הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

׳תרגילי חקירה׳ הם טכניקות שבהם משתמשים השוטרים על מנת לגרום לנחקר להודות בביצוע העבירה, להפליל את עצמו או אדם אחר, לעורר אצלו תגובות רגשיות של ייאוש, של פחד, של אובדן. 

השוטרים משתמשים בעובדה שפער הכוחות נוטה לטובתם, על מנת להפעיל לחץ על הנחקר כדי לחלץ ממנו מידע מפליל ולנהוג בניגוד לרציונל הקר. כדי לבלבל את הנחקר, השוטרים משתמשים בשקרים, בזיוף ראיות, בבידוי עדויות, והכל כדי להציג לנחקר מציאות בדיונית. מציאות חלופית. 

כשאין ראיות, ממציאים ראיות. השיטות הן רבות.
 
לכאורה, אפשר ׳להבין׳ את השוטרים, שכן הם לוחמים בפשע ובפושע, ולצורך פיצוח התיק, עליהם לנקוט בתחבולות, על בסיס האימרה הידועה ׳בתחבולות תעשה לך מלחמה׳. 

עורך הדין יעקב שקלאר (צילום: אימפקט שירותי הפקה)

אבל רק לכאורה. כי תרבות השקר הזאת, הבנויה על אותה ׳הבנה׳, כאילו אין ברירה, מחלחלת לכל שדרת שומרי החוק. הם פשוט מתרגלים לשקר. הם משקרים כדרך עבודה מקובלת. הם מקצרים דרכים. מעדיפים ראיות קלות על פני חקירה מסובכת. 

בארגון מעודדים את השוטרים לשקר. 
הם מחפים זה על זה. 
משקרים בצוותא. 
מתאמים את השקרים. 
רושמים אותם. 
מזייפים דוחות פעולה, מיזכרים מפלילים. 

החוקרים בודקים זה את שקריו של רעהו, על מנת לא ליפול אחכ בחקירה הנגדית. הם יושבים באותו חדר ורושמים את דוחותיהם ומפנים זה לדוח של רעהו. מחלקים את תפקידי השקר. שכל חוקר ישקר בגיזרה שלו ויעצום עיניו או יאבד זיכרונו בנוגע לשקרי חברו. 

כשהשקר הופך לדרך חיים, לתרבות, לנוהג, להרגל, הוא הופך לטבע שני - שמטרתו להשיג הפללה בכל מחיר, ובמסגרת זאת משקרים השוטרים גם לשופטים. 

השוטרים מנצלים את יוקרתם, את מהימנותם, את מדיהם, את היותם ׳בצד הנכון׳ וגם את חוסר הברירה של השופטים, כדי להוליך שולל את בתי המשפט, שנותרים חסרי כלים להתמודד עם השקרים, ונאלצים בעל כורחם לעצום עיניים בפני האי דיוקים, לשון המעטה, שמתגלים. 

לכן נחקר, בבואו לחקירה פלילית, בחשד לביצוע עבירה, צריך לנקוט ב 5 צעדים קבועים כדי להמלט מהפללה עצמית, ולענות כך:

  1. למה אתה שואל? - לשאלות פתוחות
  2. מה עשיתי רע? - לברר את העובדות המיוחסות במדויק
  3. בוא תראה לי - לברר את הראיות במדייק. 
  4. לא עשיתי שום דבר רע - הכחשת העבירה בכל מחיר. 

הצעד החמישי הוא ׳גירסה מזכה׳, ויש לנקוט בו רק במקרה שעברתם את כל 4 הצעדים הראשונים ואתם בטוחים לחלוטין שזה לא אתם, וגם אז לפרט אותה בקצב הכתבה. יש עוד כמה דברים שצריך לדעת לפני חקירה פלילית, אבל תרשים הזרימה הזה, בגדול, יציל אתכם מהפללה.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר