לאחר שביטול חוק ההתנתקות אושר במליאת הכנסת בחודש מרץ האחרון, אלוף פיקוד המרכז, יהודה פוקס, חתם היום (שבת) על צו המתיר את השייה במקום ליהודים. הצו קובע בנוסף, כי השטח יהיה תחת המועצה האזורית שומרון.

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון הגיב על הצו: "זהו יום חג. יום חשוב בהיסטוריה של מדינת ישראל. יום בו נעשה צדק היסטורי לאחת העוולות הגדולות שנעשו במדינה הזו לארץ ישראל ולאזרחים ישראלים. אני מברך את ראש הממשלה בנימין נתניהו, את שר הבטחון יואב גלנט ואת הממשלה הזו על המהלך האמיץ והחשוב הזה שעוד יירשם בספרי ההיסטוריה של מדינת ישראל, מהלך של מנהיגים שהעזו לשנות את המציאות ולתקן. פנינו לעתיד: להתיישבות, לבנייה ולהפרחת השממה שנכפתה עלינו". 

עוד הוסיף דגן: "נשבעתי במהלך הגירוש שכל עוד נשמה באפי, אני אפעל כדי לחזור.  מתוך הטראומה הזו אנחנו פעלנו ופועלים. יש לי חוב מוסרי להקים את היישובים האלו מחדש, אמרו בגירוש שהממלכה קיבלה החלטה, אז כעת הממלכה החליטה לתקן. עכשיו אנחנו עוברים לשלב הבא: להתחיל לתכנן את הקמת היישובים בצפון השומרון מחדש. חזרנו הביתה".

כאמור, מליאת הכנסת אישרה בחודש מרץ האחרון בקריאה שנייה ושלישית את החוק לביטול חוק ההתנתקות מצפון השומרון. הצעת החוק עברה בתמיכה הכוללת גם סיעות מהאופוזיציה, והחוק עבר ברוב של 31 מול 18 שהצביעו נגד. ע"פ הצעת החוק, שם החוק ישונה ל"חוק הפיצויים לנפגעי ההתנתקות", וכי סעיפים בחוק, אשר נוגעים לביטול הזכויות בשטח המפונה ולאיסור כניסה ושהייה בשטח זה – יבוטלו. בכך, לא תהיה שום מניעה להמשיך את התפתחות הישיבה בחומש והישובים במקום. 

לאחר אישור החוק, תקף משרד החוץ האמריקאי את ישראל. בהצהרה הרשמית נאמר כי "החקיקה לביטול ההתנתקות בצפון הגדה המערבית היא פרובוקציה ומהווה הפרה של התחייבויות שממשלת ישראל נתנה לארה"ב מוקדם יותר השבוע. אנו קוראים לממשלת ישראל לא לאפשר למתנחלים לשוב לצפון הגדה".

יגאל ברנד, מנכ"ל ההנהגה העולמית של תנועת בית"ר  בתגובה לחתימת אלוף הפיקוד על ביטול השהיה בחומש: "תנועת בית"ר הקימה את הישוב חומש והחזרה ליישוב היא מהלך טבעי אחרי ביטול חוק ההתנתקות המיותר כל כך. בימים אלה ישנה חשיבות עליונה להמשיך את ההיאחזות והריבונות בכל חלקי מדינת ישראל ובעיקר ביו"ש. בכוונתנו לעלות בקרוב יחד עם חברי תנועת בית"ר לישוב אותו הקימה התנועה - ואנחנו מצפים שממשלת ישראל תורה לאלוף הפיקוד לאפשר את החזרה גם לשאר היישובים בצפון השומרון".