האיום על הסחר הימי: בן וואלס, שר ההגנה הבריטי, שיגר בריאיון שקיים למגזין "טיימס" איום לעבר המיליציה האיראנית בתימן, שפועלת לאחרונה להגביל את הסחר הימי בים סוף. "לא נאפשר לשום נתיב ימי להפוך לאזור מוגבל, במיוחד לא לים סוף", הדגיש. 

לקראת מתקפה משמעותית על הצפון? ההודעה החריגה של צה"ל
"לא נאפשר פגיעה בסחר הימי": לקראת הרחבת המבצע נגד החות'ים?

עוד הוסיף כי "עלינו להישאר מחויבים להדוף את ההתקפות הללו כדי להגן על הזרימה החופשית של הסחר העולמי. אנו נחושים שבריטניה תישאר גורם מרכזי בהתמודדות מול התקפות שמאיימות על הביטחון הימי. 

תקיפת מחסן הטילים של החות'ים (צילום :רשתות ערביות)

כמו כן, הדגיש את האינטרס הבריטי: אנו מחויבים להגן על האינטרסים הבריטיים במפרץ עבור ספינות שנושאות על דגלנו או נושאות את הסחורה שלנו".

בנוסף, בעקבות התרחבות האיום החות'י – גם מצרים מצטרפת ל"גשר היבשתי" עוקף הים האדום, שתפעיל טראקנט דרך ישראל הסכם העקרונות שנחתם עם חברת WWCS ממצרים - באמצעות נשיאה ומיסדה, הישאם הלמי, קונסול כבוד של אירלנד באלכסנדריה ויו"ר לשעבר של ענקית הלוגיסטיקה Maersk Egypt - יאפשר שימוש במעברי הגבול של ישראל לשם העברת סחורות בנתיב היבשתי, מנמל דובאי, דרך ערב הסעודית וירדן לישראל, וממנה, דרך הים התיכון או היבשה, למצרים

המעבר היבשתי דרך מעברי הגבול המאושרים על ידי ממשלת ישראל ומשרד הביטחון, יהווה מסלול אקספרס, המקצר את נתיבי השילוח הימיים בעשרה ימים, וישמש כמענה חירום לאיום החות'י על נתיבי השיט בים האדום.

אלי כהן, שר התעשייה והמסחר הבחרייני וחנן פרידמן מנכ''ל טראקנט (צילום: טראקס)
אלי כהן, שר התעשייה והמסחר הבחרייני וחנן פרידמן מנכ''ל טראקנט (צילום: טראקס)

הסכם זה מגיע בהמשך לשני הסכמי עבודה נוספים עליהם חתמה החברה, האחד עם חברת Puretranse FZCO מאיחוד האמירויות, העובדת בשיתוף פעולה עם חברת נמלי דובאי DP WORKD, להפעלת גשר יבשתי בין האיחוד לנמל חיפה בישראל, והשני עם חברת  תובלה ולוגיסטיקה מבחריין Cox Logistics W.L.L.,  המתמחה בניהול ושילוח מטענים, שחברה אף היא למיזם.

כזכור, מזכיר ההגנה של ארה״ב לויד אוסטין, הודיע לפני כשבוע על מבצע רב לאומי להגנה על הסחר בים האדום בעקבות מתקפות החות'ים. על פי ההערכות כ-20 מדינות לוקחות בו חלק, כולל כמה ערביות. עם זאת, לא כולן הסכימו שזהותן תיחשף.