שער הפתיחה לדור 5 של מערך הכטב"ם: טייסת 144 (עוף החול) קלטה אמש את הכטב"ם "ניצוץ" בטקס חגיגי שנערך בבסיס חיל האוויר בחצור. הטייסת הזו היא הראשונה אשר מפעילה את הכטב"ם החדש והמתקדם מתוצרת רפאל ואירונאוטיקס. כלי הטיס המתקדם פותח במסגרת פרויקט "ענני סערה", כשהמערכת היא רב זרועית ומהווה מרכיב משמעותי בלוחמה הרב מימדית. ה"ניצוץ" נועד לבצע משימות חוזי, מודיעין, ליווי כוחות קרקע, הכוונה לתקיפה ועוד.

טייסת 144 הוקמה בשנת 1972 והחלה את דרכה כטייסת קרב בחיל האוויר הישראלי. במהלך שנות פעילותה הטייסת הפעילה מטוסי קרב מסוג ״נשר״, "כפיר" ו"נץ". טייסת 144 ידועה בהשתתפות במלחמות ישראל עם הישגים יוצאי דופן במלחמת יום הכיפורים עם למעלה מ-40 הפלות אויב. ב-2022, הטייסת הוסבה לטייסת כטמ"ם ונפתחה מחדש בבסיס חה"א חצור. הכטמ"ם יביא לשיפור משמעותי ביכולתם של הכוחות הלוחמים לפעול בצורה התקפית ואפקטיבית בהתאם לנתונים שיקבלו. מדובר ביכולת חדשה של מערך הכטמ״ם, המהווה את שער הפתיחה לדור 5 של מערך הכטמ״ם בצה"ל.

מדברי מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר: ״זהו יום מרגש בו אנו עולים עוד קומה, יום בו לטייסת יש עוד מטוסים ואמל״ח לצד משרתים מעולים.
יום בו פרוייקט 'ענני סערה' הופך מחזון למציאות מופלאה. דרך רבה עברה הטייסת מאז הקמתה לפני כשנה, ועד קליטת המטוסים היום.
אני רוצה להעריך אתכם על כך".

מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר (צילום: דובר צה''ל)
מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר (צילום: דובר צה''ל)

מדברי מפקד טייסת 144, סא"ל ע': "זהו יום חג לצה״ל, לחיל האוויר ולטייסת 144 בפרט. יום בו אנו קולטים לחיל את מטוס הניצוץ אשר יהווה את עמוד השדרה למערך חדשני ופורץ גבולות אשר עתיד לשנות באופן דרמטי את מאזן הכוחות בשדה הקרב העתידי. מטוס הניצוץ המוצג בגאון לפניכם הינו פיתוח כחול לבן יוצא דופן, המשלב בתוכו חדשנות, יצירתיות וחדוות עשייה מאין כמוה. מטוס אשר יאפשר לנו כמערך, להמשיך לצמוח, להתרחב ולהפוך להיות בבוא העת לחוד החנית של יכולות צה״ל בעשורים הקרובים כנגד אויבנו שמנגד".
 
מדברי ר' מנהלת מל"טים במפא"ת שבמשרד הביטחון: "היום הנחנו לבנה נוספת בחומת הבטחון של מדינת ישראל. מערך ענני סערה מהווה קטר רב זרועי ופורץ דרך במערכי המל"טים של צה"ל, קטר טכנולוגי ותפישתי המיישם, בשיתוף כלל זרועות צה"ל, יכולות רובוטיקה ואוטונומיה אווירית הנמצאות בחזית הטכנולוגיה".

מדברי יובל מילר, סמנכ״ל בכיר וראש חטיבת אויר ומודיעין ברפאל: "רפאל ואירונאוטיקס גאות למסור לצה"ל ולחיל האויר את מערכת הביגור של "ענני סערה" ואת מטוס "הניצוץ" העומד בראשה. פרוייקט ״ענני סערה״, שרפאל ואירונאוטיקס מובילים בשנים האחרונות, הוא פריצת דרך משמעותית בשדרוג היכולות של חיל האוויר והוא מהווה מכפיל כח משמעותי. נמשיך לפעול למימוש חזוננו להיות נדבך משמעותי בביטחון מדינת ישראל".

מדברי דני סלסקי, מנכ״ל אירונאוטיקס: "מדובר בפריצת דרך אסטרטגית שתשנה את שדה הקרב העתידי. המערכת משלבת תפיסה מבצעית חדשנית עם יכולות טכנולוגיות אשר מהוות את חוד החנית ברמה העולמית ובמובנים רבים. כל זה התאפשר רק בזכות החיבור האיתן בין החזון של משהב"ט, חיל האויר והזרועות בצה"ל ביחד עם היכולות והפתרונות הטכנולוגיים החדשניים עם הרבה חשיבה מחוץ לקופסא ברפאל, באירונאוטיקס ובחברות הבנות שלה, בתכנית מרכזית זו״.