מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS) ומרכז מורשת בגין יקיימו כנס משותף, שיעסוק בבחינת השימוש בצה"ל ככלי במאבק הפוליטי הנוכחי על הרפורמה המשפטית, נוכח הסכנה  להמשך יכולתו של צה"ל לפעול אם יימשך האיום בסרבנות של חיילים בסדיר ואנשי מילואים.

מוביל הכנס, הפרופ' אל"מ (במיל) גבי סיבוני, עמית בכיר במכון, מזהיר לקראתו כי "תופעות ההמרדה והסרבנות, שראינו בצה"ל בעת האחרונה, גורמות לנזק גדול מאוד לא רק לצבא, אלא למדינת ישראל כולה. השימוש בצה"ל במאבק ברפורמה המשפטית פסול, ועלול לגרום לנזק בלתי הפיך ולהביא לפגיעה בביטחון המדינה".

פרופ' אל''מ (במיל) גבי סיבוני (צילום: חן גלילי)
פרופ' אל''מ (במיל) גבי סיבוני (צילום: חן גלילי)

"השימוש שנעשה בצה"ל, ביחידות מילואים, בסמלי הצבא במסגרת הפגנות וצעדות מחאה, כמו גם הפצה של מכתבים עליהם חתומים משרתי מילואים ביחידות שונות (טייסים, אנשי מבצעים מיוחדים, משרתי מילואים 8200, צוותי קרקע בחיל האווירי ועוד), הקוראים שלא להתייצב למילואים במחאה פוליטית נגד הרפורמה המשפטית, יצרו מציאות פוליטית קשה מאוד בתוך החברה הישראלית המאיימת על הלכידות החברתית".

"הקריאות לסרבנות בצה"ל עלולות להשבית את צה"ל כארגון לוחם, ומהוות סכנה למדינת ישראל". הכנס צפוי לספק פרספקטיבה היסטורית רחבה על אופני התפתחות תופעת הסרבנות מקום המדינה ועד היום, וינסה להבין את תופעת הסרבנות, את מקורה ואת דרכי הפעולה הנדרשים לצמצומה.

מלבד פרופ' סיבוני, ישתתפו בכנס חוקרים בכירים ומובילים ממכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS), בהם נשיא המכון, הפרופ' אפרים ענבר, הפרופ' אייל בן ארי, הד"ר יגיל הנקין ועורכת הדין יפעה סגל.

פרופ' אפרים ענבר, נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS) (צילום: JISS)
פרופ' אפרים ענבר, נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS) (צילום: JISS)

כמו כן, ייקחו חלק בכנס הרצל מקוב, ראש מרכז מורשת בגין, הפרופ' אודי לבל, חוקר באוניברסיטת בר-אילן ובמרכז מורשת בגין, הפרופ' קובי מיכאל מהמכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), עורכת הדין יסכה בינה, ראשת מחלקת המחקר והליטיגציה בתנועה למשילות ודמוקרטיה, ובכירים לשעבר בצה"ל, דוגמת האלוף (במיל) גרשון הכהן, מפקד הגיס המטכ"לי לשעבר, ותא"ל (במיל) ארז וינר, עוזר הרמטכ"ל לשעבר.

המושב הראשון יכלול דיון בפרספקטיבה ההיסטורית של שימוש בצה"ל במאבקים היסטוריים לאורך השנים, ואילו המושב השני יעסוק בדוגמה האקטואלית מאוד של משמעות השימוש בצה"ל במאבק ברפורמה המשפטית, לרבות ההשפעה של שימוש בצה"ל על ההרתעה מול מדינות אויב, משמעות אסטרטגית ועוד.

הכנס יתקיים ביום שני, ב' בסיוון ה'תשפ"ג, 22/5/2023, במרכז מורשת בגין, רחוב ש.א. נכון, 6, ירושלים.
הכניסה לערב העיון חופשית לקהל הרחב בהרשמה מראש באתר מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS).