ב"בלומברג" פורסם היום (שלישי) תחקיר ממנו עולה מסקנה מדאיגה עבור ישראל. התחקיר עוסק בהישגים הצבאיים המרשימים של חמאס על אף העלויות הנמוכות יחסית של הציוד בו משתמש ארגון הטרור, לעומת הציוד המתקדם והיקר של צה"ל.

טכנולוגיה זולה, פשוטה - וקטלנית: זהו האיום הגדול שישראל לא נערכה אליו

למשל, הוזכר בתחקיר כי החדירה המסיבית של המחבלים ב-7 באוקטובר בוצעה באמצעות צי של רחפנים הזמינים באינטרנט תמורת 6,500 דולר בלבד, והתגברו על הגדר המשוכללת שעלתה כמיליארד דולר.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מצילום הרחפן: כך נראית חאן יונס אחרי חגורת האש של צה"ל

המלחמה עם חמאס היא קריאת השכמה לצבאות העילית לגבי הפוטנציאל הקטלני שלהם, על פי המנכ"ל של חברת הייבן דרונז בנץ לוינסון, שמספקת לצה"ל רחפנים גדולים ומונעי מימן. "יש לנו רחפני ענק, מטוסים, הטכנולוגיה שלנו הרבה יותר מתקדמת", אמר לוינסון. "מה שהמלחמה הזו עשתה זה שהבנו שזה קורה בחצר האחורית שלנו, הן בהגנה והן בהתקפה".

השימוש של חמאס ברחפנים מסחריים מוסבים כדי לבצע התקפות - אסטרטגיה שבה השתמשה גם אוקראינה - חשף פרצה משמעותית בהגנות האוויריות והקרקעיות של ישראל. הטקטיקה הציפה יריב הרבה יותר מתקדם, הכל עם תקציב קטן. עם מערכות המעקב והתצפית משותקות, אלפי מחבלים של חמאס פרצו את הגבול במשאיות ובדאונים. ההתקפה על דרום ישראל הייתה היום הקטלני ביותר בתולדות המדינה, עם כ-1,200 הרוגים וכמה מאות בני ערובה. לצה"ל לקח ימים להשיב שליטה מלאה על השטח.

אף שישראל מפעילה צי גדול של רחפנים לצורכי תצפית ותקיפה, הצבא מסתמך יותר ויותר על רחפנים גם בלוחמה אורבנית בעזה - כדי לאתר מבנים ולנטרל חומרי נפץ לפני שליחת כוחות קרקעיים. ישראל כבר שידרגה את מערכת "כיפת ברזל" כדי לזהות רחפנים גדולים, אבל רבים עדיין חומקים. הצבא מנסה מערכת לייזר ליירוט רחפנים קטנים, אך היא לא תהיה זמינה לפחות שנה.

חלק מהסטארטאפים ומתנדבים בישראל כבר פיתחו הגנות חדשות, שכן כוחות הצבא בעזה סופגים התקפות תכופות של רחפני קמיקזה תוצרת בית. סרטונים שפרסם הזרוע הצבאית של חמאס מראים אותם מותחים רימונים על חיילים ופוגעים ברכבים משוריינים. קבוצת מתנדבים בוורקספייס בתל אביב כבר משכה את תשומת לב הצבא. הם פיתחו בארבעה ימים יישומון המקשר בין שתי מצלמות טלפון ומערכות שמע כדי לסרוק את השמיים לאיתור רחפנים.

לדברי חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, התקפות הרחפנים של חמאס נותרות איום ממשי: "זה נותן יכולת להשתמש בתחמושת מדויקת שעד לפני מספר שנים הייתה נחלתן של מדינות מתקדמות בלבד. עם מוח פלילי וציוד פשוט אפשר לבצע מעשי זוועה". חמאס פיתח את הטקטיקות עם בעלת בריתה איראן ומהנדס תוניסאי שהוביל את המאמץ לפיתוח רחפנים בארגון עד להתנקשות בו ב-2016.

תמונות שפרסמו חמאס וצה"ל מראות רחפנים הנראים כמוצרי מדף לצילום אווירי ויישומים תעשייתיים. שלושה מהם נבדקו בחברת הסטארטאפ הישראלית סנטריקס, המפתחת מערכות להתגוננות מפני רחפנים. הם מסוג אחד של כלי טיס שחמאס התקין בהם חומרי נפץ. רבים מהחיילים בעזה יורים לעבר הרחפנים האיטיים כדי להפיל אותם. הצבא ציין בפוסט בלוג בנובמבר שהוא הציב מערכת ירי מדויק SmartShooter על רובי סער של כל יחידת חי"ר לראשונה. המערכת משפרת דיוק למטרות נעות כמו רחפנים או לוחמי אויב.

ב-7 באוקטובר הייתה בגבול עזה לפחות מערכת אחת מיועדת להתגונן מפני רחפנים, אך היא עדיין לא הייתה מבצעית. שלבי הניסוי האחרונים תוכננו לימים ספורים אחרי ההתקפה. המערכת מזהה ותופסת שליטה על רחפנים ממרחק של כמה ק"מ ומנתבת אותם ממטרותיהם. כיום היא מותקנת על רכבי צה"ל, לאורך הגבול ובקרבת נכסים אסטרטגיים.