בעוד שהלחימה הקרקעית של הכוחות הישראלים בעזה נכנסת לשבוע השלישי שלה, מספר בתי חולים בצפון הרצועה הפכו למרכז הפעולות של הכוחות משני הצדדים. במקביל לטענות ישראל כי חמאס משתמש במתקנים אלו, ובאזרחים עזתים בכלל, כמגן אנושי, קולות ודיווחים פלסטינים מציגים את בתי החולים כנצורים או כעומדים בקו האש. 

הבוקר (ראשון) הודיע ארגון הבריאות העולמי כי נוא "איבד את הקשר עם אנשי הקשר שלו בבית החולים אל-שיפא בצפון עזה. ככל שממשיכים לצוץ דיווחים מחרידים על בית החולים שעומד בפני התקפות חוזרות ונשנות, אנו מניחים שהקשרים שלנו הצטרפו לעשרות אלפי עקורים והם בורחים מהאזור". ד"ר טדרוס ג'ברייסוס, ראש ארגון הבריאות העולמי, אמר כי המצב "מדאיג ומפחיד מאוד". 

כזכור, ישראל ביקשה מהאזרחים העזתים להתפנות מצפון עזה, כולל העיר עזה ושכונות סביבה, מאז אמצע אוקטובר. התקשורת הפלסטינית וואפא אמרה ב-8 בנובמבר כי 16 בתי חולים ו-34 מרכזי בריאות בכל רצועת עזה כבר הושפעו מהמלחמה ונסגרו. 

אילוסטרציה על שימוש חמאס בבית החולים ״שיפאא׳״ (צילום: דובר צה''ל)
אילוסטרציה על שימוש חמאס בבית החולים ״שיפאא׳״ (צילום: דובר צה''ל)

בית החולים שיפא 

בית החולים שיפא הוא מרכז הדאגה הרבה בעזה, מכיוון שהוא בית החולים הגדול ביותר בעזה. רשת CNN דיווחה הלילה כי "פעולות האיבה סביב בית החולים אל-שיפא בשבת לא פסקו". כזכור, במערכת הביטחון הישראלית הבהירו כי כוחות צה"ל נלחמו במחבלים רבים באזור בית החולים, בעוד שבחמאס טענו כי ישראל ביצעה תקיפות ולחימה בבית החולים עצמו.

דיווחים ב-CNN ציטטו גם את משרד הבריאות בעזה, המנוהל על ידי חמאס, שטען כי בית החולים נמצא במצור. "הצוות והמטופלים לא הצליחו לעזוב את בית החולים אל-שיפא", אמר המשרד המנוהל על ידי חמאס. הדו"ח צוטט את מנכ"ל המשרד, ד"ר מוניר אל-בורש. דובר צה"ל קרא, כאמור, כי "היה הרבה מידע מוטעה מעזה היום, אז אני רוצה להבהיר את העובדות. אין מצור, אני חוזר - אין מצור על בית החולים שיפא. הצד המזרחי של בית החולים פתוח למעבר בטוח של עזתים המבקשים לעזוב את בית החולים". 

שורשיו של בית החולים ארוכים והולכים עשרות שנים אחורה. במקור, היה בית החולים צריף של הצבא הבריטי. הוא הוסב לשימוש רפואי ב-1946, הורחב על ידי מצרים לאחר משבר סואץ ב-1956 ושופץ על ידי אדריכלים ישראלים בשנות ה-80. לאחר שישראל עזבה את עזה ב-2005 וחמאס השתלט על האזור ב-2006, השטחים התת-קרקעיים של בית החולים הפכו לכאורה למרכז פיקוד ושליטה של ​​קבוצת הטרור.

בבית החולים יש בין 700-1,400 מיטות, בהתאם למקורות, וצוות של יותר מ-1,400 בני אדם. דיווח נוסף מעמיד את מספר העובדים במתחם, המשתרע על כמה דונמים, על 4,000 עובדים. בית החולים ממוקם בסמוך לקו החוף, דרומית למחנה הפליטים שאטי וליד המרינה של העיר עזה. הוא נמצא ליד כביש ראשיד, הכביש הראשי מצפון לדרום העובר לאורך החוף. כביש זה מהווה כיום מרכז פעילות של שתי אוגדות צה"ל, האחת מדרום לעיר עזה והשנייה מצפון.

בית החולים קודס 

בית החולים קודס הוקם בשנת 2001 בשכונת טל אל-הווא האמידה מדרום-מערב לעיר עזה, הממוקמת כקילומטר מהחוף. הוא מנוהל על ידי אגודת הסהר האדום הפלסטיני, על פי דיווחים, וכולל כ-200 מיטות.

על פי דיווח של מגזין "טיים" ב-11 בנובמבר, "הסהר האדום הפלסטיני אמר שטנקים ישראלים נמצאים במרחק של 20 מטרים מבית החולים אל-קודס בשכונת טל אל-הווא בעיר עזה, מה שגרם ל'מצב של פאניקה ופחד קיצוניים' בקרב 14,000 העקורים החוסים שם". שטח בית החולים הוא שטח מגורים, אם כי בית החולים עצמו בן שש קומות. בנוסף, קיים קמפוס של האוניברסיטה האסלאמית בקרבת מקום. 

בתי חולים נאסר ורנטיסי 

שכונת נאסר בעיר עזה, הכוללת מספר מתקנים רפואיים, נמצאת כשישה קילומטרים דרומית לגבול ישראל, מזרחית למחנה שאטי ומצפון לשכונת רימאל. זה רק כעשר דקות נסיעה לבית החולים שיפא, שנמצא כשני קילומטרים מדרום מערב לאזור. שכונת שייח' רדואן נמצאת בצפון ואזור הנופש על החוף בצפון מערב.כזכור, צה"ל מצא ביום חמישי האחרון מתקן לייצור רחפנים בבית אזרחי בשייח' רדואן בזמן שהם נעו לכיוון נאסר.  

העבודה ב"בית החולים לילדים "אל-נסר" במערב העיר עזה הופסקה ביום שישי עקב תקיפות ישראליות, מה שהוביל למוות טרגי של ילד בגלל חוסר חמצן", טענו ביום שישי בתקשורת אנאדולו בטורקיה. על פי דיווחים באל-ערביה, בית החולים והמתקנים הרפואיים סביבו פונו במהלך סוף השבוע. האזור כולל את בית החולים, וכן את בתי החולים אל-רנטיסי ועין עזה. מוסטפא אל-חלוט, שנאמר כי הוא "ראש בית החולים אל נאסר ובית החולים לילדים אל-רנטיסי בצפון עזה", אמר ל-CNN: "אנחנו מוקפים לחלוטין, יש טנקים מחוץ לבית החולים, ואנחנו לא יכולים לצאת". 

בית החולים רנטיסי הוא אחד הבודדים באזור המתמחים בטיפול בילדים חולי סרטן. לפי ה"דיילי ביסט", "המתקן הרפואי, שנקרא על שמו של ד"ר מוסא וסוהאילה נאסיר מחלקת סרטן ילדים - פועל בבית החולים אל-רנטיסי בעיר עזה, בחלק הצפוני של המובלעת הפלסטינית".

"עבור החולים במחלקה לסרטן ילדים אל-רנטיסי, זה מצב בלתי אפשרי", אמרה ד"ר זיינה סלמן, אונקולוגית ילדים אמריקאית שהתנדבה במתקן עם Palestine Children's Relief Fund, ארגון הצדקה האמריקאי שייסד את הסרטן מחלקה ב-2019. בצה"ל נמסר בשבת כי "בעקבות קריאות חוזרות ונשנות לתושבי העיר עזה לפנות את צפון הרצועה לשלומם, עקב פעילות צבאית באזור, אפשר צה"ל את פינוי בתי החולים רנטיסי ונאצר.

"כוחות צה"ל פתחו ואיבטחו ביום שישי האחרון נתיב פינוי שלאורכו יכולים לצאת אזרחים ברגל ובאמבולנסים", נמסר מהצבא. במהלך פעילות צה"ל לאבטחת המסדרון התקרבו מחבלים חמושים אל הכוחות וירו לעברם. כתגובה, חיילי צה"ל תקפו את המחבלים. כ-1,000 בני אדם מצאו מחסה באזור, בניהם, על פי דיווחים, גם חמושים של חמאס.

שיחת טלפון בין קצין בכיר במת"ק עזה לבין מנהל בית החולים "שיפאא׳" (צילום :דובר צה"ל)

בית החולים לילדים כמאל עדוואן 

המתקן נמצא באזור בית לאהיה מצפון לעיר עזה, בסמוך לגבול ישראל. באמצע אוקטובר צוטטו כלי תקשורת שונים את חוסאם אבו ספיה, ראש רפואת ילדים בבית החולים, שאמר כי הוא לא התפנה למרות קריאות ישראל. בזמן שהאו"ם הזהיר לבתי החולים כי הדלק יגמר תוך יומיים, הדלק המשיך לזרום למרות האזהרות. ב-4 בנובמבר דיווח CNN כי "MedGlobal, ארגון מבוסס ארה"ב התומך בתוכניות בריאות מקומיות לאוכלוסיות חלשות ברחבי העולם, פרסם פנייה דחופה לדלק להנעת גנרטור בבית החולים כמאל אדוואן בצפון עזה".

בית החולים האינדונזי 

בית חולים חדש נפתח בשנת 2015 בתמיכה מאינדונזיה בפאתי ג'באליה. הוא נגיש לבאים מבית חנון ובית לאהיה, האזורים הגובלים עם ישראל בצפון מזרח עזה. מקורות ציינו כי "בית החולים הישן ששירת את האזור, בית החולים כמאל עדוואן, נסגר לרגל שיפוצים ותחזוקה. בית החולים החדש, שנבנה על ידי הרפובליקה של אינדונזיה, מכיל 110 מיטות, כולל 10 למקרי טיפול נמרץ".  

"בית החולים האינדונזי הוא תוספת בריאותית חשובה, עם מתקנים רפואיים איכותיים לשרת את תושבי צפון עזה", אמר אז דובר המשרד, ד"ר אשרף אלקודרה, ל-Quds Press. בית החולים נמצא בסמוך לאזורים שבהם החלה הפעילות הקרקעית של ישראל. הארגון ההומניטרי האינדונזי, ועדת ההצלה לשעת חירום רפואית (MER-C) ממלא תפקיד בבית החולים. צה"ל טען כי בית החולים ממוקם בסמוך לתשתיות הטרור של חמאס.  

 המתקן הינו בן ארבע קומות בצורת מבצר מתומן. אל-ג'זירה דיווחה ב-12 בנובמבר כי "עאטף אל-קהלוט, מנהל בית החולים באינדונזיה, אמר שהמתקן שלו פועל רק בטווח של בין 30-40% מהיכולת והוא פנה לעולם לעזור". הדו"ח ציין: "אנו קוראים לאנשים המכובדים של העולם, אם מישהו מהם יישאר, להפעיל לחץ על כוחות הכיבוש לספק לבית החולים האינדונזי ולשאר בתי החולים ברצועת עזה", אמר. 

סרטון אילוסטרציה על שימוש חמאס בבית החולים ״שיפאא׳. באדיבות דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

בית החולים שייח חמד לשיקום בעזה

המתקן ממוקם צפונית למחנה שאטי ליד אתר הנופש בלו ביץ', במרחק הליכה קצר מחוף הים. הוא הוקם ב-2016 ונפתח ב-2019 עם תמיכה מקטאר. ב-4 בנובמבר אמר דובר צה"ל כי "בית החולים שייח' חמד בן ח'ליפה אל-ת'אני ממוקם צפונית לעיר עזה, לאורך החוף. בנייתו מומנה על ידי ממשלת קטאר, והוא נקרא בית החולים הקטארי". במהלך הודעת דובר צה"ל, נחשף כי מבצע קרקעי בבית החולים חשף מנהרה ששימשה לתשתיות טרור בבית החולים הקטארי". 

שגריר קטאר לשיקום עזה, מוחמד אל-עמאדי, לא הסכים עם טענה זו ואמר כי היא "ללא ראיות קונקרטיות או חקירה עצמאית... וניסיון בוטה להצדיק את הכוונת הכיבוש למתקנים אזרחיים, לרבות בתי חולים, בתי ספר, כינוסים של אוכלוסייה ומקלטים של אנשים עקורים". קטאר אמרה כבר באמצע אוקטובר שהמתקן ניזוק קשות.  

בית חולים עוודה 

בית החולים עוודה ממוקם בג'באליה ממזרח למחנה שאטי ומצפון מזרח לעיר עזה. זהו אחד מבתי החולים הגדולים בעזה, על פי דיווחים. צה"ל הזהיר את בית החולים עוודה בצפון רצועת עזה להתפנות, כך לפי ארגון "רופאים ללא גבולות" ב-13 באוקטובר. בסוף אוקטובר טען בית החולים כי הוא קרוב למצות את כל הדלק שבידיו. כלי תקשורת בטורקיה אמרו שהאזור ליד בית החולים הושפע על ידי תקיפות אוויריות ב-9 בנובמבר. כלי תקשורת פלסטיניים אמרו כי "בית החולים אל-עוודה הוא הספק העיקרי והיחיד של שירותי יולדות בצפון רצועת עזה".