בפעם הראשונה בהיסטוריה של משמר הגבול העניק מפקד מג"ב צל"ש ללוחמות ולוחמים שנבחרו על פועלם במשימות המבצעיות ועמדו בקריטריונים שנקבעו לצורך קבלת העיטר. ההחלטה להעניק צל"ש ללוחמות וללוחמים, התקבלה לפני שנה בעת שפרסם מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, את הבשורה לפיה הוא מציב קריטריונים אשר יזכו אותם בהערכות לנוכח הצטיינותם בפעילויות המבצעיות.

על פי ההודעה, ניתן דגש ייחודי על הפעילות אל מול שמירה על ערכים בלחימה כמו יוזמה, נחישות, חדשנות, חתירה למגע, שמירה על חיי אדם, גילוי אומץ לב ועוד. במג"ב משרתים כיום כ-8,000 לוחמות ולוחמים בשירות סדיר, קבע ומילואים, הפרוסים במנעד משימות רחב שכשהמטרה העיקרית היא סיכול טרור, לחימה עיקשת בפשיעה החמורה ומעל הכל הגנה על חיי אדם.

בתוך כך, ניצב אמיר כהן העניק השבוע את הצל"שים בטקס הענקת העיטורים. מי שזכו לצל"ש המפקד הם:

אדל סמדר ושיר אטדגי, ששירתו ביחידת הסיירות של מג"ב בירושלים. ב-13 בספטמבר 2021, פיקדה אדל על שיר ושבע סיירות נוספות. בזמן תחלופת המשמרת אדל והצוות הבחינו בהמון שנס על נפשו מחנות "אדיקה" בסמוך לתחנה המרכזית בירושלים תוך שהן שומעות מצעקות האזרחים "מחבל! פיגוע!". אדל שמיד הבינה כי זהו זמנן לפעול, דרכה את נישקה האישי ואת צוות הסיירות שתחת פיקודה.

אדל ושיר חתרו למגע והסתערו על החנות, שם הבחינו במחבל האוחז בסכין בידיו תוך שנאבק באזרח תמים. בנחישות ובמקצועיות, ביצעו ירי מדויק לעברו של המחבל עד לנטרול, בפעילותן עצרו את מסע ההרג אותו תכנן המחבל לבצע והצילו חיי אזרחים רבים. "ראינו את ההמון יורד וצורח, פרקנו מהרכב, דרכנו נשקים , שתי סיירות נכנסו מכניסה אחת, אני נכנסתי מכניסה אחרת זיהיתי את המחבל בזמן שהוא נאבק עם אזרח כשהסכין בידו, ביצענו ירי עד לרגע שצעקתי "חדל" כדי לא ליצור ירי דו צדדי", מתארת אדל את האירוע.

על אירוע נוסף שהתרחש בבירה, קיבלו את העיטור גם סמ"ר ליאור נגר וסמ"ר אלפרד אליעזר, אשר משרתים ביחידה בגזרת העיר העתיקה בבירה. ב-30 בפברואר 2021, בזמן שהיו במשמרת הבחינו באישה חשודה וניגשו לבדוק אותה. בעת שניגשו לחשודה ודרשו שתגיש להם את תעודת זהות, שלפה החשודה מתיקה האישי סכין וניסתה לדקור את לוחמי הצוות, שהיו דרוכים ומוכנים לא היססו ומיד חתרו למגע.

סמ״ש אלפרד אליעזר, סמ״ר ליאור נגר (צילום: דוברות המשטרה)
סמ״ש אלפרד אליעזר, סמ״ר ליאור נגר (צילום: דוברות המשטרה)

הלוחמים השיבו בירי מדויק לעבר המחבלת וניטרלו אותה, בפעולתם גילו הלוחמים מקצועיות וקור רוח המצופים מלוחמות ולוחמי משמר הגבול. "תחושת סיפוק וגאווה ענקית, כי בסופו של דבר התגייסתי בשביל זה, נלחמנו שנינו להיות לוחמים", סיפר בהתרגשות גדולה ליאור אחרי האירוע.

עוד ממקבלי העיטור, הם לא אחרים מאשר לוחמי הימ"מ. בשנת 2021 הוכרזה הימ"מ כיחידה הלאומית ללוחמה בטרור, לוחמיה פועלים במשימות מיוחדות ובסיכול טרור בליבם של מעוזי הטרור הקשים והאלימים ביותר בשטחי יהודה ושומרון. בחודש פברואר 2022, פעלה יחידת הימ"מ בלב שכם למעצרם של מספר מחבלים מחוליית טרור שביצעה מספר ימים קודם לכן פיגוע ירי לעבר כוחות צה"ל ומתפללים בסמוך לקבר יוסף וכנגד מוצבי צה"ל שבסביבה. במהלך הפעילות פשטו לוחמי הימ"מ על רכבם של המחבלים שהיו חמושים בנשקים ארוכים וניטרלו אותם. על פעילות זאת נבחרו אחד-עשר לוחמי היחידה שפעלו באומץ לב ובמקצועיות הראויה לשבח והוחלט לעטרם בצל"ש מפקד מג"ב.

לוחמי המ''מ (צילום: דוברות המשטרה)
לוחמי המ''מ (צילום: דוברות המשטרה)

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן אמר בטקס: "היום בשעות הערב המוקדמות בטקס מרגש הענקתי לראשונה אות צל"ש מפקד מג"ב לחמישה עשר לוחמים ולוחמות שפעלו בהצטיינות בהקרבה, תעוזה ובאופן יוצא דופן במהלך פעילות מבצעית. הענקת העיטורים מביאה לידי ביטוי לא רק מעשה גבורה אישי אלא את מורשתו של חיל שלם הנאמן ומסור לעם ולארץ מזה שבעה עשורים. בחזוני רואה אני את העשור השמיני של החיל. עשור בו ממשיך החיל לשאת בנס השמירה על בטחון האדם, ממשיך לפעול למען חיזוק המשילות ושלטון החוק- בכל מקום, שעה וזמן בו הוא נדרש לכך".

"אני רואה את משמר הגבול חיל המוביל בהגנה על בטחון הפנים ובשמירה על החוסן הלאומי. כוח הפועל בעצמאות מבצעית ובאחריות משימתית, חיל מבצעי מקצועי המשפיע על המשילות והביטחון האישי בשגרה ובעתות חירום", הוסיף.