המלחמה בעזה ממשיכה להתקדם – וסוגיית רפיח, שנחשבת לקשה ביותר לפיצוח מבחינה מדינית, הופכת לחשובה יותר ויותר מבחינת התקדמות הכוחות.

נתניהו סימן את היעד הבא במלחמה בעזה, וזה עשוי לפוצץ את כל האזור

בנוגע לציר פילדלפי, אחד הפתרונות שמועלים בשיח בין ישראל לארצות הברית הוא אפשרות להקים מכשול מפני הברחות בצד המצרי של הגבול עם רצועת עזה באופן דומה למכשול שהוקם בגבול הרצועה עם ישראל. על פי התוכנית, האמריקנים יממנו את בניית המכשול החדש, שיתמקד בתת-הקרקע וינסה לטפל ב"עיר ההברחות" שהפתחה עם השנים ברפיח. בעיה נוספת נוגעת לרמת הפיקוח במעבר רפיח. בכל מקרה מדובר ברעיון ראשוני שצפוי להיתקל בהתנגדות קשה מצד מצרים, ולכן ההערכה היא שסוגיית רפיח מבחינה מדינית עוד רחוקה מפתרון.

הרעיון המדובר הועלה היום גם במהלך ישיבת הממשלה. גורמים מדיניים אמרו היום למעריב כי מדובר למעשה ביוזמה ישראלית שצפויה להיות מוצגת יותר בפירוט למזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן, שאמור להגיע לארץ ביום שישי הקרוב. להערכת גורמים בישראל, אם האמריקנים יסכימו לממן את הפרויקט הדבר יקל על קידומו מול המצרים.

אתמול עורר ראש הממשלה בנימין נתניהו סערה לאחר שהצהיר כי "ציר פילדלפי, או יותר נכון הסוגר הדרומי, חייב להיות בידינו ולהיות סגור. כל הסדר אחר לא יבטיח את הפירוז שאנחנו רוצים וחייבים להבטיח.

בתגובה, הבוקר תקף חבר הפרלמנט המצרי מוסטפא בכרי את הדברים של נתניהו, במה שנראה כאזהרה מאפשרות של משבר שעלול לפרוץ ביחסים עם מצרים. "כשנתניהו אומר שאזור ציר פילדלפי בגבול מצרים צריך להיות בשליטה ישראלית, מדובר בהתקפה בוטה על הסכם השלום בין שתי המדינות", צייץ בכרי ברשת X (לשעבר טוויטר), "אל תתקרב, גבול מצרים הוא קו אדום. נראה כי אתה לא יודע את היכולת ועוצמת הצבא שלנו".

במאמר במעריב לפני כשבוע טען ד"ר נחום שילה, מומחה למזרח התיכון במרכז דיין באוניברסיטת תל אביב, כי הלחימה ברפיח תהיה המסובכת ביותר מבחינה מדינית ומעשית מבין כל הזירות שבהן צה"ל פועל ברצועת עזה. "אם וכאשר ישתלט צה"ל על רפיח, תהיינה לכך השלכות  כבדות-משקל", כתב, "במישור הבילטרלי, כיבוש רפיח הפלסטינית וציר פילדלפי לא רק שיגבירו את הסיכון לתקריות ירי בלתי רצויות בין צה"ל לצבא מצרים, אלא גם יאתגרו את הסכם השלום בין המדינות, הסכם האוסר על ישראל להציב ברצועה הצרה שממזרח לגבול  ("אזור D") טנקים וקני ארטילריה, ומתיר לה להציב רק ארבעה גדודי חי"ר ולא יותר מ-180 נגמ"שים".

"כיבוש רפיח וציר פילדלפי, גם באופן זמני, עלולים ליצור מצב שבו ישראל מפרה את הסעיף הזה בהסכם השלום, דבר שעלול לעורר את מתנגדי הסכם השלום במצרים או לחלופין לגרור דרישה לתגבור כוחות מצריים בסיני", הוסיף, "כמובן, שניתן להכניס שינויים בסעיפי ההסכם, אולם רק בהסכמת שני הצדדים. מעבר לכך, נוכחות צבאית ישראלית ברפיח ועל ציר פילדלפי עלולה להעמיד את מצרים בדילמה, שכן, במהרה תבקש ממנה ישראל לפעול גם מהצד המצרי לחסימת ערוצי העברת הנשק לגורמי הטרור שיישארו פעילים ברצועת-עזה והסכמה מצרית לבקשה כזו עלולה להתפרש כהסכמה לשליטה ישראלית ברצועה.