מנכ"לית קרן שלם, ריבה מוסקל, היא הבית של ציבור עצום בישראל שבזכותה מקבל מענה ייחודי ומקיף - ציבור האנשים עם המוגבלויות. קצרה היריעה מלהכיל את המנעד הרב של תחומי הקרן - החל מפיתוח שירותים ומיזמים לשילוב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בקהילה, דרך פיתוח ותקצוב מחקרים יישומיים בתחום, שיפוץ ובניית מעונות יום ומרכזי יום בקהילה ועוד. סיפורה האישי של מוסקל, הוא שמניע אותה ביתר מרץ לפעול למען אוכלוסייה זו. במהלך היום הראשון של הכניסה הקרקעית במלחמת לבנון השנייה, נהרג בנה, סמ"ר רפנאל מוסקל.
 
"הוא היה נגביסט חוד, בחור חזק שרצה להיות הכי טוב שיש. הוא רצה מאד להתקבל לסיירת מטכ"ל והגיע לסיירת אגוז. הוא אהב מאוד את הצבא, והתחושה שהוא מגן על המדינה הסבה לו אושר רב". את השם המיוחד, נתנו ריבה ובן זוגה משה כתפילה לרפואת אחותו שהייתה אז חולה מאד. "הוא היה ילד יפה ובחור נאה עם קסם אישי וחוש הומור מפותח מאוד. ילד שיודע לאהוב, היה לו חיבוק עוטף כזה, מאד מצחיק וכיפי ומאד משפחתי. הוא באמת נתן לכולם הרגשה שהם החברים הכי טובים שלו". המוות של רפנאל, הבן השלישי במשפחה, זיעזע את ריבה: "זאת מכה שקשה לקום ממנה. אנחנו כבר 17 שנה אחרי אבל לזמן יש משמעות אחת מבחינתי, בכל שנה שעוברת אני מתקרבת אליו".

סמ''ר רפנאל מוסקל ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)
סמ''ר רפנאל מוסקל ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

 
ריבה, קלינאית תקשורת במקצועה, החלה לעבוד בקרן בשנת 1995 כרכזת פרוייקטים וכעבור שש שנים היא מונתה למנכ"לית. הממשלה הקודמת העבירה בכנסת את "חוק זכויות לאנשים עם מוגבלויות", שהגדיל את התקצוב המגיע לכלל הגופים באופן משמעותי עם ייעוד מוגדר: הקמה של מסגרות טיפול בקהילה לאנשים עם מוגבלויות מהגיל הרך ועד זקנה, להשלמת פערים הקיימים בתחום. "אנחנו ברי מזל שקיבלנו את הסיוע הזה וההדגש שלנו הוא על פיתוח מענים בקהילה בבית עם בני המשפחה, או עם דיור בקהילה המקנה אפשרויות רבות ועוד". היא מספרת כי חוץ מהמשפחה והחברים שנותנים המון כוח גם העכודה שלה היא כזאת: "מבחינתי קרן שלם היא לא רק עבודה - זה ייעוד וזכות והוא כל הזמן נוכח. לפעמים, אני מקבלת ממנו "ד"שים". זה יכול להיות שיר ברדיו שהוא מאוד אהב, או אנשים שהכירו אותו, הוא נותן לי השראה. הוא היה אוהב אדם, ואני עובדת בשביל אנשים. זו זכות גדולה מאוד שאין להרבה אנשים ואני יודעת שכשהוא מסתכל עליי מלמעלה, גם הוא מבין את זה".