סגן ראש הזרוע המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה, סלאח אל-עארורי, חוסל בלב ביירות והפך לחיסול המשמעותי ביותר מאז שהחלה המלחמה ברצועת עזה. בתוך כך, ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ובמרכז אליאנס באוניברסיטת תל אביב התייחס לכך, ובשיחה עם "מעריב" הדגיש עד כמה החיסול ישפיע על עתיד הזירה, וכן הסביר כמה משמעותי היה חיסולו של מפקד כוח קודס לשעבר, קאסם סולימאני.

לא נראה שהחיסול של אל עארורי משנה משהו מתכניות חיזבאללה או איראן?
"זה לא אמור להשפיע על איראן אם וכאשר תהיה תגובה היא תהיה של החמאס או חיזבאללה כי החיסול היה בביירות, אך הציר השיעי והתגובה שסביר להניח תהיה מתואמת עם איראן לא תשנה את המצב מהותית ממה שהיה בשבועות הקודמים עדיין אין אינטרס לחיזבאללה ואיראן לעבור למדרגת הלמה נוספת בעימות עם ישראל מעבר למה שאנחנו רואים היום. הם גם מאוד מדגישים וזה היה גם אחרי החיסול של מוסווי 'לא נשחק את המשחק שישראל מצפה מאיתנו, לא נגרר למלחמה כוללת עם ארצות הברית או ישראל. לכן נגיב בזמן ומבמקום שיראה לנו". לכן הצורך לתגובה קיים עבורם השאלה היא איך כאמור לא להביא לעימות כולל".

זירת החיסול של אל-עארורי בביירות (צילום: רשתות ערביות,שימוש לפי סעיף 27א')
זירת החיסול של אל-עארורי בביירות (צילום: רשתות ערביות,שימוש לפי סעיף 27א')

מילה על ישראל: האם לדעתך אנחנו שינינו מדיניות ועברנו לסוג של עימות ישיר מול איראן בצבר האירועים האחרונים?
"אני מזהה ניצול הזדמנות מצד ישראל בחיסול בכיר במשמרות המהפכה מאחר והצד שמנגד מוגבל תמיד תגובה איראנית הייתה בעייתית לביצוע באופן ישיר כמו גם פעולה מצד השלוחים שנבלעת ברעש המלחמה הכללי. אך ישראל אכן מבצעת דבר שממנו הייתה נמנעת כאשר לא הייתה הסלמה אזורית אך מאחר וזאת כבר קורית זה בוצע אך אני לא רואה חוץ מהחיסול הספציפי הזה פעולה ישירה מול איראן. אלא החיסול היה כדבר במסגרת מול חמאס וזאת גם הדגיש דובר צה"ל". 

האם נסראללה מחכה לאישור איראני להגיב ?
"אין פה עניין של לחכות לאישור, מערכת היחסים בין איראן לחיזבאללה מבוססת על דיאלוג יתרה מכך, בהקשר של חיסול סולימני, כאשר נסראללה יושב עם קאאני אין יחסי מפקד ופקוד כאשר נסראללה הוא המומחה לישראל יותר מכל אחד אחר אך ההחלטה ככל שתהיה תהיה משותפת אין כפייה של צד אחד על הצד השני".

מה ניתן להגיד על חיסול סולימאני במבחן הזמן?
"הדבר המשמעותי שיש להגיד בהקשר הזה הוא שהיום היה 4 שנים אחרי החיסול של סולימני אפשר להעריך טוב יותר את המשמעוית של החיסול לטוב ולרע".

קאסם סולימאני  (צילום: AFP)
קאסם סולימאני (צילום: AFP)

מה היה כה מיוחד בסולימיני?
"בשורה התחתונה, סולימני היה בטח כאשר משווים זאת ליורש איסמעיל קאאני, שילוב מאוד מיוחד של: דיפלומט פוליטיקאי וקצין בכיר וגנרל באותה אישיות בזכות היכולות האישיות שלו והכריזמה לצד הכישורים הצבאיים לנהל בצורה טובה מאוד את רשת השלוחים שאיראן התוותה באזור ושללא ספק לסולימיני היה משקל כבד בכינונה של הרשת ובניהול שלה בצורה מיטבית בזכות הקשרים האישיים שלו עם ראשי השלוחים והיכולות של מי שפועל בציר ההתנגדות".

מה עוד אפשר להסיק ארבע שני לאחר החיסול?
"ברור לגמרי שזה לא מה שגרם לאיראן לוותר על שאיפותיה האזוריות ובוודאי לא גרם לה להתפרקות של חזית ההתנגדות. אין ספק ומי שחיפש את העדות הברורה לכך, אין ספק שהמלחמה בעזה מספקת אינדיקציה אולי המשמעותית ביותר שקיבלנו מאז ומעולם ליכולת של איראן לתאם לא בהכרח להפעיל אבל לתאם בחזיתות השונות ובזירות השונות במערכה מול ישראל. מה שלמעשה ניכר שבארבע השנים האחרונות שהנסיבות התאימו עצמן לחיסול והרשת עובדת בצורה יותר מבוזרת".

"לא שלחלוטין בעבר היא הייתה בשליטה מלאה של איראן, אבל היא נוהלה בצורה יותר ישירה גם הטענים של המערכה בסוריה ובעירק נגד דאעש היוו ניהול של לחימה וזה חייב פיקוד יותר ישיר וריכוזי אנחנו רואים היום שבהובלה של איסמעיל קאאני מדובר יותר על תיאום וסיוע וחדר מבצעי משותף אבל זה לא רשת של פיקוד ושליטה".

האם יש בכך יתרונות לתפיסה האיראנית?
"זה משפר במידה רבה, את יכולת ההכחשה שלה עצם העובדה שהמנהיגים האיראנים יכולים לבוא בצורה יותר ברורה מבעבר ולומר הכוחות שפועלים נגד ישראל ונגד האמריקאים גם המיליציות השיעיות וגם החותים, גם אם הם נתמכים על ידי איראן אבל הם פועלים באופן עצמאי ומקבלים החלטות בעצמם זה במידה רבה תואם את המאפיינים של  הרשת בתוצרתה הנוכחית וזו אולי ההתפתחות המשמעותית ביותר שלאורה אנחנו רואים היום את החיסול של סולימני 4 שנים לאחור".

עלי חמינאי  (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי (צילום: רויטרס)

לגבי האירוע שהתרחש כעת (הפיצוצים ליד קברו של סולימיני)  מי יכול להיות זהות המבצע כאשר אני גורס שאין מדובר בחשוד המיידי עבורם - ישראל?
"שני החשודים שיש ביניהם קשר הם דאעש שלוחה של דאעש שפועלת בין היתר באזורים המזרחיים של איראן וביצעה בעבר שורה של פגיעות לא בהיקף הזה אבל בוצעו פיגועים בשנים האחרונות גם בפרלמנט האיראני גם בעיר משהד. הגורם השני, שיכול להיות קשור לדאעש, זה המחתרת  מחבל בלוצ'יסטן שפועלת באזור הדרום מזרחי של איראן שם יש מיעוט מוסלמי סוני בלוצי' שיש שם שאיפות בדלניות, בוודאי בשנה האחרונה המתיחות שם הוחרפה זה האזור שבמדינה רבה חלק מהמהומות היו שם עם פעילות מחאה משמעותית כנגד המשטר. זה לא בהכרח אומר שאין גרסאות אחרות אפילו תאוריית קונספירציה שאני לא מקבל אותו שביצוע של המשטר למשיכת צומת לב כלפיי חוץ ואף כאמור האשמת ישראל".

"אני חושב שלישראל אין יד ורגל בדבר הזה אנחנו פועלים כנגד גורמים ספציפיים ולא באופן הפעולה הזה מבחינת המשטר האיראני יש הפניית אצבע מאשימה כנגד ישראל לאו דווקא כמבצעת אלא שישראל ארצות הברית מסייעות לדאעש לבל'וצים ולגורמים אחרים מיעוטים אחרים בתוך איראן במסגרת מזימה ציונית אמריקאית, מזימה חיצונית שנועדה לערער את יציבות המשטר והעובדה שהפיגוע הזה מתרחש בהקשר של החיסולים שמיוחסים לישראל למרות שדפוס הפיגוע מתאים לדאעש המשטר מאשים את ישראל", הוסיף.