולם מעורבים בהיבטים שונים של העסק המשפחתי.

ברנאר ארנו בן ה-73, בעל החושים החדים ידע שעל מנת למנוע סכסוך בתוך משפחתו עליו לבצע מבעוד מועד תשתית טובה להעברה הבין דורית, לא בכדי כ-80% נכשלים בהעברה בין-דורית וזאת בשל חוסר בליווי מקצועי ורגשי מתאים. הדורש ידע מקצועי עסקי ומשפטי מתאים יחד עם שילוב של יכולת גישור גבוהה וראיה מערכתית של כל בני המשפחה.

עורך דין ונוטריון ארז קרט
עורך דין ונוטריון ארז קרט

אבל איך ארנו מצליח להעביר את עושרו ליורשיו מבלי ליצור קונפליקטים או לסכן את עתידה של LVMH? 
בשלב הראשון וזאת עשה כבר לפני שנים רבות, בעצת משרד עורכי הדין שמלווה אותו בהעברה הבין דורית, ארנו הקימה חברה אחזקות משפחתית בשם Aglaé Ventures, המשקיעה בסטארט-אפים ובטכנולוגיות מתפתחות. באמצעות כלי זה, הוא איפשר לילדיו לרדוף אחר תחומי העניין והתשוקות שלהם, כמו גם לגוון את תיק ההשקעות שלהם ואת החשיפה למגזרים ולשווקים שונים. חלק מההשקעות שביצעה Aglaé Ventures כוללות את Spotify, Netflix, Airbnb, Slack ו- Uber.

בשלב השני ארגן מחדש את  חברת האחזקות המשפחתית שלו, Agache, כדי להבטיח שליטה משפחתית ארוכת טווח ב-LVMH. ביולי 2022, ארנו הודיע כי שינה את המבנה המשפטי של Agache מחברה בערבון מוגבל לשותפות במניות. המשמעות היא שאגאצ'י יהיה בשליטת שותף כללי, Agache Commandite SAS, שיוחזק באופן שווה על ידי חמשת ילדיו של ארנו: דלפין, אנטואן, אלכסנדר, פרדריק וז'אן.

לפי הודעת ארנו, שינוי זה אינו משפיע על החזקתה הנוכחית, אך הוא נועד "להבטיח שליטה משפחתית ב-LVMH בטווח הארוך". שותפות במניות היא צורה משפטית המגנה על השותף הכללי מפני השתלטות עוינת או דילול זכויות ההצבעה. זה גם מאפשר יותר גמישות ויציבות בניהול חברת האחזקות.

המהלך של ארנו לארגן מחדש את אגאצ'ה הוא לא רק דרך חכמה להגן על עושרו ומורשתו מפני איומים חיצוניים, אלא גם דרך לשמר הרמוניה ולכידות בתוך משפחתו. על ידי מתן כוח ואחריות שווה לילדיו, הוא מראה להם כבוד ואמון, ובמקביל מעודד אותם לעבוד יחד למען טובת הכלל של LVMH ובעלי העניין שלה. 

דרך המלך – לווי מקצועי בכל השלבים 
עו"ד ארז קרט, מייסד צוואה חסינה™, מסביר כי העברות בין-דוריות הן העברת עושר, נכסים או משאבים מדור לדור, בדרך כלל בתוך המשפחה. הם יכולים ללבוש צורה של ירושות, מתנות, עיזבונות או העברות של הון אנושי (כגון חינוך או בריאות). 

הליך נכון של העברה בין דורית, מתחיל בהקשבה של בעלי המקצוע לרצונות והצרכים של כל בני המשפחה, וביחד איתם בהליך גישור בונים בשלב הראשון אמנה משפחתית משותפת.

אמנה משפחתית מסדירה את ההעברה בין-דורית עבור המשפחה ומכוננת את המטרה המשותפת אליה כל בני ובנות המשפחה שואפים. הגדרת עקרונות הפעולה. חזון ומערכת ערכים משותפת, יוצרים אמון, שהוא נכס חשוב ומשמעותי בהליך העברה הבין-דורית. בשלב השני מתרגמים את האמנה למסמכים משפטים מתאימים על מנת ליישם אותה בפועל על ידי בעלי המקצוע המתאימים כגון: הקמת חברת אחזקה, הקמת נאמנות, עריכת צוואה, עריכת ייפוי כוח מתמשך, עריכת תכנון פיננסי כלכלי, עריכת תכנון מס, עריכת הסדרים לניהול הנכסים, עריכת הסכמי בעלי מניות, עריכת הסכמי ממון.

בעלי המקצוע המעורבים בהליך בשלב השני נבחרים בהתאם למרוכבות העסקים והעברה הבין-דורית, החל מרואי חשבון, מומחים למיסוי בישראל או מיסוי בינלאומי, עו"ד לדיני משפחה וכיוצא בזה.

בשלב השלישי והאחרון לאחר שהיתכנות האמנה המשפחתית נבדקה ואושרה על ידי בעלי המקצוע המתמחים בכל סוגיה וסוגיה, חתומים עליה כל הצדדים לאמנה, שהם בד"כ שותפים או בני משפחה. יודגש כי האמנה המשפחתית היא הסכם משפטי לכל דבר ועניין וחלים עליה כל ההלכות שחלות במסגרת דיני החוזים.  חשוב לוודא כי האמנה תהיה כתובה בצורה בהירה ועניינית תוך התווית כללים ודרכי פעולה מפורטים ככל שניתן וברורים.

עו"ד ארז קרט,  שיתף אותנו בדוגמאות רבות לחשיבות האמנה המשפחתית מתוך מרכז הגישור, מגשרים בשניים , בהובלתם של עו"ד דורית גלוברמן-קרט ועו"ד ארז קרט המתמחים בהעברה בין-דורית.

המרכז מנע סכסוכי ירושה מורכבים בדרכי שלום וגישור וזאת עקב העובדה שהשילוב בין שני מגשרים, אישה וגבר, בעלי ידע משפטי רחב בסכסוכי משפחתים, אשר מופעים באופן קבוע בבתי משפט לענייני משפחה, מאפשר להם ליישום פתרונות יצירתיים ולמנוע סכסוכים בתוך המשפחה.

עו"ד קרט ציין מניסיונו כי האמנה המשפחתית מונעת חיכוכים בין בני המשפחה, יוצרת סדר בעסק, מסדירה את ההתנהלות ודרכי הפעולה בין בני המשפחה העובדים בעסק תנאי העסקה ותגמול וכן בין העסק לבין גורמים חיצוניים. האמנה מסייעת בבניית המורשת המשפחתית לדורי דורות.

ליצירת קשר עם המרכז לצורך העברה בין דורית – לחצו כאן

להקדים תרופה למכה  - מתי כדאי להתחיל תהליך של העברה בין-דורית בעסק או בחברה?
אתמול! גם אם השותפים ובעלי העסק הם יזמים בשנות ה 40 לחייהם, אין לדעת מה יוליד יום. הצלחה בהליך ההעברה הבין דורית מצריך תכנון מוקדם והיערכות מתאימה מראש, אשר עשויים למנוע מחלוקות בתוך המשפחה ותאונות מס. לפיכך, רצוי לעשות את תהליך ההעברה הבין דורית באופן הנכון והיעיל ביותר, תוך בחינת כלל השיקולים המיסויים, המשפחתיים, הכלכליים, המשפטיים והמסחריים. 

לסיכום, ברנרד ארנו בחר בדרך של העברת הונו המאפשרת לו לשמור על שליטה בקבוצתו תוך שיתוף ילדיו בממשל. הוא גם הבטיח את עתיד האימפריה שלו על ידי הגבלת הסיכונים של פיזור או דילול ההון המשפחתי. הוא הפגין חזון אסטרטגי ויכולת עסקית נלהבת. ולא פחות חשוב מכך נעזר בבעלי מקצוע מתאים לכל אורך הדרך תוך שהוא מבצע בכל שלב תכנון מוקדם והיערכות מתאימה מראש.
מודגש כי תכנון המתאים למשפחה אחת אינו מתאים בהכרח למשפחה אחרת.

ליצירת קשר עם המרכז לצורך העברה בין דורית – לחצו כאן

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר