שיא של כל הזמנים: במשרד הביטחון מפרסמים היום (רביעי) את נתוני הייצוא הביטחוני בשנת 2022 שעומד על סכום של 12.5 מיליארד דולר (כ-45 מיליארד ש"ח), הסכום הגבוה מאז ומעולם, כך אומרים במשרד הביטחון. על פי הנתונים, היקף היצוא הביטחוני הוכפל תוך פחות מעשר שנים, וגם בשלושת השנים האחרונות חלה עליה של 50 אחוזים בהיקף הייצוא, כך לפי נתוני המשרד.

אחד התחומים המובילים והדומיננטיים ביותר הוא תחום המל״טים והרחפנים, שכן סכום העסקאות בתחום זה מגיע לכרבע מכלל העסקאות. היקף היצוא הביטחוני בין ישראל למדינות הסכמי אברהם עומד על סכום של כמעט 3 מיליארד דולר, נתון מרשים שלמעשה תופס נתח של 25% מכלל העסקאות. כאשר יש סיכוי גבוה שבשנה הנוכחית אף יגיע להיקפים גבוהים יותר.

הקשרים עם מדינות אברהם, והמלחמה באירופה שמובילה להצטיידות בנשק מתקדם גם במדינות נוספות באירופה, הם הגורמים המרכזיים לעלייה ביצוא הביטחוני בשנתיים האחרונות. בחלוקת עסקאות היצוא הביטחוני בשנה החולפת, התחומים המובילים: מל״טים ורחפנים 25%. טילים רקטות ומערכו הגנה אווירית 19% מערכות מכ״ם ולוחמה אלקטרונית13%. תצפית ואופטרוניקה 10%.

בחלוקה גאוגרפית כאמור מדינות הסכמי אברהם תופסת נתח של כ-24% מהיצוא הביטחוני, אבל מדינות אסיה והפסיפיק מובילות עם נתח שוק של 30% ואחריהן מדינות אירופה עם 29%.

שר הביטחון יואב גלנט התייחס לנתוני הייצוא ואמר: "מדובר בנתונים חסרי תקדים והם משקפים בצורה הבולטת ביותר את עוצמתה הביטחונית ועליונותה הטכנלוגית של מדינת  ישראל״. אנחנו צופים כי מגמה זו תימשך גם בשנה הקרובה, הוסיף השר.

מנכ״ל משרד הביטחון האלוף אייל זמיר הוסיף: ״לייצוא הבטחוני יש תרומה חיונית לביטחון המדינה, לצמיחת הכלכלה ולחיזוק החוסן הלאומי״. התעשיות הביטחוניות בישראל מפרנסות קרוב ל- 100 אלף בתי אב באופן ישיר ועקיף בישראל". 

סיכום נתוני היצוא הבטחוני לשנת 2022 by maariv on Scribd

הוכפל בפחות מעשור

כאמור, מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל׳) אייל זמיר וראש אגף היצוא הביטחוני 'סיבט', תא"ל (מיל') יאיר קולס דיווחו היום על שיא חדש בהיקף היצוא הביטחוני לשנת 2022 ועל חתימת חוזים חדשים בהיקף של 12.546 מיליארד דולר. הנתונים הוצגו בכנס בכירי התעשיות הביטחוניות, בראשות שר הביטחון, יואב גלנט, שנערך במשרד הביטחון, בקריה, ת"א. 

מדובר בנתון הגבוה אי פעם ובשנה שנייה ברציפות שבה נקבע שיא חדש בהיקף חתימת החוזים החדשים. במהלך השנה הצליחו כ- 120 תעשיות ביטחוניות, בסיוע ובתמיכת סיבט ואגפי משרד הביטחון, לחתום על מאות חוזים משמעותיים ברחבי העולם, בהם גם מגה עסקאות בהיקפים של מאות מיליוני דולרים.

בשנים האחרונות, הגדיר משרד הביטחון את היצוא הביטחוני כמשימת על, שאליה התגייסו אגפים מרכזיים במשרד- סיבט, מפא"ת, מלמ"ב, אפ"י, האגף הביטחוני מדיני, היועץ המשפטי למערכת הביטחון ועוד. משרד הביטחון הוביל מאמץ לאומי להרחבת היצוא הביטחוני לשווקים חדשים, לצמצום רגולציה ולהסרת חסמים בירוקרטיים.

בנוסף ביצע המשרד מאמץ אינטנסיבי בעולם, תוך התמקדות בחיזוק קשרים אסטרטגיים והסכמי יצוא בין משרדי הגנה (GTG). שיתוף הפעולה בין המשרד לתעשיות הביטחוניות מתבטא בעליה חדה בהיקפי חתימת חוזים חדשים, זו השנה השלישית ברציפות. כל זאת תחת כללי אפ"י והאמנות בינ"ל.

שיא בהיקף היצוא הביטחוני של מל"טים ורחפנים, זינוק פי 10 בעסקאות יצוא בין משרדי ההגנה, מחצית מהחוזים הם 'מגה עסקאות' בהיקף של יותר מ-100 מיליון דולר. היקף היצוא הביטחוני למדינות הסכמי אברהם הגיע לכ-3 מיליארד דולר.

הנדבכים המשמעותיים ביצוא הביטחוני בשנת 2022: מערכות מל"טים ורחפנים (25%), טילים, רקטות, ומערכות הגנה אווירית (19%), מערכות מכ"ם ול"א (13%), כלי טיס מאוישים ואוויוניקה (5%), תצפית ואופטרוניקה (10%), אמצעי ירי ושיגור (5%), כלי רכב ורק"מ (5%), מערכות תקשוב וקשר (6%), מודיעין מידע וסייבר (6%), תחמושת וחימוש (4%), מערכות ימיות (1%), שירות לקוחות ושונות (1%).

נתוני היצוא הביטחוני לפי פילוח גיאוגרפי: אסיה והפסיפיק - 30%, אירופה- 29%, צפון אמריקה- 11%, מדינות הסכמי אברהם- 24%, אפריקה- 3%, אמריקה הלטינית- 3%.

שיעור חוזי היצוא בין מדינות (GTG) שחתם משרד הביטחון זינק גם הוא לשיא כל הזמנים, למעלה מ-4 מיליארד דולר לעומת 412 מיליון דולר בשנת 2018. מגמה זו משקפת עלייה של פי 10 בתוך 5 שנים.

שר הביטחון, יואב גלנט: ״הנתונים חסרי התקדים אותם מציגה מערכת הביטחון - ובמרכזם שיא חדש בהיקפי הייצוא הביטחוני - משקפים בצורה הבולטת ביותר את עוצמתה הביטחונית ועליונותה הטכנולוגית של מדינת ישראל. בזכות היצירתיות והחדשנות של אנשי התעשיות הביטחוניות ומשרד הביטחון, אנחנו מצליחים להקדים את אויבינו ולשמר את היתרון האיכותי למולם. לאזרחי ישראל יש היום סיבה גדולה לגאווה - גם בנתונים יוצאי-הדופן ובעיקר במי שניצבים מאחוריהם. השינויים העולמיים יצרו ביקוש רב לטכנולוגיות הישראליות שהפכו לשם דבר בעולם, ואנו צופים כי מגמה זו תמשיך ותתעצם גם בשנה הקרובה".
 
מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר: "לייצוא הביטחוני יש תרומה חיונית לביטחון המדינה, לצמיחת הכלכלה שלה ולחיזוק החוסן הלאומי. החיבור הייחודי בין יצירתיות וכושר ההמצאה של התעשיות הביטחוניות, הניסיון המבצעי של צה"ל והקשרים הביטחוניים של משרד הביטחון, מעצים את הנכסיות של ישראל בעולם.  התעשיות הביטחוניות מפרנסות קרוב ל-100 אלף בתי אב באופן ישיר ועקיף, כאשר רכיב משמעותי מכך באזורי הפריפריה. המובילות הזאת תמשיך להיות אבן דרך בחיזוק הביטחון הלאומי ובפיתוח הכלכלה הישראלית".

ראש 'סיבט' במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') יאיר קולס: "משרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות מסכמים היום ציון דרך היסטורי. היצוא הביטחוני חוצה בפעם השנייה ברציפות את הרף לנתון יצוא דו-ספרתי ומשלים זינוק של כ- 65% בתוך חמש שנים, בראש ובראשונה, בזכות הטכנולוגיות של התעשיות הביטחוניות הישראליות. הביקוש למוצרי התעשיות הביטחוניות הישראליות התעצם בשנה החולפת ואחד הביטויים לכך הוא הזינוק החד בעסקאות בין משרדי ההגנה (GTG). במבט קדימה, השינויים הגיאואסטרטגיים באירופה ובאסיה לצד הסכמי אברהם, יוצרים ביקוש גבוה למערכות ישראליות בקצה הטכנולוגיה".