הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

כותב: עו"ד ונוטריון ארז קרט

תכנית הורשה דיגיטלית היא קבוצה של הוראות ומסמכים המציינים כיצד הנכסים והחשבונות המקוונים שלכם ינוהלו לאחר מותכם או אי כשירותכם. תכנית הורשה דיגיטלית יכולה לעזור להגן על פרטיות, לשמור על המורשת שלכם ולמנוע גניבת זהות והונאה.

עורך דין ונוטריון ארז קרט
עורך דין ונוטריון ארז קרט

למה צריך תכנית הורשה דיגיטלית?
יכול להיות שיש לכם יותר נכסים דיגיטליים ממה שאתם מעריכים. נכסים דיגיטליים כוללים כל מידע או נתונים המאוחסנים באופן אלקטרוני, כגון: חשבונות אימייל, חשבונות מדיה חברתית, חשבונות בנקאות והשקעות מקוונים, חשבונות קניות מקוונים, ארנקי מטבעות קריפטו, 
חשבונות אחסון בענן, תמונות וסרטונים דיגיטליים, מוזיקה דיגיטלית וספרים, בלוגים ואתרי אינטרנט, שמות מתחם וסימנים מסחריים, חשבונות משחקים מקוונים, תכניות נאמנות ונקודות תגמול.

לחלק מהנכסים הללו יש ערך פיננסי, כגון מטבעות קריפטוגרפים, שמות דומיין או נקודות נאמנות. לאחרים יש ערך סנטימנטלי, כגון תמונות, סרטונים או בלוגים. לחלקם עשויות להיות השלכות משפטיות, כגון חוזים, חשבוניות או רישומי מס.

אם אין לכם תכנית הורשה דיגיטלית, ייתכן שהנכסים הדיגיטליים לא יהיו נגישים, יאבדו או יימחקו לאחר מותכם או אי כשירותכם. ייתכן שהמשפחה או היורשים לא ידעו אילו חשבונות יש או כיצד לגשת אליהם. החשבונות המקוונים עשויים להיות פגיעים לאקרים או לגנבי זהות. 
ייתכן שהמורשת הדיגיטלית שלכם תימחק או תישכח.

שלב 1 - ערכו רשימה של כל הנכסים הדיגיטליים וכיצד לגשת לכל אחד מהם
רישומו את כל הפלטפורמות והשירותים המקוונים שבהם אתם משתמשים, יחד עם שמות המשתמש, הסיסמאות, שאלות האבטחה ופרטי התחברות אחרים עבור כל חשבון. 

שלב 2 - החליטו מה אתם רוצים שיעשה עם הנכסים האלה
עבור כל חשבון או נכס דיגיטלי, בחרו האם להעבירו למוטב או יורש ייעודי, למחוק אותו או לסגור את החשבון, להעביר אותו לארכיון או להוריד עותק או אפילו לשמור אותו פעיל.

חשוב לבדוק  גם את תנאי השירות ואת מדיניות הפרטיות של כל פלטפורמה או שירות שבהם אתם משתמשים. לפלטפורמות מסוימות עשויות להיות כללים או אפשרויות ספציפיות לטיפול בחשבונות של משתמשים שנפטרו או חסרי כשירות. 

שלב 3 – הפכו את זה לחוקי - ערכו צוואה שמאפשרת ליורשים גישה לנכסים הדיגיטליים
חשוב לערוך צוואה שמציינת היכן נמצא פירוט הנכסים הדיגיטליים, ומאשרת ליורשים גישה לאותם נכסים תוך התייחסות לחוק הפרטיות.
חשוב מאוד לא לכלול את הסיסמאות או מידע אחר על גישה לנכסים דיגיטליים בצוואתכם. לאחר לכתכם לעולם שכולו טוב, הצוואה שלכם הופכת למסמך ציבורי, מה שאומר שכל אחד יכול לקרוא אותה - כולל כל מידע רגיש שהיא עשויה להכיל.

פתרון טוב לכך הוא להפנות בצוואתכם למסמך חיצוני המכיל את כל המידע הדרוש להסדרת העיזבון הדיגיטלי שלכם. בדרך זו, אתם יכולים להמשיך להוסיף, לתקן ולעדכן את המסמך מבלי שתצטרך לשנות רשמית את הצוואה שלכם או לסכן את הנכסים הדיגיטליים שלכם.

אנחנו ממליצים על שימוש במערכת צוואה חסינה™ אשר מאפשרת בקלות את שילוב של שירות ירושה דיגיטלי (כגון: כספת סייבר™) בתוך הצוואה כחלק אינטגרלי מהמערכת.

צוואה חסינה™ היא מערכת שמאפשרת לכם ליצור את הצוואה שלכם אונליין בסיוע ידידותי, צעד אחר צעד, באמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית. צוואה חסינה™ מאפשרת לכל אחד לנסח בקלות את ההוראות שהוא רוצה לכלול בצוואה לשפה משפטית.

לאחר הניסוח במערכת, מתקיימת שיחת זום בין המצווה לבין עו”ד שמתמחה בדיני ירושה בישראל, עו"ד המבין את רצונו וצרכיו של המצווה ובודק את טיוטת הצוואה, שיצרה מערכת הבינה המלאכותית וזאת על מנת לוודא שהכל תקין ומדויק.

בתהליך הזה מוטמעים בצוואה מנגנונים חכמים ויצירתיים למניעת סכסוכים בין יורשים ובמשפחה בכלל. התוצאה המתקבלת - הצוואה ברורה ומדויקת ובכך נמנע סילוף רצון המצווה, ככתוב רצונו של אדם כבודו.

שלב 4 – אחסנו מידע זה במיקום מאובטח אך נגיש
להלן שלוש דרכים עיקריות שבהן תוכלו לאחסן בצורה מאובטחת מידע רגיש מסוג זה:

  1. במשרדו של עו"ד עורך צוואתכם.
  2. בשירות ירושה דיגיטלי מקוון מפוקח על ידי נוטריון (כגון: כספת סייבר™).
  3. בארון תיקים או כספת נעולה.

לא משנה איך תחליטו לאחסן את תכנית הורשה הדיגיטלית שלכם, חשוב שתוודאו שהגישה אליה היא גישה נוחה וזמינה עבורכם, קרי תוכלו לגשת אליה בכל רגע נתון ולעדכן אותה ללא תלות בגורם צד ג' וללא צורך בשינוי צוואתכם.

הפתרון המושלם - כספת סייבר™ - שירות ירושה דיגיטלי מתקדם
הדרך הטובה ביותר להגן על נכסים דיגיטליים היא באמצעות עריכת צוואה המתייחסת לנכסים הדיגיטליים ובה לתת הוראות והנחיות מפורשות בנוגע לשימוש שייעשה בהם, תוך התייחסות לחוק הגנת הפרטיות. מומלץ להיעזר במערכת צוואה חסינה™ לעריכת צוואות באמצעות בינה מלאכותית, שם הדבר נעשה כחלק אינטגרלי מהצוואה שאתם עורכים, לרבות הפניה מתאימה לשירות ירושה דיגיטלי.

חשוב לזכור לשלב בצוואה הפניה לשירות ירושה דיגיטלי. שירות הירושה הדיגיטלי מאפשר לבעלי נכסים דיגיטליים לקטלג בקלות את נכסיהם, לקטלג ולאחסן בבטחה את הסיסמאות החשובות, המפתחות הפרטיים וכל אישור אחר.

דוגמא מצוינת לשירות כזה היא כספת סייבר™.
כספת סייבר™ פותחה על ידי עו"ד והנוטריון ארז קרט, ממובילי הליגלטק הישראלי ומייסד צוואה חסינה™. שנים רבות וניסיון עשיר בתחום של דיני המשפחה, ובמיוחד בנושאים של ייפויי כוח מתמשך, צוואות וירושות לימדו אותו על הצרכים החיוניים והמגוונים לשמור על מידע ומסמכים הן של נכסים מוחשיים והן של נכסים דיגיטליים בחיסיון מוחלט עד להתרחשות אירוע כזה או אחר. כספת סייבר™  היא פרי התובנות והלקחים של עו"ד קרט מניסיונו והיא עוצבה לענות על הצרכים שהכיר בעבודתו.

כספת סייבר™ יכולה להכיל בתוכה מגוון סוגי מידע החל מפירוט הנכסים המוחשיים שלכם, כגון: נכסי מקרקעין, כלי תחבורה, פרטי חשבונות הבנק, פרטי חסכונות, תכשיטים , רכוש שאינו מצוי בישראל וכיוצא בזה. וכן פירוט הנכסים הדיגיטליים שלכם, כגון: מיקום הסיסמאות שלכם, חשבונות דואר אלקטרוני, רשתות חברתיות, מכשירים דיגיטליים, שירותי מוזיקה, אתרי קניות, משחקים, אחסון ענן, רישיונות לתוכנות ואפליקציות, אחסון אתרים ודומיינים, ארנקי קריפטו, שירותים דיגיטליים שונים ועוד ועוד…

כספת סייבר™ נמצאת תחת ניהולו ופיקוחו האישי של עו"ד ארז קרט והוא מאפשר גישה אליה למורשים בלבד לפי הנחיות בעל הכספת לאחר זיהוי מדוקדק, במקרה פטירה, רק לאחר קבלת תעודת פטירה רשמית של מדינת ישראל ובמקרה של אבדן כשירות רק בעקבות אישור מהאפוטרופוס הכללי להפעלת ייפוי כוח מתמשך.

כספת סייבר™ מסייעת לכם לוודא שלאנשים הנכונים לפי בחירתכם, יהיה כל המידע הרלוונטי, ההנחיות והמסמכים להם יזדקקו בבוא היום.

המלצה חמה מטובי עורכי דין בתחום
כיום המלצה היא להוסיף לכל צוואה ו/או ייפוי כוח מתמשך כספת סייבר™, פנו עוד היום לעו"ד ובקשו לערוך צוואה וייפוי כוח מתמשך שמפנים לכספת סייבר™.

לאתר צוואה חסינה™ -  www.immunewill.co.il  
לאתר כספת סייבר™ - www.cybervault.co.il 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר