לקראת חקיקתו האפשרית של "חוק הגיוס" עם חזרתה של הכנסת מהפגרה לאחר החגים, ערכו במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS סקר שביקש לבדוק את עמדות הציבור בנושא ואת ההשלכות האפשריות של העברת החוק במתכונתו הנוכחית. 

סימן לדאגה? "חוק הגיוס במתכונתו הנוכחית יביא להחרפת המשבר בצה"ל"
החרדים לא מתפשרים: חקיקת חוק גיוס ופסקת התגברות - או שאין ממשלה

68% מהנסקרים מתנגדים לחוק הגיוס לפיו חרדים יהיו פטורים באופן גורף  משירות חובה, לעומת כ-25% התומכים בחוק זה. כ-7% ענו "לא יודע/ת". כמעט שליש (29%) מההורים לבני 18-16 מסרו כי במידה ויחוקק חוק הגיוס הוא ישפיע על האופן בו יעודדו את ילדיהם לשרת בצה"ל. מתוכם, כ-60% מתוכם העידו כי בעקבות החוק יעודדו את ילדיהם שלא להתגייס לצה"ל, ו-31% העידו כי בעקבות החוק יעודדו את ילדיהם להתגייס אך לא לשירות קרבי. 

37.5% מהנשאלים סברו כי במידה ויחוקק חוק הגיוס הם יתמכו באלו אשר יצהירו על הפסקת ההתנדבות לשירות מילואים, במידה ואכן יהיו כאלה. התמיכה גדולה אף יותר בקרב גילאי 65 ומעלה, שם היא עומדת על מעל 50%, ובקרב אלה המזהים עצמם עם השמאל (שמאל ושמאל מתון) שם התמיכה היא של כ-68%.

67% מהנשאלים סבורים שהסולידריות החברתית בישראל תתערער במידה ויחוקק החוק. לעומתם 5% סברו שהיא תתחזק. גם כחמישית מקרב החרדים (22%) סברו כך, ורק כ-8% מתוכם סברו שהיא תתחזק. 41% מאמינים כי הפתרון הנכון ביותר בנושא גיוס חרדים הוא שירות חובה לכולם במסגרת צבאית או במסגרות קיימות של שירות אזרחי. 21% תמכו בהסדר לפיו יחול שירות חובה לכולם במסגרת צבאית או שירות אזרחי עם אפשרות ללימודי תורה כשירות לאומי. 

16% תמכו בפתרון של שירות חובה לכולם במסגרת צבאית או בשירות אזרחי בעל משמעות ביטחונית. כ-11% תמכו בביטול גיוס החובה ומעבר לגיוס מתנדבים בשכר מלא. 6% בלבד תמכו בפטור גורף לחרדים מגיוס לצה"ל והמשך שירות חובה לכל השאר. ראוי לציין כי כ-22% מהצעירים בגילאי 24-18 תומכים בביטול גיוס החובה ומעבר לגיוס מתנדבים בשכר מלא. בקרב הציבור החרדי זהו הפתרון המועדף (40%) והוא מקדים את התמיכה בחוק הגיוס המסתמן בו בחרו רק 27.3% מקרב ציבור זה. 

עידית שפרן-גיטלמן, חוקרת בכירה בתכנית לחקר הזירה הישראלית ב INSS ומורן דיטש, ראשת דסק הנתונים במכון: "תוצאות הסקר מאשרות את החשש לפיו חוק הגיוס המסתמן צפוי לפגוע פגיעה אנושה במודל צבא העם, ולערער את מעמדו של השירות בצה"ל ואת אתוס גיוס החובה. העברתו תדרדר אף יותר את הסולידריות החברתית המאותגרת גם כך בימים אלה. לא במקרה ההתנגדות לחוק המסתמן חוצה מגזרים פוליטיים והיא כוללת גם את רוב הציבור המזהה עצמו כימין או ימין מתון". 

הסקר נערך על ידי מכון "מדגם", בראשות מנו גבע בקרב 751 איש ואישה אשר מהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל (גילאי 18+), וכלל עיבוי מיוחד של אוכלוסיית ההורים לבני 18-16.